9 stycznia 2023

Afeela – nowa marka samochodów to wspólne przedsięwzięcie Sony i Hondy

Afeela

Przedsięwzięcie Sony pt. produkcja własnego samochodu elektrycznego, nabiera coraz bardziej realnego kształtu. Japończycy podczas trwających właśnie targów elektroniki CES ogłosili nazwę swojej nowej marki i pokazali bliski produkcji prototyp. 

O samochodzie elektrycznym Sony po raz pierwszy usłyszeliśmy trzy lata temu. Wtedy to Japończycy, także podczas targów CES, pokazali koncepcyjny model Vision S-01. W jego opracowywaniu, obok Sony, brały udział takie firmy, jak Bosch, Continental czy Qualcomm.

W zeszłym roku firma pokazała kolejny koncept – SUV-a o nazwie Vision S-02 – oraz ogłosiła partnerstwo z Hondą. Jego owocem była spółka Sony Honda Mobility, mająca zająć się opracowywaniem i produkcją aut elektrycznych.

Sony Vision-S.02

Sony Vision-S.02

Nowe otwarcie

W tym roku firma wykonała kolejne kroki w stronę elektromobilności. Tym razem Japończycy zaprezentowali nazwę swojej nowej marki samochodów oraz pokazali kolejny koncept, który ma być już całkiem bliski produkcji.

Afeela – bo tak będą nazywać się samochody spółki Sony Honda Mobility – według przedstawicieli firmy została wybrana, ponieważ… „wyraża odczucia”. I kropka. Nie ma co bardziej zagłębiać się w jej znaczenie.

Nowy prototyp wyróżnia się bardziej nowoczesnym, opływowym kształtem niż Vision S-01. Jego najbardziej charakterystyczną cechą jest mocno zaokrąglony przód ze smukłymi reflektorami i tzw. paskiem multimedialnym. To tak naprawdę interaktywny wyświetlacz, który może pokazać nie tylko nazwę nowej marki, ale np. animację przedstawiającą… najnowsze telewizory Sony.

Afeela

Afeela ma minimalistyczne i jednocześnie futurystyczne nadwozie. Podobnie ma wyglądać model seryjny.

Według firmy auto ma minimalistyczną linie i formę „przypominającą statek kosmiczny”. Oczywiście, seryjny model będzie się różnić w szczegółach, jednak ma zachować futurystyczny design. Inne ciekawe elementy to półokrągły, czarny dach oraz 21-calowe, opływowe obręcze.

Afeela mierzy 489,5 cm długości, 190 cm szerokości oraz 146 cm wysokości. Imponująco przedstawia się rozstaw osi, wynoszący 300 cm. Wymiary nowego auta stawiają go niemal w jednym rzędzie z elektrycznym Mercedesem EQE (499,4 cm długości).

Nowoczesny kokpit

Biorąc pod uwagę fakt, że Afeela jest dzieckiem potentata z branży elektroniki, niema absolutnie zaskoczenia w tym, że niemal całą deskę rozdzielczą wypełnia potężny wyświetlacz, rozciągający się praktycznie od drzwi do drzwi.

Został on podzielony na kilka sekcji. Jedna z nich jest przeznaczona dla obrazu przekazywanego z cyfrowych lusterek bocznych, inna na cyfrowe zegary, a jeszcze inna – na system informacyjno-rozrywkowy. Ten ostatni przechodzi również na stronę pasażera.

Afeela

Kierownica – jak w Tesli Model S. Nowoczesny kokpit z ogromnym ekranem.

Deska rozdzielcza jest praktycznie pozbawiona przełączników, a konsola środkowa – ruchoma oraz zaopatrzona w pokrętło wraz m.in. z przyciskami Home i Mute. Kierownica przywodzi na myśl tę stosowaną choćby w najnowszym wcieleniu Tesli Model S.

Oczywiście, nie zapomniano o pasażerach obszernej kanapy, dla których przewidziano dwa ekrany systemu rozrywki, umieszczone w tylnej części foteli. Uwagę zwracają również oświetlenie nastrojowe w panelach drzwi oraz masywny dach panoramiczny.

Z grami na pokładzie

Auto ma być zintegrowane z platformą Epic Games, której wprowadzenie ogłosiły niedawno m.in. BMW, Hyundai, Kia, Genesis i Polestar. Oznacza, ni mniej ni więcej, że pasażerowie elektryka Sony będą mogli korzystać z gier komputerowych na pokładzie.

Poza tym Afeela ma wykorzystywać zupełnie nową, cyfrową technologię pokładowej rozrywki w postaci Metaverse oraz być wyposażona w układ nawigacji satelitarnej z rozszerzoną rzeczywistością.

Afeela

Na tylnych ekranach będzie można grać w gry komputerowe. Duży dach panoramiczny.

Jak na nowoczesny samochód elektryczny przystało, nowe dziecko Sony i Hondy zostanie wyposażone w zestaw czujników i kamer, które zapewnią mu system jazdy półautonomicznej na poziomie trzecim. Co to oznacza? Że w pewnych sytuacjach samochód całkowicie przejmie kontrolę nad prowadzeniem.

Pomimo tego, Afeela ma być zaopatrzona w układ wspomagania jazdy na poziomie… 2+. Prawdopodobnie będzie on należał do wyposażenia seryjnego, natomiast bardziej rozbudowany system firma zaoferuje klientom za dopłatą.

Na specyfikację trzeba poczekać

Na razie specyfikacja techniczna dotycząca samochodu seryjnego nie została określona. Wiadomo jednak, że prototyp ma napęd na obie osie, co oznacza wykorzystanie dwóch silników elektrycznych.

Afeela

Przedni pas to tak naprawdę wyświetlacz.

A zasięg? Na jednym ze zdjęć konceptu widać 377 km przy około 75-80% naładowania baterii. Dzisiaj to jednak nie ma absolutnie żadnego znaczenia, ponieważ produkcyjna Afeela ma zadebiutować na początku 2025 roku.

A do tego czasu w temacie akumulatorów do elektryków może się jeszcze bardziej dużo zmienić. Inaczej mówiąc, mogą stać się bardziej wydajne.

Afeela - GALERIA

Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela
Afeela