System eCall – co to jest i jak działa
Jego celem jest ograniczenie ofiar w wyniku wypadków drogowych. Od 2018 roku stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu osobowego i lekkiego dostawczego. Czym jest i jak działa system eCall?
Piątkowy wieczór gdzieś w Polsce. Samochód wypada z drogi i uderza w drzewo. Dzieje się to gdzieś z dala od budynków mieszkalnych. Auto koziołkuje tak głęboko w pole, że praktycznie go nie widać. Kierowca i pasażer tracą przytomność, a ruch w okolicy jest bardzo niewielki (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o crash testach).
To czysto hipotetyczna sytuacja, ale wcale nie nierealna. Gdyby nie system eCall nieprzytomni pasażerowie pojazdu mogli spędzić w jego kabinie wiele godzin, nim w końcu dotarłaby pomoc. Kto wie, czy nie skończyłoby się to dla któregoś z nich tragicznie…
Na szczęście na pokładzie ich samochodu znajduje się system eCall, który automatycznie wzywa pomoc, wskazując przy okazji miejsce wypadku.
Dlaczego powstał system eCall?
Pionierem wprowadzenia systemu eCall jest Unia Europejska, a jego celem – zminimalizowanie ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych. W końcu im szybciej na miejsce dociera pomoc, tym większe prawdopodobieństwo uratowania uczestniczących w nich ludzi.
Wypadki drogowe stanowią dziewiątą główną przyczyną zgonów na świecie. Oznacza to, że prawie 1,3 mln osób rocznie w ich wyniku traci życie, a dodatkowe 20-50 mln zostaje rannych lub staje się niepełnosprawne.
W samej Unii Europejskiej w 2019 roku na drogach odnotowano blisko 22 800 ofiar śmiertelnych. Szacunki wskazują, że zabici oraz osoby, które stały się niepełnosprawne w wypadku kolizji drogowych kosztują kraje od 1 do 3% produktu narodowego brutto każdego roku. Wynika to głównie z kosztów leczenia ofiar oraz utraconej produktywności.
Jednym z elementów, który ma ograniczyć liczbę zabitych na drogach i związane z tym koszty jest właśnie system eCall. Stanowi on obowiązkowe wyposażenie każdego nowego samochodu osobowego i lekkiego dostawczego od 31 marca 2018 roku.
Czym jest eCall?
To europejski system powiadamiania ratunkowego dla pojazdów. Celem wprowadzenia go jest niesienie jak najszybszej pomocy w przypadku zdarzeń drogowych w dowolnym miejscu Unii Europejskiej.
System eCall ma za zadanie poprawić ochronę i bezpieczeństwo oraz zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych, a także związanych z nimi strat materialnych.
Jak działa system eCall?
Połączenie alarmowe zostaje automatycznie aktywowane przez system eCall, gdy tylko czujniki pojazdu wykryją poważną kolizję. Wtedy przesyła on do numeru alarmowego 112 szczegóły dotyczące wypadku, w tym pozycję samochodu.
Kluczową rolę w działaniu eCall odgrywa Galileo, będący europejskim odpowiednikiem systemu GPS. Pozwala on bowiem w niezwykle dokładny sposób określić pozycję samochodu. Dzięki temu operatorzy, którzy przyjęli automatyczne zgłoszenie, mogą wysłać odpowiednią pomoc.
Jak wynika z danych, eCall jest w stanie przyspieszyć szybkość reakcji w sytuacjach kryzysowych o 40% na obszarach miejskich i o 50% na obszarach wiejskich. Dzięki temu przyczynia się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych o co najmniej 4%, a rannych – o 6% rocznie.
Jakie kroki podjęto, aby wprowadzić eCall?
Sukces systemu eCall zależy od dwóch kluczowych elementów. Pierwszy to zmodernizowana ogólnoeuropejska infrastruktura punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (TUTAJ przeczytasz, dlaczego warto używać pasów bezpieczeństwa).
Drugi to znajdujące się we wszystkich pojazdach moduły typu M2M (Machine to Machine), a więc pozwalające na komunikowanie się ze sobą odpowiednich urządzeń. W przypadku poważnego zdarzenia drogowego automatycznie wybiera ono numer 112, aby zdalnie przekazać najważniejsze informacje na temat wypadku.
Minimalny zestaw danych systemu eCall obejmuje:
- czas zdarzenia
- przyczynę aktywacji
- współrzędne GPS
- numer VIN pojazdu
Najważniejsze korzyści ze stosowania systemu eCall
System eCall przede wszystkim umożliwia ratownikom medycznym dotarcie na miejsce zdarzenia w ciągu kluczowej pierwszej godziny od wypadku.
Według ekspertów system eCall każdego roku powinien:
- umożliwić uratowanie 2500 istnień ludzkich na terenie Unii Europejskiej
- zmniejszyć stopień ciężkich obrażeń o 10-15%
- pozwolić na zaoszczędzenie 26 mld euro rocznie
Jak przebiegało wprowadzenie eCall
Oto mapa czasowa systemu eCall:
- 2009-2014 – Unia Europejska uruchamia inicjatywę wprowadzenia pokładowego systemu powiadamiania o wypadkach M2M, którego celem jest zapewnienie jak najszybszej pomocy osobom uczestniczącym w kolizji drogowej. Decyzja nr 585/2014/UE zostaje opublikowana w dniu 3 czerwca 2014 roku
- 2014-2018 – prace trwające w tym czasie doprowadzają do tego, że wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie dostawcze są wyposażone w system eCall od 31 marca 2018 roku
- 2018-2035 – zasięg systemu eCall powinien całkowicie pokryć teren Unii Europejskiej. Pomiędzy 2020 a 2030 rokiem jej przedstawiciele chcą zmniejszyć o połowę liczbę ofiar śmiertelnych i osób, które doznały poważnych obrażeń, spowodowanych wypadkami drogowymi
Jaki jest koszt zamontowania systemu eCall w samochodzie?
Każde urządzenie zamontowane w samochodzie to koszt nie większy niż 100 euro. Oczywiście… pokrywa go przyszły właściciel samochodu. Przypuszcza się, że w niedalekiej przyszłości cena urządzenia ma spaść o połowę.
Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, wykonanie połączenia za pomocą numer 112 jest bezpłatne.