Auta z silnikiem R5 do 25 tys. złotych – tanie pięciocylindrówki
Każdy chciał mieć swoje R5
Jak widać po wyżej wymienionych markach, każdy z producentów chciał mieć swoje R5. Przynajmniej je montować, bo jak się okazuje, najczęściej były to te same konstrukcje. Swoje R5 miało jednak Audi, swoje miało Volvo, Alfa Romeo i Mercedes. Dzięki niewiele większej długości – niż np. R4 – R5 mógł być montowany poprzecznie z przodu pojazdu. Zapewniał także świetne osiągi, niepowtarzalne brzmienie, ale generował dodatkowe problemy – wibracje.
Volvo V70
W Volvo znajdziemy sporo silników R5, zarówno w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej. Wśród tych pierwszych można spotkać wolnossące 2.4 l o mocy od 140 do 170 KM albo w wersji z turbiną, o mocy 200 KM. Silnik 2.5 l oferował moc 210 KM, a wersje T5 i T5R o pojemności od 2.3 do 2.5 litra generowały od 250 do aż 300 KM.
W kategorii Diesli można spotkać silnik 2.4 l D5 o mocy od 126 do 185 KM lub, krótko występujący w ofercie, 2.5 l TDI z Volkswagena. Każdy z tych silników reprezentuje solidny poziom. Do naszego rankingu trafił egzemplarz z bezpiecznym 2.5 l o mocy 140 KM.
Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg oferuje przestronne wnętrze, świetne wyposażenie, bardzo dobre właściwości jezdne i dostęp do wielkich silników w gamie – a wszystko to w całkiem rozsądnej cenie. To ogromne auto, które da sporo frajdy z jazdy i świetnie poradzi sobie też w warunkach terenowych.
Nasz wybór padł na egzemplarz z silnikiem 2.5 l TDI z pięcioma cylindrami w rzędzie o mocy 174 KM. Silnik posiada pompowtryskiwacze i rozrząd oparty na kołach zębatych, co jest rozwiązaniem trwałym, ale bardzo kosztownym w naprawie. Niestety, koszty utrzymania i ewentualnych napraw w przypadku Touarega są dość wysokie.
Mercedes W211
Mercedes W211 miał trudny start, gdyż trafił na rynek po modelu W210, który mocno nadszarpnął reputację Mercedesa.
Gama silnikowa w tym modelu jest dość szeroka i nie zabrakło w niej także pięciocyfrowych, rzędowych motorów R5. Nasz wybór padł na 2.7 l CDI o mocy 163 KM, który zapewnia przyzwoite osiągi. Auto do setki rozpędza auto w 9 sekund, a jego prędkość maksymalna to 230 km/h. Dodatkowo jest to trwała, dobrze pracująca jednostka.
Jeep Grand Cherokee
Volkswagen Touareg nie jest jedynym samochodem terenowym, w którym możemy znaleźć silniki R5. Jego kompanem jest Jeep Grand Cherokee WJ, w którym stosowano silnik Mercedesa 2,7 l CRDi o mocy 170 KM oraz znacznie większy, o pojemności 3.1 l TD.
Mniejszy z nich jest też lepszym wyborem, bo większy nie tylko gorzej jeździ, ale też częściej się psuje. To sprawia, że egzemplarze z silnikiem 2.7 często są także droższe. A lista awarii jest długa: od zatarcia turbosprężarki, przez pojawienia się problemów z laskami hydraulicznych popychaczy zaworów po poważne uszkodzenia samej głowicy. Nie oznacza to jednak, że silnik 2.7 l CRDi jest idealny, jednak nie przytrafiają się mu awarie układu wtryskowego i problemy z zatykającą się odmą. Poza tym pracuje znacznie lepiej.
Volkswagen Jetta
W Polsce Jetta z silnikiem R5 to rzadkość, bo przygotowana została z myślą o rynku amerykańskim, w wersji benzynowej 2.5 l R5 o mocy 170 KM. Do 100 km/h rozpędza się w 8,5 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi trochę ponad 200 km/h.
Jak na amerykańskie auto przystało, posiada napęd na przód i automatyczną skrzynię biegów. Nie ma tu turbiny i bezpośredniego wtrysku, więc z powodzeniem można założyć do niej instalację LPG.
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159 to dobrze wyglądające auto, które trudno pomylić z jakimkolwiek innym. Świetnie się prowadzi, choć sztywno zestrojone zawieszenie może nie przypaść do gustu kierowcom nastawionym na komfortową jazdę. 159 wyróżnia się dobrą dynamiką zarówno w mieście, jak i w trasie.
Silnik R5 w Alfie Romeo 159 to 2.4 l JTDM o mocy 200 lub 210 KM. Udana i mocna jednostka nie musi budzić wątpliwości co do swojej awaryjności – można spodziewać się po niej zwyczajnych problemów, doskwierających większości nowoczesnych Diesli.
Ford Focus ST
Ford Focus w zwykłej wersji nie budzi specjalnych emocji, ale w wersjach ST i RS jak najbardziej. Ze względu na ograniczony budżet na naszą listę RS nie ma szans, jednak ST jak najbardziej.
Pod maską wybranego przez nas egzemplarza można znaleźć benzynowy silnik R5 2.5 l o mocy 225 KM. Jest on wystarczający, by rozpędzić się do setki w 6,8 sekundy i rozwinąć maksymalną prędkość 241 km/h. Jedną z wad tego auta jest wysokie spalanie, ale bez problemu można zainstalować tu LPG. Zalety? Niepowtarzalny dźwięk.
Żadna z propozycji nie przypadła Ci do gustu? To nadal nic straconego, bo ten ranking świetnie pokazuje, że silniki R5 trafiały do naprawdę różnorodnych modeli. Nie trzeba rezygnować z R5 niezależnie od pozostałych preferencji dotyczących auta.