Od 1 stycznia 2024 r. przepisy nakładają na kupujących auta używane nowy obowiązek: od teraz, aby uniknąć kary finansowej, należy złożyć formalny wniosek o zarejestrowanie. Do tej pory dotyczyło to jedynie aut sprowadzonych z innego kraju UE, ale teraz obowiązkowa rejestracja po zakupie obejmuje już wszystkie auta używane. Czyli i te przywiezione spoza Unii, i te, które mają już polskie tablice. Ale to nie wszystko, bo znika procedura zgłaszania nabycia, wcześniej zaostrzono też kary za używanie tzw. tablic kolekcjonerskich. Oto wszystkie kluczowe szczegóły.
Do końca 2023 r. zakup używanego samochodu zarejestrowanego w Polsce oznaczał jedynie konieczność zgłoszenia nabycia: było na to 30 dni, wniosek należało złożyć do odpowiedniego starostwa/wydziału komunikacji. Za niedopilnowanie tej kwestii groziła kara finansowa w wysokości od 200 do 1000 zł, ale zgłoszenie można było łatwo załatwić przez internet, czyli bez fatygowania się do urzędu. Warto podkreślić, że zgłoszenie nie było tożsame z zarejestrowaniem pojazdu, ale wystarczało do tego, aby uniknąć kary. Jednak od 1 stycznia 2024 r. zgłaszanie nabycia przestało funkcjonować, a w to miejsce pojawił się nowy obowiązek.
Zgodnie z nowymi przepisami każdy jest teraz zobowiązany zarejestrować zakupiony samochód w określonym terminie (w przypadku osób fizycznych – 30 dni; patrz też dalej). Dotąd obowiązek rejestracji używanego pojazdu był ograniczony do egzemplarzy sprowadzonych z UE, nie obejmował w związku z tym ani pojazdów z polskimi tablicami, ani tych przywiezionych np. z USA, Kanady, Japonii, Norwegii, Szwajcarii. No, ale teraz już obejmuje.
https://carsmile.pl/oferta/hyundai/nowy-tucson/suv-leasing-wynajem-dlugoterminowy
W przypadku osób fizycznych termin na zgłoszenie wniosku o rejestrację to równe 30 dni, zaś firmy/osoby zawodowo zajmujące się handlem samochodami mają na to samo nieco więcej czasu, bo 90 dni. Ale uwaga: jeśli nie zarejestrujesz używanego samochodu w określonym terminie, grozi ci kara w wysokości 500 zł. Natomiast jeśli nie uda ci się zarejestrować pojazdu w ciągu 180 dni, kara wzrośnie do 1000 zł. Dla handlarzy przewidziane są surowsze grzywny: za przekroczenie podstawowego terminu rejestracji grozi mandat w wysokości 1000 zł, a jeśli rejestracja zostanie opóźniona o ponad 180 dni, kara wzrośnie do 2000 zł.
Od którego dnia liczy się termin? Nowe przepisy regulują to dość jasno, bo czas płynie od:
Uwaga: tak samo jak do tej pory, po sprzedaży samochodu należy dokonać zgłoszenia jego zbycia. Na to ustawodawca również przewidział 30 dni, a kara za niedopełnienie tego obowiązku to 250 zł.
Inne ważne zmiany dotyczą używania tzw. tablic kolekcjonerskich (komisowych). W uproszczeniu – chodzi wyrabiane metodą chałupniczą „tablice” z numerem, jaki dane auto ostatnio miało za granicą. Po co się je stosuje? Ponieważ w wielu krajach (np. Niemcy) auta są przed eksportem w większości wypadków wyrejestrowywane. Takie auto przyjeżdża więc lawetą do Polski bez tablic, nie może więc legalnie poruszać się po drogach na własnych kołach.
https://carsmile.pl/oferta/mercedes-benz/e-klasa/sedan-leasing-wynajem-dlugoterminowy
Tablice komisowe mają w zamyśle ten problem rozwiązywać (gdy ktoś kupi takie auto, to jest informowany, że może do domu wracać na kołach), lecz jest jedno dość duże „ale”: otóż blachy kolekcjonerskie są nielegalne, bo w świetle przepisów mamy do czynienia ze zwykłą podróbką. Natomiast od października 2023 r. mocno zaostrzono kary za korzystanie z tablic nieprzypisanych do danego pojazdu – od teraz to przestępstwo zagrożone karą nawet do 5 lat pozbawienia wolności.