Nowe BMW 7 – 10 najważniejszych cech
Na rynku jest od 1977 roku, a każda jego odsłona była na swój sposób przełomowa. Najnowsze, siódme wcielenie do świata serii 7 wnosi coś, o czym protoplasta nawet nie mógł marzyć, czyli napęd czysto elektryczny. Oto 10 najważniejszych cech nowego BMW 7.
Po siedmiu latach obecności poprzedniej generacji na rynku przyszedł czas na następcę. Nowe BMW 7 to nie tylko zupełnie nowy język stylistyczny, zwiastujący kierunek, którym pójdą inne model tej marki, ale przede wszystkim pierwsze wcielenie z czysto elektrycznym napędem.
Coś za coś – wraz z premierą „siódemki” siódmej generacji do lamusa odszedł silnik V12, oferowany w tym modelu od 1986 roku.
Poniżej 10 najważniejszych cech najnowszego BMW serii 7:
1. Po raz pierwszy z napędem elektrycznym
Nowy model otwiera zupełnie nową erę dla BMW 7. Po raz pierwszy jest bowiem dostępny z napędem czysto elektrycznym, zapewniającym zasięg od 590 do 625 km w cyklu mieszanym. Auto, określane jako i7 xDrive60, dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 544 w zakresie 5000-12 000 obr./min oraz 745 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego od 0 do 5000 obr./min.
BMW i7 od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,7 s, pojedzie z prędkością maksymalną 240 km/h i w cyklu mieszanym zużywa 18,4-19,6 kWh/100 km. „Siódemka” na prąd dysponuje akumulatorem trakcyjnym o pojemności użytkowej 101,7 kWh, zdolnym przyjąć prąd stały z mocą sięgającą 195 kW. Dzięki temu zwiększenie zasięgu baterii o 170 km może zajmować (przy ładowaniu w zakresie poniżej 80% maksymalnej pojemności) jedynie 10 minut.
W przyszłym roku ofertę i7 uzupełni około 660-konny wariant M70 xDrive.
2. Z silnikami hybrydowymi oraz wysokoprężnym
W przeciwieństwie do światowych rynków, nowa „siódemka” w Europie nie będzie oferowane z benzynowymi jednostkami V6 i V8, utrzymanymi w duchu mikrohybrydy, Zamiast nich pomiędzy przednimi kołami znajdą się 3-litrowy, 286-konny silnik wysokoprężny, wspomagany układem mikrohybrydowym, wytwarzającym dodatkowe 12 KM. Osiągi? 0-100 km/h w 6,3 s i prędkość maksymalna 250 km/h. Średnie zużycie paliwa: 5,9-6,9 l/100 km.
Kolejne dwa modele – 750e xDrive i 760e xDrive – korzystają z 6-cylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego 3.0, połączonego z dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy 200 KM oraz możliwością ładowania akumulatora trakcyjnego z gniazdka. Oba auta różnią się głównie parametrami dotyczącymi mocy systemowej i momentu obrotowego.
Słabszy, czyli 750e, wytwarza, odpowiednio, 490 KM i 700 Nm, natomiast mocniejszy (760e) – 571 KM i 800 Nm. Osiągi są imponujące (4,9 i 4,3 s od 0 do 100 km/h), a zasięg na samym prądzie wynosi od 80 do 89 km. BMW podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 1,0-1,2 l/100 km. Oczywiście, przy założeniu, że co 100 km będziemy ładować baterie z gniazdka.
Diesel i hybrydy będą dostępną wiosną 2023 roku.
3. BMW 7: z nową stylistyką
Stanowi najbardziej kontrowersyjną część potrawy, zwanej BMW 7 siódmej generacji. Zapowiedź tego, jak ma wyglądać nowa „siódemka” stanowiło zmodernizowane X7, pokazane nieco wcześniej.
Co by jednak nie mówić, nowej serii 7 brakuje lekkości, wyrafinowania oraz elegancji. To auto niestety powróciło do ciężkiego stylu znanego z „siódemki”, zaprojektowanej przez Chrisa Bangle’a (E65). W poprawie odbioru nie pomagają takie opcje, jak podświetlana osłona chłodnicy czy dwukolorowe nadwozie (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o BMW 7 E65).
4. Z wyjątkowymi udogodnieniami dla tylnych pasażerów
Po raz pierwszy w wyposażeniu tego modelu znalazły się elektrycznie otwierane i zamykane drzwi. Oczywiście to wyposażenie opcjonalne. Dodatkowy wydatek stanowi również system rozrywki, zaopatrzony w wysuwany z podsufitki ekran kinowy o przekątnej 31,3 cala z Amazon Fire TV. Wyświetla on obraz w rozdzielczości 8K i w proporcji 32:9, a dodatkowo współpracuje z nagłośnieniem Bowers & Wilkins. Zapewnia on dźwięk przestrzenny oraz wyróżnia się głośnikami w zagłówkach, a także opcjonalnymi wzmacniaczami w oparciach foteli.
W standardzie znalazły się za to dach panoramiczny oraz 4-strefowa klimatyzacja, zaopatrzona w filtr nanocząsteczek. Ponadto dostępny jest 5,5-calowy tablet w tylnych drzwiach, służący do obsługi systemu rozrywki, telefonu, pozycji siedzenia oraz oświetlenia wnętrza.
5. Nowy system multimedialny
Podobnie jak najnowsze i4 oraz X7, nowa „siódemka” została zaopatrzona w dwa zakrzywione ekrany, ukryte pod jedną taflą szkła. Ten przed oczami kierowcy ma przekątną 12,3 cala, natomiast centralny – 14,9 cala. Co ważne, obsługuje się go nadal za pomocą panelu iDrive, choć możliwe jest także zarządzanie dotykowe czy głosowe.
6. Kamera wewnętrzna
Na wyposażeniu „siódemki” znalazła się specjalna wewnętrzna kamera, umożliwiająca robienie zdjęć i przesyłanie obrazów z kabiny do smartfona…
7. Funkcje zautomatyzowanej jazdy i parkowania na poziomie 3
Standardowo BMW 7 jest zaopatrzone w ostrzeganie przed kolizją czołową z monitorowaniem pojazdów jadących z naprzeciwka podczas skręcania w lewo. System ten rozpoznaje również rowerzystów i pieszych przy skręcaniu w prawo.
W opcji oferowani są m.in. asystenci kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, ograniczeń prędkości, czy układ asystujący przy włączaniu się do ruchu oraz podczas manewrowania.
8. Nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością
Kierowca „siódemki” do dyspozycji ma standardowy ekran head-up, który za dopłatą może być zaopatrzony w funkcję rozszerzonej rzeczywistości. Przekazuje on informacje pochodzące np. z nawigacji w postaci dużych symboli, znajdujących się przed wzrokiem kierowcy (TUTAJ przeczytasz o BMW 5 E60).
9. Pneumatyczne zawieszenie w wyposażeniu seryjnym
Każde BMW 7 korzysta z pneumatycznego układu zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami. Według przedstawicieli niemieckiej marki zapewnia układ jezdny znakomitą harmonię pomiędzy sportową radością podróżowania, a komfortem jazdy. Standardowo auto porusza się na kołach przynajmniej 19-calowych. Maksymalny rozmiar obręczy to 22 cale.
W opcji znalazły się m.in.: aktywny układ kierowniczy czy system kasowania przechyłów nadwozia.
10. BMW 7: wielkie i ciężkie jak czołg
BMW zrezygnowało z oferowania dwóch wariantów nadwozia. Obecna seria 7 występuje tylko w jednej wersji, wyróżniającej się olbrzymim rozstawem osi wynoszącym 3215 mm, czyli o 5 mm więcej niż w odmianie L poprzedniej generacji. Auto mierzy teraz 525 cm długości, 195 cm szerokości oraz 152 cm wysokości.
Elektryczny wariant i7 xDrive60 waży, bagatela, 2715 kg! Maksymalnie: 3250 kg, czyli niemal tyle, co dwa BMW M3!