Uśpienie czy niepewność? Rynek samochodów dostawczych w sierpniu
Zainteresowanie tak, zakupy jeszcze nie
Nie oznacza to jednak braku zainteresowania ofertami. Zwiększone odwiedziny na OTOMOTO w sierpniu pokazują, że potencjalni kupujący przeglądają ogłoszenia, porównują ceny, zbierają informacje potrzebne do finalnej decyzji o zakupie. W tym miesiącu najchętniej oglądanymi były samochody dostawcze Renault (14,7% wyświetleń i wzrost o 0,2 p.p. w porównaniu z lipcem). Na drugim miejscu popularności uplasował się Fiat (13,9% wyświetleń i wzrost o 0,4 p.p.), a na trzecie miejsce awansowało Iveco (13,2% wyświetleń i wzrost o 1,1 p.p. miesiąc do miesiąca). No kolejnych miejscach znalazły się samochody dostawcze Mercedes – Benz i Ford (odpowiednio 12,5% i 12,2% wyświetleń).
Niezmiennie najpopularniejszą zabudową są furgony i to zarówno wśród potencjalnych kupujących, jak i sprzedających samochody dostawcze. W sierpniu ogłoszenia te stanowiły 56,3% wystawionych ogłoszeń i były najczęściej oglądane przez klientów (43,1% liczby wyświetleń). Na drugim miejscu nadal kampery (20,9% wyświetleń). Najwyraźniej sezon wypadów turystycznych nie kończy się wraz z wakacjami szkolnymi. Na kolejnych miejscach znalazły się plandeki, auto lawety i vany.
Ile wydać na dostawczaka i ile on kosztuje?
Największa liczba ofert sprzedaży mieściła się w przedziale cenowym 100 000 – 150 000 złotych (41,8% liczby ogłoszeń), ale co ciekawe, nie te samochody wzbudzały największe zainteresowanie klientów. Ci najchętniej oglądali ogłoszenia z pojazdami w cenie powyżej 200 000 złotych (33,2% wyświetleń).
Rynek dostawczaków w lipcu. Sprawdź zestawienie za poprzedni miesiąc >>>
Dostawczak = Diesel?
Zdecydowanym liderem jeśli chodzi o rodzaj napędu są silniki Diesla. Samochody te były zarówno najczęściej wyświetlane przez potencjalnych kupujących, jak i najczęściej oferowane przez sprzedających. Odpowiednio: 95,3% wszystkich wyświetleń i 93,4% liczby ogłoszeń.
Wśród ofert sprzedaży dominują samochody z manualną skrzynią biegów i te są najczęściej wyświetlane. Ale na przestrzeni kilku miesięcy widać rosnące zainteresowanie automatami. To tendencja podobna do rynku nowych samochodów osobowych. W sierpniu, ogłoszenia pojazdów z automatyczną skrzynią biegów miały 28,4% liczby wyświetleń. Oznacza to wzrost o 0,6 p.p. w porównaniu z lipcem.