9 grudnia 2022

Jak poprawnie po nich jeździć i jakie wyróżniamy rodzaje rond?

rondo

Choć zostały stworzone po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, jazda po nich wielu kierowcom sprawia problemy. Tym bardziej że na drodze mamy do czynienia z różnymi skrzyżowaniami o ruchu okrężnym. Dowiedz się, jakie wyróżniamy rodzaje rond i jak się po nich poruszać. 

Rondo to skrzyżowanie okrężne, zaprojektowane tak, aby poprawić płynność ruchu i podnieść bezpieczeństwo. Ruch na nim zawsze odbywa się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, a pojazdy wjeżdżające na rondo, przeważnie, choć nie zawsze, powinny ustąpić tym, znajdującym się na nim.

rondo

Po rondzie zawsze poruszamy się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.

Ale pomiędzy rondami są istotne różnice. Mamy m.in. mniejsze, jednopasmowe ronda, większe wielopasmowe, skrzyżowania w formie rond, czy też ronda turbinowe. Zawsze jednak, niezależnie od ich rodzaju, kierowca powinien zwracać uwagę na oznaczenia pionowe i poziome.

Jaka jest różnica między rondem a skrzyżowaniem o ruchu okrężnym?

Co ciekawe, pojęcie ronda nie występuje w prawie o ruchu drogowym. Nie ma go również w przepisach obowiązujących kierowców, dlatego tak naprawdę nie ma przepisów regulujących zasady jazdy po rondzie. Informację o rondzie można za to znaleźć w przepisach dotyczących dróg publicznych.

Rondo to nic innego, jak skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Ruch odbywa się na nim dookoła wyspy lub placu znajdującego się pośrodku. O rondzie informuje znak C-12, umieszczony przed skrzyżowaniem. Przy okazji wskazuje on kierunek jazdy po rondzie (TUTAJ przeczytasz o zawracaniu na rondzie).

Zazwyczaj znakowi C-12 towarzyszy również znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. Jeśli taki nie występuje, oznacza to, że samochód jadący po rondzie musi ustąpić temu, które na nie wjeżdża. Wtedy obowiązuje tutaj zasada prawej ręki.

 Jakie są rodzaje rond?

Jednopasmowe

zawracanie na rondzie

Rondo jednopasmowe to najczęściej spotykany rodzaj ronda w polskich warunkach.

Podstawowy rodzaj ronda, na którym ruch odbywa się po jednym pasie. Kierowca porusza się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, a zjazd z ronda poprzedza włączeniem kierunkowskazu.

Dwu- lub trzypasmowe

Są to ronda z dwoma lub trzema pasami ruchu oraz z jednopasmowym zjazdem. W tym przypadku z jezdni zjeżdżą się wyłącznie skrajnym, zewnętrznym pasem. Kierowca poruszając się nim nie ma jednak obowiązku opuścić ronda pierwszym dostępnym zjazdem.

Wyprzedzanie na takim rondzie odbywa się jak na każdej innej drodze wielopasmowej. Oznacza to, że taki manewr należy poprzedzić włączeniem kierunkowskazu oraz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się na pasie, który ma się zamiar zająć.

Na takim rondzie mogą być namalowane linie przerywana lub ciągła, a także strzałki kierunkowe.

Ronda w zależności od wielkości

  • mini – z malutką wyspą pośrodku, której średnica nie przekracza 10 m.
  • małe ronda – ich zewnętrzna średnica jest nie większa niż 40 m, a wokół wyspy znajduje się droga jednopasmowa
  • średnie ronda – zewnętrzna średnica takich rond sięga 65 m, a jezdnia jest dwu- lub trzypasmowa

Ronda turbinowe

rondo turbinowe

Rondo tego typu zazwyczaj składa się z dwóch pasów ruchu. Przed wjazdem na rondo turbinowe należy zająć odpowiednią jezdnię. Informują o tym znaki, umieszczone przed nim (TUTAJ dowiesz się, jaki mandat grozi za jazdę nieodśnieżonym autem).

Kierowca na takim rondzie zajmuje zewnętrzny pas z możliwością opuszczenia ronda jednym z wybranych zjazdów, lub środkowy. Ten ostatni zazwyczaj służy do zawracania. Oczywiście przed wjazdem na rondo turbinowe należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się po nim, a przed zjazdem – włączyć kierunkowskaz.

Rondo spiralne

rondo spiralne

Taki rodzaj ronda wyróżnia się dwupasmowym wjazdem oraz jedno- lub dwupasmowym wyjazdem. Również i w przypadku ronda spiralnego należy zająć odpowiedni pas przed wjazdem na nie.

Również w przypadku ronda spiralnego zmienia się pas ruchu zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami. Czyli należy ustąpić miejsca samochodom zajmującym pas, na który chcemy wjechać, a manewr ten poprzedzić włączając kierunkowskaz.

Rondo półturbinowe

Taki rodzaj ronda wyróżnia się tym, że zewnętrzne pasy służą wyłącznie do zjazdów. Czyli zajmując zewnętrzny pas kierowca nie ma możliwości dalszej jazdy po rondzie, tylko powinien je opuścić.

Z kolei wewnątrz ronda mogą znajdować się jeden lub więcej pasów ruchu. Przy zmianie pasa na rondzie półturbinowym obowiązują przepisy znane z innych rodzajów skrzyżowań o ruchu okrężnym.

Trzeba pamiętać, że centralne pasy służą do skrętu w lewo, natomiast wewnętrzne – do jazdy dookoła ronda.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym znajduje się znak C-12. Dodatkowo towarzyszy mu zazwyczaj znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. Oznacza to, że pierwszeństwo przed samochodem, który chce wjechać na rondo ma pojazd już po nim jadący.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy przed rondem nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa przejazdu”. Wtedy obowiązuje zasada „prawej ręki”, czyli pierwszeństwo ma pojazd wjeżdżający na rondo.

W czasie poruszania się po rondzie z większą liczbą pasów ruchu należy stosować przepisy, jak na innych rodzajach skrzyżowań. Czyli zmieniając pas ustąpić pierwszeństwa jadącemu po nim autu oraz sygnalizować manewry za pomocą kierunkowskazu.

Tak samo przy opuszczaniu ronda (TUTAJ dowiesz się, jak działa podgrzewanie przedniej szyby).

FAQ

Czy tramwaj ma pierwszeństwo przy wjeździe na rondo?

Tramwaj, który wjeżdża na rondo nie ma pierwszeństwa przed samochodem w sytuacji, gdy przed rondem znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa”. Z kolei, jeśli tramwaj zjeżdża z ronda, zawsze ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Czy rondo to skrzyżowanie równorzędne?

Tak, Pod warunkiem jednak, że przed wjazdem na nie, nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa”.

Jak rozpoznać rondo turbinowe?

Rondo turbinowe rozpoznać po tym, że zewnętrzny pas służy do zjazdów, a wewnętrzny – do zawracania. Przed takim rondem znajdują się również znaki, informujące o tym, jaki pas ma zająć kierowca.

Rodzaje rond - GALERIA

rondo
zawracanie na rondzie
rondo turbinowe
rondo spiralne