BMW 3.0 CSL – klasyk w nowym wydaniu. 8 najważniejszych cech
Bezpośrednio nawiązuje do modelu 3.0 CSL. Wyraża 50 lat pasji w tworzeniu sportowych modeli przez M GmbH – zbrojne ramię BMW. Pod jego maską siedzi najmocniejszy silnik 6-cylindrowy w historii tej niemieckiej marki, a jego cena jest z kosmosu. 8 najważniejszych cech zupełnie nowego BMW 3.0 CSL.
BMW właśnie wskrzesiło swój absolutnie kultowy model, czyli 3.0 CSL. Powstał on w 1972 roku i stanowił specjalny wariant homologacyjny, dopuszczony do startu w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Później oznaczenie CSL przewijało się przez różne, najbardziej sportowe auta tej niemieckiej marki, ale nigdy nie występowało bez nazwy modelu.
Aż do teraz. Co ono oznacza? Z języka niemieckiego „coupe, sport, leicht”, czyli „coupe, sportowy, lekki”. I właśnie te zasady wyznaje najnowsze BMW 3.0 CSL, które bazuje na modelu M4, choć nie do końca. (TUTAJ przeczytasz o układzie launch control).
Najmocniejsze 6-cylindrowe BMW w historii
Między przednimi kołami 3.0 CSL znajduje się 3-litrowy silnik rzędowy o konstrukcji zbliżonej do samochodów, ścigających się w niemieckiej serii DTM. Korzysta on z turbosprężarki i wkręca się do 7200 obr./min, po drodze wyciskając z siebie 560 KM i 550 Nm.
To moc o 10 KM wyższa niż w przypadku M4 CSL, ale o 100 Nm niższy moment obrotowy. Jest to jednak celowy zabieg, ponieważ 3.0 CSL w układzie przeniesienia napędu ma 6-stopniową przekładnię ręczną, a nie 8-biegowy automat. Stanowi to kolejne, zresztą z wielu, nawiązanie do protoplasty.
Osiągi? Zapewne zbliżone do M4 CSL
Jako że 3.0 CSL rozwija zbliżoną moc do M4 CSL, należy spodziewać się podobnych osiągów. Czyli przyspieszenia od 0 do 100 km/h w około 3,7 s, a do 200 km/h – w 10,7 s. Oczywiście czasy te mogą być nieco dłuższe, na co w głównej mierze wpływa rodzaj zastosowanej przekładni.
Masa własna obu aut jest praktycznie taka sama. W przypadku BMW 3.0 CSL wynosi 1624 kg (2,9 kg/1 KM), natomiast M4 CSL, postawione na wadze, legitymuje się… 1625 kg. Na tle oryginału wypada jednak blado. Ważył on bowiem raptem 1265 kg!
Z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym
Praktycznie wszystkie panele nadwozia BMW 3.0 CSL zostały wykonane z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym, zwanego w skrócie CFRP. Z tego względu produkcja pojedynczego egzemplarza tego samochodu trwa… aż 10 dni i odbywa się poza siedzibą M GmbH, mieszczącego się w niemieckim Dingolfing.
Auto wyglądem mocno nawiązuje do pierwowzoru, zwanego potocznie Batmobilem. Najmocniej w tylnej części nadwozia, w której dominuje wielki spojler. Poza tym 3.0 CSL wyróżnia się poszerzonymi błotnikami, mocno wysuniętym ku przodowi przednim spojlerem oraz przednimi światłami laserowymi z żółtymi LED-ami do jazdy dziennej.
Tłumik końcowy wykonano z tytanu, a kontrowersyjna osłona chłodnicy BMW M4 została tutaj zastąpiona bardziej stylowymi „nerkami”, wykończonymi aluminium.
Żmudne malowanie BMW 3.0 CSL
Również malowanie nowego 3.0 CSL nawiązuje do pierwowzoru. Niemcy twierdzą, że wymaga ono bardzo żmudnej pracy i specjalnego procesu lakierowania.
W efekcie „kosztuje” on dodatkowe 6700 godzin pracy, jakie należy dodać do całego procesu produkcji.
Specjalne koła
Nowe BMW 3.0 CSL otrzymało aluminiowe obręcze wykończone złotym kolorem. Z przodu mają one średnicę 20, a z tyłu – 21 cali.
Również opony są wyjątkowe. Opracowane przez francuskiego Michelina, na bocznych ściankach mają wytłoczoną liczbę 50, stanowiącą nawiązanie do 50. rocznicy powstania M GmbH.
Kabina – jak z BMW M4, choć…
Kabina, choć z licznymi dodatkami z CFRP i włókna węglowego, została zaopatrzona w kokpit z BMW M4. Co ciekawe, jeszcze sprzed modernizacji, a więc z oddzielnym centralnym ekranem systemu multimedialnego.
Najważniejsze wyróżniki BMW 3.0 CSL to fotele ze szkieletem z włókna węglowego oraz specjalne miejsce na kaski zamiast kanapy.
10 ustawień ESP
Podobnie jak M4 (tutaj za dopłatą), także kierowca BMW 3.0 CSL może skorzystać z ESP o 10 różnych ustawieniach. Ponadto konstruktorzy auta zadbali o specjalne dostrojenie adaptacyjnego zawieszenia (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o kolektorze ssącym).
Przy tylnej osi znalazł się sportowy mechanizm różnicowy, który nawet do 100% momentu obrotowego może wysyłać na pojedyncze koło. BMW 3.0 CSL korzysta z ceramiczno-karbonowych tarcz hamulcowych.
Cena?
Według nieoficjalnych informacji każdy z 50 egzemplarzy BMW 3.0 CSL ma kosztować 750 000 euro, co w przeliczeniu na naszą walutę daje kwotę 3,5 mln zł!
Produkcja tego samochodu potrwa zaledwie 3 miesiące.