8 czerwca 2022

Powrót do… przeszłości – DeLorean Alpha5

DeLorean Alpha5

Najsłynniejszy filmowy wehikuł czas wraca w nowej odsłonie. Tym razem to wielkie, 4-miejscowe coupe z napędem elektrycznym, które do sprzedaży trafi w 2024 roku. Oto DeLorean Alpha5. 

Oryginalny DeLorean DMC-12 jest uznawany za jedną z największych klap w historii motoryzacji. Jego twórca – John Z. DeLorean – zanim powołał firmę Delorean Motor Company, był szefem nieistniejącego już Pontiaca i odpowiadał za stworzenie takich modeli, jak GTO oraz Firebird.

DMC-12 powstawał niecałe dwa lata (od stycznia 1981 do grudnia 1982 roku), a łącznie bramy irlandzkiej fabryki opuściło około 10 000 aut. Projekt ten był w pewien sposób przełomowy (unoszone drzwi, nielakierowane nadwozie wykonane z stali spożywczej), ale rażące opóźnienia w produkcji, słabe osiągi i wysoka cena sprawiły, że nie zarobił na siebie.

DeLorean DMC-12

To już jednak przeszłość. Przyszłość wyznacza elektryczny Delorean Alpha5, inspirowany oryginalnym DMC-12. Podobnie jak on, ma kształt klina, unoszone ku górze, masywne drzwi i tylne żaluzje. Auto zostało zaprojektowane przez Italdesign i jest na wskroś nowoczesne (TUTAJ przeczytasz o planach Lancii).

Jest też wielkie. O ile DMC-12 mierzył 427 cm długości, o tyle DeLorean Alpha5 gra w zupełnie innej lidze. Z 499 cm długości, 205 cm szerokości i 137 cm wysokości jest dużym gran turismo o wymiarach zbliżonych choćby do aktualnego Audi A6.

Z napędem elektrycznym

Nowy DeLorean Alpha5 ma być wytwarzany We Włoszech, a układ napędowy będzie dostarczany przez dostawcę z Wielkiej Brytanii. Mocy napędu elektrycznego nie ujawniono, jednak przedstawiciele firmy zapewniają, że do 96 km/h (60 mil/h) rozpędzi on to wielkie auto w zaledwie 3,4 s i pozwoli mu pojechać z prędkością maksymalną 241 km/h.

DeLorean Alpha5

DeLorean Alpha5 ma mieć potężny akumulator trakcyjny o pojemności użytkowej przekraczającej 100 kWh. Według danych EPA zapewni on zasięg 483 km. Co ciekawe, dotyczą one „podstawowego modelu o wysokich osiągach” – jak możemy wyczytać z informacji prasowej – co sugeruje, że w planach są jeszcze mocniejsze warianty tego samochodu (TUTAJ przeczytasz o tym, jak działa samochód elektryczny).

DeLorean Alpha5 – opływowe nadwozie

Nadwozie elektrycznego coupe wyróżnia się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym zaledwie 0,23. Nie jest to wprawdzie rekordowe osiągnięcie – Mercedes EQS ma współczynnik CX równy 0,20 – jednak i tak stanowi wynik warty odnotowania.

W 4-miejscowej kabinie DeLoreana Alpha5 podobnie jak w przypadku najnowszych pojazdów elektrycznych z wyższej półki, zrezygnowano z większości konwencjonalnych elementów sterujących, a praktycznie wszystkimi funkcjami samochodu zarządza się poprzez centralny ekran dotykowy, umieszczony na pływającej konsoli środkowej (TUTAJ przeczytasz o irytującej obsłudze dotykowej).

DeLorean Alpha5

Kierowca DeLoreana Alpha5 ma do dyspozycji potężny, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników oraz kierownicą ze spłaszczonym u dołu wieńcem. Dostęp do tylnych siedzeń powinien być bardzo łatwy, dzięki niezwykle szerokim, unoszonym drzwiom oraz brakowi słupka środkowego.

Ambitne plany DeLoreana

Delorean zamierza wyprodukować jedynie 88 egzemplarzy Alphy5. Ale to nie wszystko. Ambitne plany firmy (skąd my to znamy?) przewidują w przyszłości stworzenie sportowego coupe z silnikiem V8, a nawet elektrycznego sedana i SUV-a o napędzie… wodorowym.

DeLorean Alpha5 publicznie zadebiutuje w sierpniu na targach Pebble Beach, a do produkcji trafi w 2024 roku.

Oby!

DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5