Czy poduszki powietrzne mają termin ważności?
Są stosowane od lat 70. XX wieku. Mają proste zadanie – ratować ludzkie życie. Ale czy po 20 lub 30 latach w ukryciu poduszki powietrzne nadal spełnią swoje zadanie? Oto wszystkie tajemnice tego… produktu jednorazowego użycia.
Samochodowa poduszka powietrzna większość czasu spędza w ukryciu, ale w krytycznej sytuacji często zależy od niej nasze życie. Wtedy na krótki czas wkracza do akcji, aby wypełnić (i to dosłownie) swoje przeznaczenie. Na szczęście w większości samochodów poduszki powietrzne nigdy nie będą musiały tego uczynić.
Szacuje się, że od początku wynalezienia poduszka powietrzna uratowała około 50 000 ludzkich istnień. Oczywiście, spełnia ona swoje zadanie jedynie w połączeniu z innymi elementami bezpieczeństwa i wyłącznie, jeśli jest sprawna (TUTAJ wyjaśniamy, co oznaczają tajemnicze skróty używane w systemach bezpieczeństwa).
A jak jest z terminem ważności poduszki powietrznej?
Trudne początki
Samochodowe poduszki powietrzne istnieją od lat 70. ubiegłego wieku i obecnie stanowią standardowe wyposażenie każdego pojazdu. Ponieważ w tamtym czasie były nowinką technologiczną, wielu producentów ostrożnie podchodziło do szacowania ich żywotności.
Działo się tak przez długi okres. Jeszcze w latach 90. np. w instrukcji obsługi Hondy można było znaleźć zalecenie przeprowadzenia kontroli poduszek powietrznych przez autoryzowany serwis co 10 lat. Polegała ona jedynie na oględzinach i potwierdzeniu, że funkcja autodiagnostyczna działa prawidłowo.
Z kolei Mercedes był bardziej zapobiegawczy. Niemiecki producent przez pewien okres zalecał wymianę poduszek powietrznych na nowe co 15 lat. Jednak po 2002 roku badania przeprowadzone przez tego producenta wykazały, że airbagi wyprodukowane po 1 stycznia 1992 roku będą działać przez cały okres eksploatacji samochodu.
W przypadku Mercedesów sprzed tego roku zalecana jest jednak wymiana poduszek co 15 lat (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o pasach bezpieczeństwa).
Czy poduszka powietrzna traci ważność?
Kluczową różnicą względem początkowych airbagów robi uszczelka, w której został umieszczony zapalnik, znany również jako squib. Obecnie stosuje się uszczelnienie typu „szkło-metal”, a więc najlepiej chroniące przed wilgocią.
W pojazdach wyposażonych we wczesne poduszki powietrzne było to uszczelnienie „plastik-metal”, które owszem przeszłoby pomyślnie testy dotyczące żywotności, jednak uważa się je za mniej wytrzymałe w przypadku działania ekstremalnych warunków. Czyli np. wysokich temperatur podczas postoju w upalny dzień na słońcu.
Jest ono narażone na gromadzenie się wilgoci, co może doprowadzić do korozji styków w zapłonniku. W efekcie gaz napełniający poduszkę powietrzną mógłby nie zostać uwolniony w optymalny sposób.
Ciekawostka: w 1992 roku amerykańska organizacja Insurance Institute for Highway Safety (Instytut na Rzecz Bezpieczeństwa) przeprowadziła badanie Chevroleta Impali z 1972 roku, będącego jednym z pierwszych samochodów zaopatrzonych w poduszki powietrzne. Jego rezultat przerósł wszelkie oczekiwania – zarówno airbagi kierowcy, jak i pasażera zadziałały prawidłowo, nie dając absolutnie żadnych powodów do jakiejkolwiek krytyki.
Jakby tego było mało Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) odnotował przypadki 30-letnich samochodów, w których poduszki powietrzne w trakcie wypadku zachowały się tak, jakby auto dopiero przed chwilą opuściło bramy fabryki.
Żywotność poduszek powietrznych jest dziś określana na cały czas eksploatacji samochodu – potwierdzają to choćby przedstawiciele Forda, Hondy, Mercedesa czy Volvo.
Funkcja autodiagnostyczna
Ciężar sprawdzenia, czy poduszka powietrzna w samochodzie działa prawidłowo, nie spoczywa obecnie na właścicielu pojazdu. Niemal każdy samochód został bowiem wyposażony w funkcję autodiagnostyczną poduszki powietrznej i lampkę kontrolną SRS, która sygnalizuje wystąpienie jakiegokolwiek problemu.
Zapala się ona na krótko w momencie uruchamiania samochodu, a następnie gaśnie, co oznacza, że autodiagnostyka została zakończona. Jeśli lampka nigdy się nie załącza (przy uruchamianiu) lub zaświeca się i nie gaśnie, może to oznaczać usterkę.
Porady dla użytkowników poduszek powietrznych
- jeśli kontrolka SRS w twoim samochodzie zapaliła się na stałe lub przestała w ogóle dawać o sobie znać, jak najszybciej odwiedź autoryzowany serwis. W przeciwieństwie do pasów bezpieczeństwa, na które czasem udzielana jest dożywotnia gwarancja, airbagi objęte są jedynie gwarancją przewidzianą na cały samochód (TUTAJ przeczytasz o współczesnych systemach bezpieczeństwa)
- jeśli masz samochód wyposażony w poduszkę powietrzną i pochodzący z okresu od końca lat 80. do połowy lat 90., zweryfikuj w instrukcji obsługi, czy producent samochodu nie wymaga wymiany lub sprawdzenia poduszki powietrznej
- podczas oględzin używanego samochodu przed zakupem upewnij się, że kontrolka SRS nie została wyłączona na stałe. Należy również sprawdzić wygląd modułów poduszek powietrznych – czy nie są zniekształcone lub nie na swoim miejscu
- pamiętaj, że jedynym zamiennikiem godnym zaufania jest oryginalna poduszka powietrzna zakupiona w autoryzowanym serwisie. Na rynku jest jednak mnóstwo airbagów pochodzących z samochodów przeznaczonych na złom. Choć ich sprzedaż jest legalna, zakup może być ryzykowny – w końcu od poduszek powietrznych zależy życie kierowcy i pasażerów.