16 lutego 2023

Wysprzęglik – jakie są objawy jego awarii?

wysprzęglik

Problemy z wysprzęglikiem często ujawniają się zimą, gdy temperatura spada poniżej zera. Wysprzęglik – jakie są objawy jego awarii?

Wysprzęglik, zwany też siłownikiem hydraulicznym sprzęgła, pojawił się w samochodach w momencie, gdy mechaniczne sprzęgło zastąpiono hydraulicznym. Dzięki niemu spadła liczba awarii tego podzespołu, wcześniej powodowanych przede wszystkim zrywaniem się linek.

Wysprzęglik jest elementem roboczym, odpowiedzialnym za wytworzenie siły potrzebnej do nacisku na docisk sprzęgła. Stanowi część układu sprzęgła i może działać mechanicznie lub hydraulicznie. Jego zadaniem jest tzw. rozsprzęglenie.

Co to jest wysprzęglik

Hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem jest zbudowany z dwóch elementów. Czyli z pompki sprzęgła, która jest bezpośrednio połączona z pedałem. Jego naciśnięcie wywołuje ruch tłoka, co powoduje przesunięcie płynu hydraulicznego do wysprzęglika.

Następnie naciska on na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła, powodując rozłączenie napędu.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje wysprzęglików:

  • zewnętrzne – znajdują się w układzie półhydraulicznym. W tym przypadku, po naciśnięciu pedału sprzęgła, płyn hydrauliczny zostaje skierowany do wysprzęglika, powodując nacisk na znajdujący się w nim tłok. Następnie wysuwa się on i naciska na specjalną dźwignię, która przekazuje go do łożyska wyciskowego. To ostatnie naciska na sprężynę talerzową tarczy docisku, wywołując rozłączenie się sprzęgła
wysprzęglik zewnętrzny

Wysprzęglik zewnętrzny

  • centralne, zwane CSC – zasada działanie jest właściwe identyczna jak w przypadku wysprzęglików zewnętrznych. Różnica polega jednak na tym, że z mechanizmu usunięto dźwignię. Sam wysprzęglik został tutaj bezpośrednio połączony z łożyskiem wyciskowym, co pozwoliło na uproszczenie jego budowy. W przeciwieństwie do wysprzęglika zewnętrznego, centralny jest umieszczony bezpośrednio w jego obudowie. Choć producenci, ze względu na niższy koszt takiego wysprzęglika, obecnie sięgają po niego częściej, jego wymiana wymaga wymontowania skrzyni biegów
wysprzęglik centralny

Wysprzęglik centralny

Uszkodzony wysprzęglik – objawy

Najczęstsze symptomy awarii wysprzęglika:

  • miękki lub gąbczasty pedał sprzęgła – jeśli pedał sprzęgła daje się łatwiej wcisnąć niż wcześniej, a na dodatek wymaga to przyłożenia mniejszej siły, może to oznaczać, że do układu dostało się powietrze. W przeciwieństwie do płynu jest ono bowiem ściśliwe. W tym przypadku trzeba odpowietrzyć układ. Jeśli to nie pomoże, przyczyną takiego stanu rzeczy może być wysprzęglik
  • problemy z wrzucaniem biegów – oporna praca układu i konieczność załączania przełożeń z użyciem dużej siły
  • utrudnione wciskanie sprzęgła
  • niski poziom płynu hydraulicznego – jeśli jego poziom spadnie poniżej dolnej kreski, bezzwłocznie należy go uzupełnić. O tym, jakiego rodzaju płyn zastosować, informuje instrukcja obsługi. Po uzupełnieniu go, poziom płynu nie powinien z czasem spadać, jak ma to miejsce np. w przypadku płynu hamulcowego. Jeśli tak się stanie, wskazuje to na nieszczelność w układzie hydraulicznym
  • zmiana punktu „brania” sprzęgła – jeśli zbiorniczek z płynem okazuje się niemal pusty, jazda takim samochodem jest możliwa, jednak pedał sprzęgła działa w inny sposób niż dotychczas. W takiej sytuacji sprzęgło załącza się niemal tuż nad podłogą i bardzo gwałtownie, przez co trudno takim autem ruszyć z miejsca
  • ciemna barwa płynu – jeśli niedawno płyn został wymieniony, a jego barwa nagle bardzo ściemniała, oznacza to awarię jednej z uszczelek wysprzęglika. Prawdopodobnie kawałki gumy dostały się do płynu i spowodowały zanieczyszczenie go
Pedał sprzęgła

Przy awarii wysprzęglika pedał sprzęgła zaczyna pracować w inny sposób niż wcześniej.

Koszt wymiany wysprzęglika

Oczywiście cena wysprzęglika jest zależna w dużej mierze od marki i modelu samochodu. Najtańsze kosztują od około 150-200 zł, natomiast najdroższe – nawet powyżej 500 zł.

Usługa wymiany w przypadku wysprzęglika zewnętrznego wynosi od około 100 do 300 zł. Natomiast w przypadku centralnego jest znacznie wyższa, co wynika z faktu, że wymagany jest również demontaż skrzyni biegów.

Dlatego należy się liczyć z kosztem od 300 do nawet 600 zł. Przy wymianie sprzęgła zaleca się też wymianę wysprzęglilka centralnego. Co ważne, powinien on wytrzymać przebieg sięgający kilkaset tysięcy kilometrów.

FAQ

Jak działa wysprzęglik centralny?

Wysprzęglik centralny, za pomocą płynu hydraulicznego, powoduje nacisk na łożysko wyciskowe, umożliwiając rozłączenie sprzęgła. Jest on bezpośrednio połączony z łożyskiem wyciskowym.

Jak sprawdzić czy wysprzęglik jest sprawny?

Zaparkuj samochód na równej, płaskiej nawierzchni i następnie wrzuć pierwszy bieg lub wsteczny. Jeśli auto zaczyna się poruszać przy wciśniętym sprzęgle, oznacza to konieczność wymiany wysprzęglika lub odpowietrzenia układu hydraulicznego.

Ile kosztuje wymiana wysprzęglika?

Jest to zależne od rodzaju wysprzęglika. Wyraźnie droższa usługa dotyczy samochodów z wysprzęglikiem centralnym – nawet 600 zł za samą robociznę.

Wysprzęglik - GALERIA

wysprzęglik zewnętrzny
wysprzęglik centralny
Pedał sprzęgła