Najmocniejsze auta z silnikami wolnossącymi do kupienia w Polsce – przegląd
Silniki wolnossące są w odwrocie. Choć producenci coraz skuteczniej z nich rezygnują, można jednak jeszcze kupić modele, które nie wspierają się turbosprężarkami, ani układami hybrydowymi. Oto zestawienie 12 najmocniejszych aut, zaopatrzonych w silniki wolnossące, jakie można kupić na polskim rynku.
Choć współczesny świat coraz mocniej kieruje się w stronę elektromobilności, silnik spalinowy nadal stanowi główne źródło napędu samochodów. W większości oferowanych modeli jest jednak wspierany przez turbosprężarki, a także układy mikrohybrydowe. Ich zadanie jest proste – mają odciążyć silnik spalinowy przy przy nagłym dodaniu gazu i pozwalają tym samym oszczędzać paliwo.
Owszem, silniki turbodoładowanie często oferują lepsze przyspieszenia niż silniki wolnossące, szybciej osiągają maksymalny obrotowy, ale wcale nie są idealne. Szczególnie w samochodach sportowych.
Dlaczego? Powodów jest przynajmniej kilka.
- Po pierwsze, sposób rozwijania mocy – współczesne silniki wolnossące w przeciwieństwie do jednostek sprzed kilkudziesięciu lat, w liniowy sposób rozwijają moc, dzięki czemu łatwo ją dozować, np. w momencie, gdy auto porusza się z uślizgiem tylnych kół.
- Po drugie, silniki wolnossące wkręcają się na zdecydowanie wyższe obroty niż turbodoładowane. Przykład? Choćby Porsche 911 GT3, którego 4-litrowy, 510-konny bokser rozwija niesamowite 9000 obr./min, czemu towarzyszy uzależniający dźwięk, blisko maksymalnych obrotów przypominający wirującą pralkę z bębnem wypchanym gwoździami. Jakby tego było, powyżej 8000 obr./min silnik wolnossący zachowuje się tak, jakby w jego trzewia wstąpiło nowe życie i z jeszcze większą furią niż dotychczas wychyla wskazówkę obrotomierza.
- Po trzecie, reakcja na gaz. Żaden, nawet najlepszy silnik turbodoładowany nie potrafi natychmiast przekuć ruchu prawej stopy w zmianę pozycji wskazówki na obrotomierzu. Tutaj zawsze występuje chwila zwłoka, nim turbosprężarka zacznie tłoczyć powietrze do komór spalania. W silnikach wolnossących, szczególnie przy wyższych prędkościach wału korbowego, odpowiedź na gaz jest natychmiastowa i bardzo bezpośrednia, czemu często towarzyszy strzał w plecy.
- Po czwarte, brak turbosprężarek oznacza mniej skomplikowaną konstrukcję. Z drugiej strony sportowe silniki wolnossące są często bardziej wysilone niż turbodoładowane, co może niekorzystanie wpływać na ich trwałość.
Oto zestawienie 12 najmocniejszych aut z silnikami wolnossącymi, jakie można kupić na polskim rynku:
1. Ferrari 812 GTS
Ostatni Mohikanin, czyli ostatnie Ferrari z 12-cylindrowym silnikiem wolnossącym bez wspomagania układem hybrydowym. 6,5-litrowa jednostka rozwija równe 800 KM i 718 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co istotne, 80% jego wartości jest dostępne już przy 3500 obr./min.
V12 Ferrari wyróżnia się bezpośrednim wtryskiem paliwa (pod ciśnieniem 350 barów), czy systemem zmiennej geometrii kanałów dolotowych, wykorzystywanym w bolidach Formuły 1. Jak na tak dużą jednostkę napędową, imponuje maksymalna liczba obrotów, ustawioną na 8900 obr./min.
Ferrari 812 GTS – podstawowe dane
Silnik: 6,5L V12
Moc maksymalna: 800 KM/8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 718 Nm/7000 obr./min
0-100 km/h: poniżej 3 s
Prędkość maksymalna: 340 km/h
2. Lamborghini Aventador
W zeszłym roku Włosi na swojej stronie umieścili ankietę z pytaniami dla klientów o to, w którą stronę ma zmierzać ich marka w najbliższej przyszłości. Dużo w niej poświęcono miejsca na elektryfikację i zrównoważony rozwój. Pewne jest, że dwa powyższe stwierdzenia nie ominą Lamborghini, ale póki co klienci nadal chcą cieszyć się silnikiem wolnossącym, wolnym od dodatkowych wspomagaczy.
Aventador, który debiutował w 2011 roku, od początku napędzany jest przez centralnie umieszczone V12. Tyle że w momencie premiery dysponowało ono mocą 700 KM, natomiast teraz w ofercie są dwa warianty tego silnika: 770- lub 780-konny. V-dwunastka Lamborghini ma cylindry rozwarte pod kątem 60 stopni, suchą miskę olejową i pojemność 6,5 litra. Maksymalną moc rozwija przy 8500 obr/min. i może pochwalić się 750 Nm momentu obrotowego przy 6750 obr/min.
Osiągi Aventadora LP 780-4 Ultimate (780 KM) są imponujące. 100 km/h pojawia się po 2,8 s, a 200 km/h – po zaledwie 8,7 s. Auto pojedzie z prędkością 355 km/h.
Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimate – podstawowe dane
Silnik: 6,5L V12
Moc maksymalna: 780 KM przy 8500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 750 Nm przy 6850 obr/min
0-100 km/h: 2,8 s
Prędkość maksymalna: 355 km/h
3. Lamborghini Huracan EVO
Pod maską drugiego sportowego modelu Lamborghini pracuje wolnossące V10 o pojemności 5,2 l i mocy sięgającej 640 KM. Tak jak w Aventadorze, silnik został umieszczony centralnie i napędza tylne koła. Moc rozwija niezwykle liniowo, a im bliżej czerwonego pola, tym staje się bardziej żywiołowy. To niesamowicie satysfakcjonujący silnik, który dzięki dużej pojemności skokowej 70 proc. momentu obrotowego osiąga już przy 1000 obr/min.
Jednostka napędowa do pary ma absolutnie perfekcyjną przekładnię dwusprzęgłową, Kiedy kierowca tego chce, jest ona leniwa jak zmęczony miś koala, ale wystarczy wcisnąć gaz do oporu, szarpnąć za łopatkę przy kierownicy lub zmienić tryb jazdy, aby stała się ostra jak dziki zwierz.
Silnik Huracana wkręca się do 8500 obr./min i zawsze dominuje w kabinie – tym mocniej, im z większą furią obraca się jego wał korbowy. Huracan w każdej odmianie, oprócz tylnonapędowej, rozwija 640 KM. Wariant RWD musi zadowolić się 610 KM.
Lamborghini Huracan EVO – podstawowe dane
Silnik: 5,2L V10
Moc maksymalna: 640 KM przy 8000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 6500 obr/min
0-100 km/h: 2,9 s
Prędkość maksymalna: powyżej 325 km/h
4. Audi R8 V10 performance quattro
Serce Audi R8 jest mocno spokrewnione z silnikiem Huracana. Także tutaj jednostka napędowa została umieszczona centralnie, ma identyczną pojemność i liczbę cylindrów. Ale w najmocniejszym modelu performance rozwija 620 KM i 580 Nm. I choć oferuje znakomite osiągi – 0-100 km/h w 2,9 s i 331 km/h prędkości maksymalnej – nie zapewnia równie bezpośrednich wrażeń, co Lamborghini.
Na jego tle R8 jest grzeczniejsze, bardziej dystyngowane, cichsze i subtelniejsze. Tutaj nie ma równie entuzjastycznych reakcji na gaz, ani równie ostrego dźwięku silnika. I choć oba te auta są ze sobą spokrewnione, R8 jest supersamochodem na co dzień, a Huracan to kipiąca emocjami „zabawka” od święta.
Audi R8 V10 performance quattro – podstawowe dane
Silnik: 5,2L V10
Moc maksymalna: 620 KM przy 8000 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 580 Nm przy 6600 obr/min.
0-100 km/h: 3,1 s
Prędkość maksymalna: 331 km/h
P.S. Tylnonapędowe odmiany R8 korzystają ze stłumionej wersji jednostki V10 i generują moc 570 KM.
5. Porsche 911 GT3
Choć ma raptem 6 cylindrów, 4 litry pojemności i 510 KM, pod względem charyzmy równa się z jednostką napędową Huracana. Bokser Porsche, będący ostatnim dziełem nieodżałowanego Hansa Metzgera, pochodzi z wyczynowego modelu 911 GT3 R Cup. Korzysta m.in. z układu VarioCam (zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych), ma tuleje pokryte powłoką plazmową oraz wiele innych rozwiązań pracujących na jego unikatowy charakter.
To praktycznie wyczynowy bokser, który wkręca się do 9000 obr/min, a przy tym brzmi jak żadna inna jednostka w tym zestawieniu.
Porsche 911 GT3 – podstawowe dane
Silnik: 4,0L B6
Moc maksymalna: 510 KM przy 8400 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 470 Nm przy 6100 obr/min.
0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość maksymalna: powyżej 318 km/h
6. i 7. Lexusy LC 500 i RC F
Do napędu obu tych aut służy 5-litrowy silnik V8 o identycznej mocy 464 KM. Opracowany w 2006 roku wspólnie z Yamahą i nazwany UR, został udoskonalony w latach 2014-2015 wraz z pojawieniem się modeli RC F i GS F. Zastosowano w nim udoskonaloną wersję elektrycznie sterowanego rozrządu, aby zapewnić tej jednostce napędowej niezauważalne przełączanie się pomiędzy cyklami spalania Otto i Atkinsona (oszczędzającego paliwo).
Cechą silnika V8 Lexusa jest głęboki dźwięk, mający pobudzić emocje kierowcy praktycznie przy każdym dodaniu gazu.
Lexus LC 500 – podstawowe dane
Silnik: 5,0L V8
Moc maksymalna: 464 KM przy 7100 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 530 Nm przy 4800 obr/min.
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość maksymalna: 270 km/h
8. Ford Mustang GT Mach 1 A10
Do napędu Mustanga służy nowa, opracowana w 2011 roku jednostka, określana mianem Coyote. W najnowszym wydaniu generuje 460 KM przy 7250 obr/min. oraz 529 Nm przy 4900 obr/min. Ma pojemność 5 litrów i klasyczny układ V8, w którym w każdej z głowic znajdują się po dwa wałki rozrządu, połączone krótkim łańcuchem rolkowym.
W silniku zastosowano po 4 zawory na cylinder, a także system zmiennych faz rozrządu TiVCT. Kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni, a masa jednostki napędowej mieści się w 200 kg. Co istotne, ten amerykański klasyk w nowoczesnym wydaniu nie korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa, tylko z wtrysku do kolektora dolotowego.
Mimo tego, silnik Mustanga nie wykazuje cech typowych dla klasycznych 8-cylindrowych jednostek zza Atlantyku. Wręcz przeciwnie, lubi obroty i bardzo chętnie pcha wskazówkę obrotomierza powyżej 7000 obr/min. A to przekłada się na osiągi: 0-100 km/h w odmianie z 10-biegowym automatem załatwia w raptem 4,4 s (ze skrzynia ręczną: w 4,8 s).
Ford Mustang GT Mach 1 A10 – podstawowe dane
Silnik: 5,0L V8
Moc maksymalna: 460 KM przy 7250 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 529 Nm przy 4900 obr/min.
0-100 km/h: 4,4 s
Prędkość maksymalna: 249 km/h
9. Porsche 718 Cayman GT4/Spyder
Do napędu tego samochodu służy wolnossący bokser, który jednak nie ma nic wspólnego z silnikiem 911 GT3. Otóż powstał on w oparciu o doładowaną jednostkę napędową stosowaną w podstawowych odmianach „dziewięćsetjedenastki”. Tyle tylko że zanim trafiła ona do Caymana, jej pojemność rozwiercono z 3 do 4 litrów i… pozbyto się turbodoładowania.
Efekty tych zabiegów to 420 KM przy 7600 obr/min i 420 Nm przy 5000 obr/min. Silnik cechuje się soczystym brzmieniem, potężną naturą, ujawnianą powyżej 4-5 tys. obr/min oraz głodem obrotów. To fantastyczna jednostka, która… potrafi zużywać akceptowalne ilości paliwa – w mieście 13-14 l/100 km, a w trasie około 8 l/100 km.
Porsche już pokazało 500-konną odmianę Caymana, oznaczoną jako GT4 RS. Takie auto, przynajmniej na razie, nie występuje jednak w polskich cennikach.
Porsche Cayman GT4 – podstawowe dane
Silnik: 4,0L B6
Moc maksymalna: 420 KM przy 7600 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm przy 5000 obr/min.
0-100 km/h: 4,4 s
Prędkość maksymalna: 304 km/h
10. Porsche Cayman GTS
Do napędu Caymana GTS służy ta sama jednostka, co w przypadku GT4. To auto nie jest jednak tak bardzo nastawione na osiągi i nie ma równie dużych ambicji na torze. GTS, co typowe dla modeli jego pokroju w gamie Porsche, stanowi idealny łącznik pomiędzy dwoma światami: sportu i przydatności na co dzień.
Jego 4-litrowy bokser rozwija 400 KM przy 7000 obr./min i identyczny moment obrotowy o wartości 420 Nm. Wykazuje podobne cechy, co jednostka GT4, choć na jej tle ma nieco stłumione brzmienie.
Porsche Cayman GTS – podstawowe dane
Silnik: 4,0L B6
Moc maksymalna: 400 KM przy 7000 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm przy 5000 obr/min.
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość maksymalna: 293 km/h
11. Toyota GR 86
Najnowsze wydanie sportowej tylnonapędowej Toyoty, znanej ze swojego uwielbienia do jazdy poślizgami, podobnie jak poprzednik, korzysta z silnika typu bokser. Nowa jednostka ma 2,4 litra pojemności oraz system wtrysku bezpośredniego i pośredniego, działającego zamiennie w zależności od obciążenia. Za jej opracowanie i produkcję odpowiada Subaru.
Silnik GR 86 rozwija 234 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz, podobnie zresztą jak całe auto, cechuje się lekką konstrukcją. Toyota waży zaledwie 1270 kg i do 100 km/h rozpędza się w 6,3 s.
Toyota GR 86 MT – podstawowe dane
Silnik: 2,4L B4
Moc maksymalna: 234 KM
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm
0-100 km/h: 6,3 s
Prędkość maksymalna: 226 km/h
12. Mazda MX-5 Soft Top
Mazda MX-5, czyli roadster świata, korzysta z 2-litrowego silnika wolnossącego w technologii SkyActiv-G, a więc wyróżniającego się wyjątkowo dużym stopniem sprężania, wynoszącym 13,0:1. Wytwarza on 184 KM przy 7000 obr./min, a swoją moc rozwija niezwykle liniowo.
W efekcie lekkie MX-5 (od 1025 kg) charakteryzuje się świetną elastycznością oraz bardzo dobrymi osiągami: 0-100 km/h w 6,5 s.
Mazda MX-5 Soft Top – podstawowe dane
Silnik: 2,0L R4
Moc maksymalna: 184 KM przy 7000 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 205 Nm przy 4000 obr/min.
0-100 km/h: 6,5 s
Prędkość maksymalna: 219 km/h