Osoba fizyczna
Na firmę
Nasz doradca porówna dla Ciebie wybrane samochody
Możemy porównać dla Ciebie jednocześnie maksymalnie 3 oferty, przejdź do porównania.
Dodaj przynajmniej 2 oferty, które mamy dla Ciebie porównać.
Wpis
Segmenty samochodów. Poznaj podział i ich zalety
21
mar 2024

Różne segmentu samochodów stworzono po to, aby łatwiej można było wybrać pojazd odpowiedni dla siebie. Niestety ostatnimi czasy oprócz klasycznych segmentów, pojawiły się nowe – coraz trudniej się jest w nich wszystkich połapać – dlatego przygotowaliśmy nas z poradnik.

Klasyczne segmenty samochodów i ich klasyfikacja

Od lat na rynku funkcjonował prosty podział segmentów samochodów – zaczynał się od aut miejskich – najmniejsze oznaczone literą A, były bardzo małe, kolejny segment to B. Te już nieco większe pojazdy, dostępne były nie tylko w jako hatchbacki 3- i 5-drzwiowe, ale także często z nadwoziami sedan, a nawet kombi. Kolejnym segmentem były samochody kompaktowe (literka C), które były zawsze najbardziej uniwersalną klasą pojazdów. To one nadawały się już na auta rodzinne i miały wiele wersji nadwozi: hatchbacki, sedany, kombi, liftbacki, a nawet nieco usportowione odmiany i te bez dachu.

Oczko wyżej znajdują się auta segmentu D – który to ostatnio nieco podupada. W zasadzie na rynku europejskim pozostał już tylko Passat (już tylko jako kombi) i Superb (on nieco rozmiarem poza segment wykracza) oraz modele marek premium: Audi, BMW, Jaguara, Mercedesa Infiniti i Lexusa. To segment zdominowany przez dwa nadwozia: sedana i kombi. Kolejna literka to E – czyli przede wszystkim limuzyny i kombi europejskich producentów segmentów premium. F- to klasyczne luksusowe limuzyny w stylu BMW 7, Audi A8 i Mercedesa klasy E. Do tego dochodzą jeszcze auta sportowe, czyli nadwozia coupe, kabriolety, roadstery i auta terenowe.

https://carsmile.pl/oferta/volvo/xc-90/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Długo na naszym rynku popularne były też niewielkie samochody, ze sporym wnętrzem, czyli vany. Dzisiaj jest ich coraz mniej, a producenci oferują w ich miejsce naturalizowane auta dostawcze, z przeszklonymi nadwoziami i większą liczbą foteli.

Nowe segmenty samochodów i ich klasyfikacja

Do tej klasyczne typologii, dołączyć trzeba SUV-y i crossovery. Te ostatnie pojawiają się głównie w najmniejszych segmentach, czyli A i B. To właśnie tam spotkać można lekko podwyższone samochody, z nakładkami na nadkolach i plastikowymi płytami pod spodem, którym nieco łatwiej jest podjechać pod krawężnik. Można też nimi opuścić utwardzone drogi. Rzadko mają one napęd na obie osie, ale takie wersje niektórych modeli też się tu zdarzają.

Kolejny chyba najbardziej w tej chwili popularny segment to kompaktowe SUV-y, które coraz bardziej przejmują rolę aut rodzinnych i które w zasadzie skasowały segment D (mają zwykle ceny właśnie takich aut). Wyraźnie większy prześwit oznacza wyższą pozycję za kierownicą. SUV-y segmentu C mają też spore wnętrza i duże bagażniki – coś w sam raz dla rodziny. Coraz rzadziej jednak znajdziecie w nich napęd na obie osie. SUV-y oferowane są także w segmencie D, ale to już spore auta, które mogą często być np. 7-osobowe. SUV-y pojawiają się także w segmentach E i F, a nawet wśród marek znanych do tej pory z aut sportowych lub luksusowych.   

Główne zalety i wady poszczególnych segmentów samochodów

Najprościej jest porównywać auta pod względem niektórych ich cech. Jeśli porównać przedstawicieli klasycznych segmentów do tych podwyższonych, okaże się, że kilka elementów jest kluczowych. Auta klasyczne są zwykle niższe od SUV-ów i co za tym idzie mniej palą. To ostatnie może wynikać także z mniejszej masy i mniejszego oporu aerodynamicznego.

https://carsmile.pl/oferta/cupra/formentor/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy

Lżejsze i niższe auta lepiej się prowadzą, a ich zawieszenie może być bardziej wszechstronne. SUV-y za to oferują wyższą pozycję za kierownicą. To oznacza nie tylko lepszą widoczność z kabiny, ale także dużo łatwiejsze wsiadania i wysiadanie z auta. Oczywiście SUV-y w obrębie danego segmentu są większe niż klasyczne auta, co sprawia, że gorzej się nimi parkuje na ciasnych miejskich parkingach.

Jak wybrać najodpowiedniejszy segment samochodu dla siebie

Przed wyborem najodpowiedniejszego segmentu samochodów dla siebie warto zastanowić się do jakich zadań będziemy wykorzystywać auto. Bardzo ważne jest też to czy będziemy jeździć sami, czy z innymi osobami, jak często, a także to gdzie będziemy jeździć. Jeśli główne po mieście i samemu, można zdecydować się na małe samochody. Jeśli w trasę, dużo lepiej wybrać auta większe, które mają mocniejsze silniki. Kolejne pytanie – czy będziemy opuszczać asfalt i jak często.

https://www.youtube.com/watch?v=K255K-xRbCY

Warto zastanowić się także nad tym, czy będziemy przewozić dużo bagażu danym samochodem, bo wtedy warto zdecydować się na samochód z dużym bagażnikiem, ale co ciekawe wśród tego typu aut znajdziecie przedstawicieli nie tylko klasycznych segmentów, ale też sporo SUV-ów. Kolejna rzecz to cena, bo auta podwyższone są często droższe od swoich niższych odpowiedników – uwaga ta dotyczy też ich kosztów utrzymania.

Dziękujemy!
Dziękujemy za zostawienie swoich danych. Skontaktujemy się z Tobą bezzwłocznie
Chcesz poznać naszą aktualną ofertę nowych samochodów?
Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i pomoże wybrać Ci najlepszy samochód według Twoich potrzeb.