Regeneracja pompy wspomagania – jak przebiega?
Stanowi wsparcie dla kierowcy nie tylko podczas jazdy, ale i wszelkich manewrów. Dzięki niej do obracania kierownicy wystarczy przysłowiowy mały palec. Jak każdy element samochodu może ulec usterce. Czym się ona objawia i jak przebiega regeneracja pompy wspomagania? Oto odpowiedź.
O ile nasi ojcowie czy matki lata temu musieli wręcz siłować się z kierownicami swoich Fiatów 125p czy Polonezów podczas manewrów, o tyle właściciele współczesnych samochodów są od tego uwolnieni. Wszystko, dzięki wspomaganiu układu kierowniczego, które w nowoczesnych modelach w większości przypadków jest elektryczne.
Starsze konstrukcje korzystają z kolei ze wspomagania hydraulicznego, którego główny element stanowi pompa. Jej działanie jest proste – wytwarza ona ciśnienie w układzie, dzięki czemu zmniejsza siłę niezbędną do obrotu kierownicą. W przeciwieństwie do wspomagania elektrycznego, wymaga ona nieco troski, jak choćby regularna wymiana płynu wspomagania (TUTAJ przeczytasz o konserwacji podwozia).
Obok wspomagania elektrycznego i hydraulicznego, możemy wyróżnić również wspomaganie pneumatyczne, które można znaleźć głównie w samochodach ciężarowych, a rzadziej – w dostawczych.
Budowa pompy wspomagania
Pompa, pracująca nieustannie – niezależnie od tego czy właśnie obracamy kierownicę, czy też nie – jest napędzana paskiem klinowym lub wielorowkowym. Jej najważniejszą część stanowi wirnik, który obraca się na łopatkach, wytwarzając w ten sposób ciśnienie w układzie. Dzięki niemu płyn, znajdujący się w układzie wspomagania trafia do przekładni kierowniczej, ułatwiając kierowcy życie.
Przy pompie, która jest wykonana z wysoką precyzją (m.in. z wykorzystaniem złożonej obróbki cieplnej czy azotowaniem powierzchni trących), znajduje się ponadto zawór. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w układzie wspomagania.
Awaria pompy wspomagania – objawy
Pompa wspomagania jest tym elementem samochodu, o którego działaniu przypominamy sobie dopiero… w momencie jego usterki. Co o niej świadczy:
- nagle pojawiający się, nienaturalny opór przy kręceniu kierownicą
- głośna praca podczas jazdy na wprost
- brak samoczynnego powrotu koła kierownicy do środkowego położenia
- piski i szumy przy wykonywaniu skrętu
Jak przebiega regeneracja pompy wspomagania?
Regeneracja pompy wspomagania nie jest procesem skomplikowanym, jednak i tak należy powierzyć ją wyspecjalizowanemu zakładowi. Tylko wykwalifikowany mechanik dysponujący odpowiednim sprzętem da nam pewność, że naprawa została wykonana w sposób prawidłowy.
Pierwszą czynnością w przypadku regeneracji pompy wspomagania jest wymontowanie jej z samochodu. Kolejny krok polega na rozebraniu jej na części w celu zdiagnozowania przyczyn usterki i ustaleniu, które podzespoły nadają się już tylko do wymiany na nowe, a które są jeszcze w dobrym stanie. Czasem zdarza się, że niektóre elementy i ich powierzchnie wymagają np. szlifowania (TUTAJ przeczytasz o nabijaniu klimatyzacji).
Po złożeniu pompy należy ją sprawdzić na specjalistycznym stanowisku diagnostycznym. Próbom poddawane są szczelność urządzenia, prędkość przepływu oleju w różnych warunkach oraz wartość wytwarzanego ciśnienia. Jeśli wszystkie parametry mieszczą się w normie, oznacza to, że pompa została prawidłowo zregenerowana.
Ile czasu trwa regeneracja pompy wspomagania? Zazwyczaj nie powinna przekroczyć jednego dnia roboczego. Wyspecjalizowany zakład często dysponuje odpowiednim zapleczem części do popularnych modeli i współpracuje z dystrybutorem, będącym w stanie bardzo szybko dostarczyć odpowiednie części. Oczywiście, zdarza się, że na komponenty czasem trzeba czekać, co oczywiście wydłuża naprawę o kilka dni.
Ostatni krok to zainstalowanie pompy wspomagania z powrotem w samochodzie. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego płynu do wspomagania. Oczywiście, warto zainwestować w produkt droższy, wyższej jakości, który zagwarantuje długą i bezusterkową pracę pompy.
Regeneracja pompy wspomagania – cena
Koszt regeneracji pompy wspomagania jest oczywiście zależny od rodzaju usterki oraz konkretnego zakładu. Firmy specjalizujące się wyłącznie w wykonywaniu napraw tego typu urządzeń żądają za nią od 350 do 500 zł. Niższą kwotę „wołają” firmy o szerokim zakresie usług.
Czy warto zainwestować w regenerację pompy? Zdecydowanie tak, ponieważ koszt nowej pompy do popularnych modeli może wynieść nawet 2000 zł. Oczywiście, należy pamiętać, aby naprawę zlecić specjalistycznemu zakładowi, bo tylko to zapewni wysoką jakość i spokój na długi czas.
Na rynku dostępne są też używane pompy wspomagania w cenie 200-300 zł, ale kupując takie urządzenie nigdy nie mamy pewności, w jakim jest stanie.