Mocarne BMW M4 CSL – 8 najważniejszych cech
Najmocniejsza, najostrzejsza i najszybsza wersja aktualnego M4 właśnie ujrzała światło dzienne. Oto BMW M4 CSL i 8 jego najważniejszych cech.
Skrót CSL znany jest fanom niemieckiej marki od 1972 roku, kiedy to debiutowało 3.0 CSL, czyli specjalny wariant homologacyjny tego modelu, dopuszczony do startu w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Najbardziej kultowe auto z tymi trzema literami to z kolei BMW M3 (E46) CSL, które światło dzienne ujrzało w 2004 roku.
CSL to skrót od niemieckich słów „coupe, sport, leicht” (coupe, sport, lekki). Oznacza on więc samochód uliczny, wychowany na torze wyścigowym. Najnowsze BMW M4 CSL jest nie tylko najmocniejszym w historii wariantem M3/M4, ale i najszybszym modelem tej marki na długiej pętli kultowego toru Nurburgring.
Oto 8 najważniejszych cech BMW M4 CSL:
7:15,667 min: czas 20,6-kilometrowej pętli Nordschleife
BMW podaje dwa czasy – wspomniany powyżej o raz 7:20,207 min. Jeden dotyczy krótszej o 200 m pętli Nurburgringu (20,6 km), natomiast drugi – dłuższej (20,8 km). Z czego to wynika? Ze względów bezpieczeństwa pełne okrążenie Nordschleife (20,8 km) jest możliwe do wykonania wyłącznie podczas zamkniętych sesji i treningów. Z tego powodu większość producentów samochodów podaje czas przejazdu krótszej wersji „Zielonego Piekła”.
Z 7:15,667 min BMW M4 CSL znalazło się bardzo wysoko na liście najlepszych czasów okrążeń tego toru. Uplasowało się tuż przed 650-konnym Chevroletem Camaro ZL1 1LE (7:16,04), a niewiele ustąpiło Lexusowi LFA-A Nurburgring Package (571 KM, 7:14,64 min) oraz Porsche 918 Spyder (897 KM, 7:13 min). W przypadku auta z Zuffenhausen za kierownicą nie zasiadał kierowca testowy Porsche, tylko Horst von Saurma z niemieckiego magazynu „Sport Auto” (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o BMW serii 3 E46).
Moc 550 KM
W stosunku do mocniejszego wariantu M4 Competition, moc 3-litrowego, rzędowego silnika, z m.in. bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką typu twin scroll, wzrosła o 40 KM. Nie stoją za tym jednak jakieś skomplikowane „czary”. Niemieccy inżynierowie po prostu podnieśli moc doładowania z 1,7 do 2,1 bara.
To wystarczyło, aby wykrzesać z jednostki napędowej 550 KM i równie potężne 650 Nm, rozwieszonego równo pomiędzy 2750 a 5950 obr./min. Dla porównania M4 Competition dysponuje 510 KM i takim samym momentem obrotowym, ale dostępnym pomiędzy 2750 a 5500 obr./min (TUTAJ znajdziesz listę najmocniejszych aut dostępnych w Polsce i zaopatrzonych w silniki wolnossące).
Obniżona masa własna
Seryjne BMW M4 Competition, które stanowiło bazę do opracowania wariantu CSL, jest samochodem ciężkim. Mimo że na drodze udaje mu się świetnie kamuflować swoją nadwagę, z masą 1725 kg bliżej mu do sedana klasy wyższej niż do auta sportowego.
W przypadku BMW M4 CSL udało się zmniejszyć masę własną do sensownych 1625 kg! To zasługa licznych zabiegów, obejmujących praktycznie cały samochód. I tak, 24 kg mniej ważą fotele ze szkieletem z włókna węglowego. Kolejne 21 kg uzyskano pozbywając się kanapy i tylnych pasów bezpieczeństwa, a 15 kg – poprzez ograniczenie ich ilości i zastosowanie lekkich elementów wygłuszających.
Do tego dochodzi jeszcze 7 kg, dzięki zastąpieniu niektórych komponentów przez ich odpowiedniki, wykonane z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP). Są to maska silnika, listwa na pokrywa bagażnika czy konsola środkowa.
Na koniec mamy 4 kg mniej, co wynika z użycia tytanowego tłumika oraz kolejne – dzięki zastosowaniu odelżonych przedniej nerki, tylnych świateł czy mat podłogowych. Łącznie z tej wyliczanki wychodzi 75 kg, więc pozostaje jeszcze 25 kg, których Niemcy już tak dokładnie nie opisują.
I jeszcze jedno: 1625 kg i 550 KM oznaczają stosunek masy do mocy wynoszący 2,95 kg/KM. Zacnie!
Odchudzone i wzmocnione zawieszenie
BMW M4 CSL otrzymało zmodyfikowany układ jezdny, dostosowany do „charakterystyki pracy jednostki napędowej” – możemy wyczytać w informacji niemieckiej firmy. Największą nowość stanowi tutaj, opracowane zupełnie od podstaw, aluminiowe wzmocnienie, rozwieszone pomiędzy górnymi mocowania kolumn przedniego zawieszenia i przodem samochodu.
W stosunku do wariantu Competition, prześwit M4 CSL został obniżony o 8 mm, a kinematyka osi, ustawienie pochylenia kół, amortyzatorów, sprężyn oraz stabilizatorów – zestrojono praktycznie od nowa.
Seryjne wyposażenie BMW M4 CSL obejmuje adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe.
Z funkcją driftowania
W M4 Competition to opcja, natomiast w BMW M4 CSL funkcja M Traction Control należy do wyposażenia seryjnego. To tak naprawdę nic innego, tylko 10-stopniowe ESP. Na suchej nawierzchni ustawienia od 1 do 5 pomagają kierowcy w wykonywaniu kontrolowanych poślizgów.
Z kolei ustawienia od 6 do 10 bazują na aplikacji opracowanej dla kierowców samochodów turystycznych i uwzględniają zarówno warunki nawierzchni, jak i temperaturę opon, aby zmaksymalizować trakcję i stabilność kierunkową.
W standardzie znajdują się również kute obręcze kół ze stopów lekkich o wyjątkowej konstrukcji krzyżowo-ramiennej (19 cali na przedniej osi i 20 cali na tylnej). Są one zaopatrzone w wyczynowe opony o rozmiarze 275/35 ZR19 (przód) i 285/30 ZR20 (tył), opracowane specjalnie dla M4 CSL.
BMW M4 CSL: wspaniałe osiągi
Tylnonapędowe M4 CSL od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,7 s, a do 200 km/h dochodzi w zaledwie 10,7 s. O ile czas rozpędzanie do pierwszej „setki” nie jest szczególnie imponujący, co po części wynika z konieczności przeniesienia potężnego momentu obrotowego jedynie na tylną oś, o tyle szybkości, z jaką niemieckie coupe rozpędza się do 200 km/h robi już fenomenalne wrażenie.
Dla porównania czteronapędowe, elektryczne Porsche Taycan Turbo o mocy 680 KM (i masie własnej wynoszącej 2305 kg) do 100 km/h przyspiesza w 3,2 s, a do 200 km/h – w 10,6 s. Nieco lepsze czasy uzyskuje także 620-konne Audi R8, które do 100 km/h rozpędza się w 3,0 s, a do 200 km/h – w 9,8 s (według danych testowych niemieckiego dwutygodnika „auto motor und sport”).
BMW M4 CSL: tylko 1000 sztuk
Produkcja BMW M4 CSL rozpocznie się w lipcu bieżącego roku, w fabryce niemieckiej marki w Dingolfing. Z taśm zjedzie zaledwie 1000 sztuk tego modelu i ani jedna więcej.
Zaporowa cena BMW M4 CSL
Wygląda na to, że BMW wprowadzając M4 CSL zapatrzyło się w Alfę Romeo i jej Giulię GTAm, z ceną ustaloną na pułapie 201 150 euro, co przy przeliczeniu według kursu euro wynoszącego 4,63 zł (za 1 euro), daje kwotę 932 650 zł.
BMW do M4 CSL przyczepia z kolei metkę z ceną… 899 900 zł. Dla porównania M4 Competition to wydatek 447 900 zł, a zwykłe M4 Coupe (480 KM) z przekładnią ręczną – 428 900 zł.