Top 5 – najlepsze samochody terenowe
Kiedyś popularne były auta kompaktowe, dzisiaj modne są SUV-y i crossovery. W poszukiwaniu auta uniwersalnego warto iść na przekór trendom. Oto naszym zdaniem najlepsze samochody terenowe, którymi warto się zainteresować. Póki jeszcze są na rynku.
Do niedawna samochody terenowe kojarzyły się ze wszystkim, tylko nie komfortem. Twarde, ciasne, niewygodne a do tego trudne w codziennym użytkowaniu auta nadal mają jednak grono swoich zwolenników. Motoryzacja się zmienia, zmieniają się i samochody terenowe. Dzisiaj, terenówki, choć to coraz większa nisza, gwarantują wysoki poziom komfortu, spory zapas mocy no i możliwości, jakich SUV-y i crossovery nie dają.
Samochodów terenowych jest coraz mniej na rynku, szczególnie tych zbudowanych na ramie. Wyniki sprzedaży są bezlitosne, blisko 40 proc. rynku to wszelkiego rodzaju SUV-y i crossovery. Jeśli więc myślisz o porządnym aucie terenowych, musisz przejechać się jednym z aut z naszej listy.
Jeep Wrangler
Mówisz samochód terenowy, myślisz Jeep Wrangler. To spadkobierca wojskowego Willysa, dlatego od samego początku liczyła się w nim tylko jedna rzecz – prosta konstrukcja.
Wrangler pojawił się w salonach sprzedaży w 1987 roku. Obecnie można kupić czwartą generację legendarnego samochodu terenowego, w wersjach trzy- i pięciodrzwiowej z nadwoziem zamkniętym lub otwartym, a nawet coś na kształt pick-upa, czyli Gladiatora z wydłużoną ramą.
Do napędu służą duże, niewysilone silniki. 2,0 l. Hurricane, 2,2 l MultiJet i widlaste szóstki 3,0 l EcoDiesel oraz 3,6 l Pentastar.
Najistotniejszy w tym samochodzie jest napęd 4×4. Przekazywany jest w tym samochodzie za pomocą 5-stopniowej skrzyni automatycznej z nadbiegiem i systemem Autostick, który umożliwia zmianę symulowanych przełożeń. Układ dodatkowo wyposażono w skrzynię rozdzielczą oraz reduktor. Elektromechaniczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego są dostępne w opcji dodatkowej.
Jazda w trudnym terenie jest dodatkowo wspomagana dzięki rozłączanemu przedniemu stabilizatorowi, który występuje w najwyższej wersji wyposażania – za pomocą przycisku można zwiększyć skok przedniego zawieszenia o 22 proc. Samochód wyposażono również w stalowe osłony do jazdy terenowej, a dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu układów elektrycznych i uszczelnieniu nadwozia Wrangler umożliwia bezpieczne pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości 50 cm.
Mercedes Klasy G
Mercedes Klasy G to również legenda, jednak legenda, z którą Mercedes ma kłopot. Z jednej strony to rasowy samochód terenowy, z dobrymi napędami, zbudowany na ramie. Z drugiej natomiast nie jest tak komfortowy i luksusowy jak pozostałe auta marki. Czy można mieć ciastko i zjeść ciastko? Mercedes w kolejnych generacjach stara się ulepszać, modyfikować „gelendę”, jednak na szczęście nie kosztem właściwości terenowych. Dowód?
Trzecia generacja wygląda niemal identycznie jak poprzednia klasa G jednak pod spodem to zupełnie nowa konstrukcja – zbudowana od podstaw jako nowy samochód po raz pierwszy od czasu premiery w 1979 roku. Pojazd wydłużono, a także poszerzono. Zwiększono prześwit pojazdu, a także kąty natarcia i zejścia oraz głębokość brodzenia. Pojawił się zupełnie nowy kokpit z cyfrowymi wskaźnikami.
I tyle, bo to, co najważniejsze pozostało bez zmian. W ramowej konstrukcji pojazdu oraz mechanicznym napędzie z blokadami dyferencjałów nie dokonano żadnych zmian. Modyfikacji poddano zawieszenie. Zamiast sztywnego mostu wprowadzona została konstrukcja wielowahaczowa. Najbardziej widocznymi zmianami w stosunku do poprzednika jest nowa atrapa chłodnicy oraz zderzaki, w których pojawiło się więcej zaokrąglonych kształtów, a także oświetlenie w pełni wykonane w technologii LED. Wnętrze pojazdu zmieniono całkowicie.
Samochód jest w stanie pokonać wzniesienie o nachyleniu do 45 stopni, a zabezpieczenia wlotów zasysania powietrza do silnika, elektroniki i układu wydechowego pozwalają przejechać przez wodę o głębokości 60 cm. Co więcej, nachylenie boczne może wynieść aż 54 proc.
Klasa G ma także wojskowe korzenie. Prace nad niemiecką terenówką rozpoczęto w 1972 roku. Początkowo samochód trafił między innymi do armii Niemiec, Szwajcarii, Argentyny oraz Iranu.
UAZ 469
Rosjanie też mają swoją terenową legendę i podobnie jak w przypadku klasy G, auto nie zmieniło się znacząco. Z tą różnicą, że UAZ jest nadal siermiężnym samochodem, prostym i mało komfortowym. UAZ pojawił się w 1972 roku i szybko zyskał uznanie służb mundurowych. Ostatnie wcielenie samochodu to wersja Hunter, która nadal ma prostą i pozbawioną zbędnej elektroniki konstrukcję.
Nadwozie praktycznie pozostało bez większych zmian, więc nowe auto wygląda jak żywcem wyciągnięte z wojskowego magazynu.
Do napędu UAZ wykorzystuje silnik benzynowy o pojemności 2,7 litra i mocy 148 KM. Można ją wzmocnić, poddając tuningowi mechanicznemu. Wymiana tłoków i zmiana stopnia sprężania powoduje wzrost mocy do 180 KM. A jeśli ktoś woli Diesla, to można znaleźć auto z silnikiem rosyjskiej konstrukcji o pojemności 2,2 litra i mocy 128 KM.
Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Skrzynia rozdzielcza sterowana manualnie zapewnia stały napęd na tylne koła, sztywno zapinany napęd na przednią oś oraz biegi terenowe. Lista wyposażenia samochodu nie jest długa. Na próżno szukać w UAZ-ie oświetlenia LED czy komputera pokładowego. Znajdziemy tu za to radio, oświetlenie kabiny i składana tylna kanapa.
Prosta konstrukcja umożliwia pokonywanie wody o głębokości 80 cm, a kąt natarcia wynosi 50 stopni.
Suzuki Jimny
Mały niepozorny, ale bardzo dzielny no i z historią. Tak powstał Suzuki Jimny, którego historia sięga roku 1967. Japońskie przedsiębiorstwo Hope Motor Company postanowiło zbudować wtedy kei-cara o terenowym charakterze nawiązującego do Jeepa Willysa. Co ciekawe do napędu pierwszego Jimnego wykorzystano silniki Mitsubishi o pojemności 359 ccm. Firma upadła i została wykupiona przez Suzuki, które kontynuowało prace nad samochodem terenowym.
Dzisiaj oferowana jest czwarta generacja auta i to nadal jedno z najtańszych aut terenowych zbudowanych na ramie. Wbrew pozorom niewielkie gabaryty auta dają niesamowitą przewagę w terenie. Jimny wjedzie tam, gdzie Mercedes klasy G, Jeep Wrangler i inne UAZ-y się nie zmieszczą.
W przypadku Suzuki napęd przekazywany jest za pośrednictwem pięciobiegowej manualnej skrzyni przekładniowej lub czterostopniowego automatu. Układ napędowy umożliwia blokadę piast przednich oraz pozwala na przełączenia pomiędzy napędem na dwa i na wszystkie koła podczas jazdy. W trybie 4WD można dokonać wyboru pomiędzy trybem drogowym lub redukcyjnym.
Całą konstrukcję osadzono na ramie opartej na zawieszeniu zależnym, z trzema elementami prowadzącymi, sprężynami i sztywnymi mostami napędowymi. To klasyczne rozwiązanie z jednej strony wpływa na cenę samochodu, a z drugiej ułatwia jazdę w terenie.
Jimny charakteryzuje się przyzwoitym kątem natarcia wynoszącym 34 stopnie, kątem rampowym o wartości 31 stopni oraz kątem zejścia wynoszącym 46 stopni.
Toyota Land Cruiser
Mówiąc o samochodach terenowych, nie można zapomnieć o Toyocie. Jak rzadko która firma, Toyota w swojej ofercie ma kilka modeli zasługujących na terenowe uznanie. Land Cruiser ma tyle wersji, odmian i wcieleń, że każdy może wybrać idealne auto dla siebie.
Historia Land Cuisera sięga w zasadzie lat 40. ubiegłego wieku. Jednak dopiero na początku lat 50. zaprezentowano model BJ. Auto było małe, zgrabne i dzielne w terenie, dlatego w 1953 roku wprowadzono je do seryjnej produkcji.
Przez lata Land Cruiser przeobraził się z prostej terenówki w luksusowy samochód o ponadprzeciętnych zdolnościach terenowych. Auto wykorzystywane jest na wszystkich kontynentach, w każdym terenie i w najróżniejszych odmianach. Wielu Land Cruisery uznaje za najlepsze samochody terenowe w historii.
Legendarne możliwości terenowe Land Cruiser zawdzięcza osadzeniu całej konstrukcji na odpornej na odkształcenia ramie. W samochodzie zastosowano ponadto stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu z blokadą. Land Cruiser posiada również możliwość blokowania mechanizmów różnicowych tylnej osi – do wyboru jest jedna z trzech opcji: dyferencjał otwarty, blokada mechaniczna oraz ograniczony poślizg automatycznie przenoszący moment obrotowy na koło z największą przyczepnością.
Jazdę w terenie ułatwia system wspomagający zjazd ze wzniesienia, system utrzymujący stałą prędkość w terenie oraz aktywna kontrola trakcji, a także system wspomagający pokonywanie podjazdu. Land Cruiser może być wyposażony w układ zmiennej sztywności stabilizatorów. Samochód jest w stanie pokonać wzniesienie o nachyleniu 42 stopni, przechył boczny również może wynieść 42 stopnie. Głębokość brodzenia to 70 cm.