Cena składki polisy OC to składowa wielu wypadkowych, na podstawie których ubezpieczyciel wylicza ryzyko związane z umową ubezpieczeniową. Im wyższe ryzyko wyliczy algorytm, tym wyższa będzie cena ubezpieczenia. Nie każdy jednak wie, że oprócz wieku kierowcy, jego historii ubezpieczeniowej i miejsca zamieszkania, na wysokość składki wpływa także pojemność silnika.
Każdy wie, że wartość auta jest istotna przy kalkulacji składki ubezpieczenia autocasco. Jednak już nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że cechy auta w tym marka, model, czy u niektórych ubezpieczycieli nawet kolor mają wpływ na wysokość składki polisy OC. Okazuje się jednak, że jednym z ważniejszych czynników mających największy wpływ na cenę polisy jest pojemność i moc silnika w ubezpieczanym samochodzie. O co w tym chodzi i jak to działa? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Polisa OC, jak samo rozwinięcie skrótu mówi (polisa od Odpowiedzialności Cywilnej), nie chroni nas bezpośrednio, ale zabezpiecza nas na wypadek przyszłych żądań w ramach szkód, jakie sami wyrządzimy innym, oczywiście podczas prowadzenia samochodu. Dzięki niej powodując wypadek, czy stłuczkę, nie musimy wykładać pieniędzy na naprawę auta lub leczenie osoby przez nas poszkodowanej. Najprościej mówiąc, kupując polisę, zawieramy z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę, w ramach której ubezpieczyciel pokryje wyrządzone przez nas szkody. W Polsce posiadanie polisy OC na auta i motocykle jest obowiązkowe, a brak ciągłości (poza wyjątkiem naprawy auta i złożeniu odpowiedniego wniosku o tymczasowe wyrejestrowanie) skutkuje wysokimi karami. Wysokość tych kar zależy od tego, jak długa była przerwa.
Jak już wspominaliśmy na wstępie, cena polisy to wypadkowa wielu czynników Co prawda każde towarzystwo ubezpieczeniowe ma swoje algorytmy wyliczania ryzyka i może preferować nieco inny profil klienta (w tym przypadku kierowcy), ale z grubsza większość bierze pod uwagę te same dane, jednak może przypisywać im różną wagę. I tak przy wyliczaniu ceny polisy bierz się pod uwagę m.in.:
wiek właściciela pojazdu
Pojemność silnika najłatwiej sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Podaje się go zawsze w centymetrach sześciennych w rubryce P.1. Z kolei moc znajduje się w rubryce P.2. Jeśli akurat nie masz przy sobie papierowego blankietu dowodu rejestracyjnego, możesz odczytać dane z elektronicznego dokumentu w serwisie GOV.PL lub z zakładki historia pojazdu na stronach rządowych. Niestety, w drugim przypadku, konieczne będzie podanie nie tylko numeru rejestracyjnego, ale także daty pierwszej rejestracji w kraju – ta informacja też znajduj się na blankiecie tradycyjnego dowodu rejestracyjnego na jego pierwszej stronie.
Tu odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo każda firma ubezpieczeniowa ma swój własny schemat przyznawania zniżek. Zwykle jednak przyznaje się je za długoletnią bezszkodową jazdę zarejestrowanym i ubezpieczonym na siebie autem. Inną kwestią jest już to, ile lat bezszkodowej jazdy trzeba mieć, żeby móc cieszyć się maksymalną obniżką (zwykle wynosi ona 60 proc.). Na rynku są firmy, które sięgają wstecz na ponad dziesięć lat, ale są i tacy, którym wystarczy pięć lat z czystym kontem. Warto pamiętać, że kilka procent kolejnych zniżek można uzyskać, wykupując OC pojazdu w firmie, w której ubezpiecza się już dom lub inny pojazd. Wato, też podczas wyliczania składki spytać się, czy dane towarzystwo ubezpieczeniowe, nie daje upustów dla wybranych grup zawodowych, np. lekarzy lub policjantów itd. Często na cenę ma wpływ to, czy kupujemy polisę u agenta, czy bezpośrednio przez internet lub to, w jakiej formie dokonujemy wpłaty: przelewem, gotówką, konkretną kartą itd. No i na koniec zasada, która działa u wszystkich – jeśli chcecie rozłożyć składkę na raty, zapłacicie więcej niż w przypadku jednorazowej płatności.
Nie ma tu jednej zasady. Zwykle jednak przyjmuje się kilka progów pojemności silnika. Oczywiście im w wyższym jest nasz samochód/motocykl, tym wyższa będzie składka. I tak pierwszy próg zwykle obejmuje auta do pojemności 1000 cm3, drugi do 1500 cm3, trzeci do 2000 cm3, a kolejny powyżej 2000 cm3.