W najnowszym teście opon letnich ADAC ocenił 16 modeli w rozmiarze 215/55 R17, czyli opon przeznaczonych do małych SUV-ów i samochodów niższej klasy średniej. Miłym zaskoczeniem jest świetny wynik polskiej Dębicy, która znalazła się tuż za plecami renomowanych marek premium, a niektóre z nich pokonała.
Jakie opony wybrać na lato? Każdego kto staje przed takim dylematem odsyłamy do wertowania testów. Jeden z popularniejszych przygotowuje co roku niemieckie stowarzyszenie ADAC. W najnowszym wydaniu na rok 2024 eksperci wzięli pod lupę aż 16 modeli z różnych pólek cenowych. Tegorocznym bohaterem testu były opony w rozmiarze 215/55 R17 w klasach prędkości W (do 270 km/h) i Y (do 300 km/h).
Jak co roku wszystkie modele opon zostały przetestowane pod kątem właściwości jezdnych, drogi hamowania, komfortu i ekonomiki użytkowania. Jednak od dwóch lat w kryteriach oceny dość istotną rolę odgrywają kryteria zrównoważonego rozwoju i ekologii. Dlatego też już w 2023 roku ADAC wprowadził do swoich testów nowy schemat oceny.
https://carsmile.pl/oferta/bmw/x1/crossover-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Wciąż za najważniejsze kryterium uznaje się bezpieczeństwo jazdy na suchej i mokrej nawierzchni – to aż 70 proc. ogólnego wyniku. Pozostałe 30 proc. ostatecznej oceny to aktualnie ekologię. W tej części uwzględnia się takie czynniki, jak: masa opony, szybkość ścierania, wpływ na spalanie, zawartość substancji zanieczyszczających oraz generowany przez oponę poziom hałasu.
Czas na najważniejsze informacje, czyli wyniki poszczególnych modeli. Z 16 przetestowanych opon trzy wypadły dobrze, dwanaście miało wynik zadowalający, a jedna słabe. Co ciekawe, żadnej oponie nie udało się uzyskać najwyższej oceny (bardzo dobrej od 0 do 1.6 punktu), zarówno w ocenie sumarycznej, jak i w poszczególnych dziedzinach: bezpieczeństwa i ekologii. Mimo to, ADAC stwierdził, że tegoroczne testy wypadły wyjątkowo dobrze. Dlaczego? Bo w całym gronie nie było ani jednej opony z niedostatecznymi wynikami, którą można by ocenić jako niebezpieczną.
Zacznijmy od zwycięzców. Dobry wynik uzyskały trzy modele. Nie ma zaskoczenia, że dwie z nich to przedstawiciel segmentu premium (Michelin i Continental), ale zaskakująco dobry wynik osiągnęła też opona z średniej półki cenowej – koreańskie Kumho. Co prawda wszystkie trzy modele uzyskały dobre lub bardzo dobre wyniki w wielu kategorii, ale każda z nich ma swoje mocne strony, w których górowała nad innymi.
Continental PremiumContact 7 (ocena ogólna: 2.0) uzyskał rewelacyjne wyniki na suchej i mokrej nawierzchni. Dzięki temu była niekwestionowanym zwycięzcą (wyniki 1,7 – im niższy tym lepiej) w kategorii bezpieczeństwa jazdy.
https://carsmile.pl/oferta/audi/q8/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Michelin Primacy 4+ (ocena ogólna: 2.1) bezapelacyjnie najlepiej wypadła w kategorii ekologiczności, pokonując wyraźnie pozostałe dwie opony z najlepszym wynikiem oraz pozostawiając w tyle resztę stawki, poza jednym wyjątkiem - Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Kumho Ecsta HS52 (ocena ogólna: 2.3) nie zwyciężyło w żadnej z obu kategorii, ale z kolei stanowiło najlepszy kompromis pomiędzy nimi. Do lepszego wyniku zabrakło nieco niższej wagi i tym samym niższego zużycia paliwa.
Całą czołową trójkę wyróżnia natomiast ponadprzeciętny estymowany przebieg (zwycięzcą zostało Kumho z wynikiem blisko 70 tys. km) oraz niskie lub bardzo niskie zużycie opon w trakcie eksploatacji – tu najlepiej wypadła z kolei opona Michelin.
Cieszy świetny wynik polskiego przedstawiciela w teście ADAC. Tuż za podium znalazła się Dębica Presto UHP 2 ze średnią oceną 2.6 (marka należy do grupy Goodyear). Dębica dobrze radzi sobie na suchym podłożu, jednak nieco gorzej na mokrym asfalcie, co wpłynęło na ocenę bezpieczeństwa jazdy – ocenił ADAC. Chociaż opona ma satysfakcjonującą przyczepność podczas aquaplaningu, jej zachowanie podczas hamowania i prowadzenia na mokrej nawierzchni oceniono średnio. Opona za to jest lekka i zapewnia niezłą trwałość oraz niskie zużycie paliwa.
Niemal identyczne wyniki w poszczególnych kategoriach uzyskała droższa od Dębicy opona Dunlop Sport Maxx RT2 (także uzyskała ocena 2.6 we wszystkich kategoriach). Opona bardzo dobrze wypada na suchej nawierzchni oraz ma krótką drogę hamowania. Jednak na mokrej nawierzchni osiąga tylko zadowalające wyniki, zwłaszcza w testach hamowania i prowadzenia. W kwestii ekologii, opona ta zbliża się do dobrego wyniku, ze względu na trwałość i umiarkowane zużycie paliwa, ale traci punkty za głośność.
Bridgestone Turanza 6 także uzyskała 2.6 (od 2.5 ADAC ocenia oponę już jako dobrą, a poniżej 3.5, jako wystarczającą). Opona wypadła słabo pod względem bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. ADAC ocenił, że kierowcy brakuje informacji zwrotnej na suchej drodze, co utrudnia precyzyjne manewry. Droga hamowania jest dobra, ale przyczepność średnia, szczególnie na mokrej nawierzchni. Pod względem ekologii (trwałość i ścieralność) opona wypada lepiej niż Dębica i Dunlop, ale słabo ją oceniono w kategorii hałasu zewnętrznego i zrównoważonego rozwoju.
https://carsmile.pl/oferta/audi/a4/kombi-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Fulda SportControl 2 to ostania opona z oceną ogólną 2.6. Ma dobre osiągi na suchej nawierzchni, ale zapewnia tylko zadowalające bezpieczeństwo na na mokrej drodze. Choć kierowca otrzymuje jedynie zadowalające sprzężenie zwrotne z kierownicą, opona jest nadal bezpieczna przy skrajnych manewrach – ocenił ADAC. Drogę hamowania również oceniono jako dobrą. Na mokrych drogach opona uzyskała dobrą ocenę, ale jej osiągi podczas hamowania i prowadzenia są tylko zadowalające. Opona dobrze wypadła w kategorii zużyciu paliwa.
Opony Hankook Ventus Prime4, Goodyear EfficientGrip Performance 2 i Falken Ziex ZE 310 EcoRun uzyskały ocenę ogólną od 2.7 do 2.8. Hankook i Goodyear, choć wypadły świetnie w kategorii ekologicznej (Goodyear wypadł tu najlepiej spośród wszystkich testowanych opon), to mają pewne problemy na mokrych (Hankook) i suchych drogach (Goodyear). Falken również ma problemy na suchej nawierzchni i jest najcięższą oponą w teście, co negatywnie wpływa na bilans ekologiczny.
Pozostałe modele w tabeli, z wyjątkiem Semperitu, nie osiągają dobrych wyników ani pod względem bezpieczeństwa jazdy, ani ekologii. Opony Nexen N'Fera Primus, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 i Linglong Sport Master wykazują słabości, zwłaszcza na suchych drogach, podczas gdy Goodride Solmax 1 ma problemy na mokrych nawierzchniach.
Vredestein Ultrac zajmuje ostatnie miejsce pod względem bilansu ekologicznego. Jednakże, opona ta nie otrzymała obniżonej oceny z powodu bezpieczeństwa jazdy, ponieważ zapewnia dobre i bezpieczne właściwości jezdne zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Głównym problemem jest jej ślad środowiskowy, zwłaszcza zużycie, które jest największe w porównaniu z innymi oponami. Trwałość Vredesteina wyliczono na zaledwie 27 200 kilometrów . Dla porównania na najbardziej odpornej na zużycie oponie w teście, czyli Kumho Ecsta, można przejechać 69 300 kilometrów.