Opony bieżnikowane – czy warto kupić „nalewki”?
To sposób na przedłużenie życia opony i obniżenie kosztów, szczególnie w przypadku aut ciężarowych. Ale czy warto zainwestować w opony bieżnikowane?
Ogumienie bieżnikowane, znane również jako regenerowane, to używane opony, które są „odnawiane” w taki sposób, że ich zużyty bieżnik jest zastępowany nowym. Oznacza to, że dodaje się go do osnowy starszej opony, aby wydłużyć jej żywotność.
Kierowcy mogą być kuszeni oponami bieżnikowanymi zazwyczaj ze względu na ich niższą cenę lub z powodów ekologicznych. Ale czy naprawdę warto się nad nimi zastanawiać? Omawiamy zalety i wady bieżnikowanych opon samochodowych.
Na czym polega bieżnikowanie opon?
Bieżnikowanie w najprostszym ujęciu polega na nałożeniu nowej warstwy gumy w miejsce starej, a przeciętnie wymianie ulega zaledwie 20-30% całkowitej masy opony. Mniejsze zużycie materiału jest z kolei głównym powodem, dla którego opony bieżnikowane są tańsze od ich fabrycznie nowych odpowiedników.
Regenerowane ogumienie najczęściej stosuje się w samochodach ciężarowych, autobusach i vanach. Czasem sięga się po nie takze w pojazdach wyścigowych i samolotach. Dlaczego? Ich masa jest większa niż masa opon samochodów osobowych, więc ich bieżnikowanie ma więcej sensu.
Przed bieżnikowaniem stara opona musi zostać najpierw przygotowana. Przeprowadza się różne testy i kontrole, np. ścinanie, aby znaleźć wszelkie potencjalne uszkodzenia opony, mogące nie być widoczne dla ludzkiego oka, takie jak osadzone odłamki lub zużycie. W ten sposób wyodrębnia się opony, które mogą być użyte ponownie i te, które nadają się już tylko do utylizacji (TUTAJ przeczytasz o utylizacji opon).
Następnie często poleruje się oryginalny bieżnik, pozostawiając tylko osnowę. Dzięki temu uzyskuje się gładką, równą powierzchnię, na którą nakłada się nowy bieżnik.
Rodzaje bieżnikowania
Istnieje więcej niż jeden sposób bieżnikowania opon, a firmy zajmujące się tym procesem często stosują różne metody, w zależności od dostępności sprzętu i specyficznych parametrów opony.
Najpopularniejsze metody nakładania nowego bieżnika to:
- bieżnikowanie na gorąco, czyli nakładanie warstwy surowej gumy na przygotowaną osnowę, a następnie wulkanizowanie jej w prasie w bardzo wysokiej temperaturze i pod dużym ciśnieniem
- utwardzanie wstępne, zwane też bieżnikowaniem na zimno, to nakładanie pasa bieżnika na osnowę za pomocą cementu. Metoda ta może być stosowana w przypadku opon o różnych rozmiarach, ale zazwyczaj powoduje powstanie widocznego szwu w miejscu styku dwóch końców pasa bieżnika
Jak rozpoznać opony bieżnikowane?
Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem „Regroovable”. Różnica, niezależnie od przeznaczenia opon (letnie, zimowe, całoroczne), polega na stosowaniu innych symboli sezonowych.
Jak poza tym rozpoznać oponę bieżnikowaną?
- zwróć uwagę na fakturę i gęstość pomiędzy ścianami bocznymi opony, a jej bieżnikiem. Opony bieżnikowane mogą mieć słabo zaznaczone różnice. Sprawdź też, czy bieżnik jest ciemniejszy lub nieco bardziej chropowaty w dotyku. Różnice te rzadko są znaczące, ale się pojawiają
- zwróć uwagę na cenę: opona bieżnikowana kosztuje zwykle od 25 do 50 procent mniej niż nowa
- sprawdź czy na oponie nie ma śladów szorstkowania lub wygładzania: opony bieżnikowane często muszą być polerowane, aby usunąć pozostałości oryginalnego bieżnika. Na ogół nie rzuca się to w oczy, ale po dokładnym przyjrzeniu się można zauważyć ślady tej pracy na jej fakturze
- na oponie należy także szukać plam cementu lub kleju. W większości opon bieżnikowanych używa się cementu, aby nowy bieżnik przylegał do reszty opony, dlatego czasami na powierzchni widać małe plamki
Opony bieżnikowane – zalety
Najważniejsze zalety opon bieżnikowanych:
- optymalnie eksploatowane opony ciężarowe mogą być bieżnikowane nawet 2 lub 3 razy, co znacznie obniża koszty
- opony bieżnikowane są bardziej odporne na zjawisko aquaplaningu niż zużyte opony
- bieżnikowanie jest procesem bardziej ekologicznym niż produkcja nowego ogumienia
- cena opony bieżnikowanej jest od 25 do 50 niższa niż w przypadku nowej opony
Opony bieżnikowane – wady
Główne wady opon bieżnikowanych:
- krótsza żywotność niż w przypadku opon fabrycznie nowych
- bieżnikowane opony mają przeważnie gorsze właściwości niż opony nowe – dotyczy to takich parametrów, jak poziom hałasu, przyczepność do nawierzchni czy precyzja prowadzenia
- ryzyko, że karkas opony był wcześniej uszkodzony
Czy warto kupić opony bieżnikowane?
Istnieje wiele powszechnych mitów związanych z oponami bieżnikowanymi. Kierowcy często błędnie zakładają, że nie da się ich wyważyć, czy że pękają w czasie jazdy. Bieżnikowanie opon to zaawansowany proces, mający zapewnić jak najlepsze połączenie pomiędzy bieżnikiem a osnową, dlatego pod wieloma względami są niemal jak nowe (TUTAJ dowiesz się, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach).
Czy warto kupić ogumienie poddane wcześniej regeneracji? Ciężko uzyskać jednoznaczną odpowiedź na tak postawione pytanie. W przypadku ogumienia do aut osobowych zamiast opon bieżnikowanych warto sięgnąć po nowe ogumienie budżetowe, nawet pochodzące z Chin. Jego jakość poprawia się z roku na rok, a niektóre marki już nawet potrafią pozytywnie zaskoczyć w testach porównawczych, w starciu z oponami renomowanych marek.
Inna sytuacja ma miejsce w przypadku ogumienia do aut ciężarowych, którego koszt osiąga nawet kwotę kilkunastu tysięcy złotych. Z tego względu bieżnikowanie takich opon to już dziś norma, a na rynku jest wiele renomowanych firm zajmujących się regeneracją ogumienia.