Do czego służy filtr kabinowy, jak często go wymieniać, ile to kosztuje?
Jego zadaniem jest oczyszczanie powietrza przedostającego się do kabiny i zapobieganie rozwojowi grzybów. Filtr kabinowy – jak są rodzaje, jakie objawy jego zużycia i jak często należy go wymieniać?
Filtr kabinowy jest stosunkowo nowym wynalazkiem. Po raz pierwszy wprowadzono go w 1989 roku w samochodach luksusowych. To rozwiązanie znakomicie sprawdza się nie tylko wśród zwyczajnych użytkowników, ale i wśród alergików.
Dlaczego? Filtr kabinowy potrafi zatrzymać od 50 do 90% cząstek większych niż 0,3 mikrona. Czyli m.in. kurz, sadzę, przeróżne pyłki czy niewielki owady.
Filtr kabinowy – co to jest?
Filtr kabinowy stanowi ważny element układu ogrzewania i chłodzenia każdego pojazdu. Pomaga chronić pasażerów przed zanieczyszczeniami w powietrzu, którym oddychają. Ponadto przeciwdziała powstawaniu wilgoci wewnątrz samochodu, a także eliminuje nieprzyjemne zapachy wydobywające się z układu wentylacji (TUTAJ poznasz filtry w samochodzie).
To nie wszystko. Jego kolejna funkcja polega na zapobieganiu rozwoju pleśni, grzybów i innych drobnoustrojów, których działanie odbija się na naszym zdrowiu. Czyli negatywnie wpływa przede wszystkim na drogi oddechowe, a także na koncentrację czy ogólne samopoczucie.
Filtr kabinowy – jak jest wykonany i gdzie się znajduje?
Podstawowy filtr kabinowy jest wykonany z wielu przylegających do siebie warstw celulozy. Tyle że nie stanowi on optymalnego rozwiązania. Owszem, jest tani, jednak nie oczyszcza dokładnie powietrza dostającego się do kabiny. Cena: od 20 zł.
Lepszym rozwiązaniem jest stosowanie filtrów z aktywnym węglem lub z warstwą polifenolową. Pierwsze z nich pozwalają na pozbycie się z kabiny nie tylko podstawowych zanieczyszczeń, ale i przykrych zapachów. Co więcej, skutecznie radzą sobie one z niewielkimi cząstkami i drobnoustrojami. Cena: od 40-60 zł.
Z kolei filtry z warstwą polifenolową zawierają aktywne polifenole, przeciwdziałające rozwojowi bakterii, grzybów, wirusów i alergenów. Są one szczególnie zalecane dla osób, podatnych na alergie. Cena: od 60-180 zł.
Gdzie znajduje się filtr kabinowy?
Tak naprawdę zależy to od marki i modelu samochodu, dlatego informacji na ten temat należy szukać w instrukcji obsługi. Oto miejsca, gdzie najczęściej znajduje się filtr kabinowy:
- za schowkiem – najczęstsze miejsce, gdzie należy szukać filtru kabinowego. Wcześniej trzeba odpiąć zaczepy schowka
- pod maską – w wielu pojazdach jest on umiejscowiony w podszybiu. Aby uzyskać do niego dostęp, należy zdjąć plastikową osłonę
- za deską rozdzielczą – to dość rzadkie miejsce, ale w niektórych modelach należy szukać filtra kabinowego po stronie pasażera, np. za osłoną konsoli środkowej
Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy?
Wymienianie filtra kabinowego zgodnie z zaleceniami producenta przynosi przynajmniej trzy podstawowe korzyści. Oto one:
- zmniejsza możliwość wystąpienia reakcji alergicznych – to szczególnie ważne dla ludzi podatnych na alergie. Systematyczna wymiana filtra może zmniejszyć liczbę alergenów przedostających się do kabiny. W ten sposób kierowcy, którzy z powodu alergii kichają, kaszlą czy często przecierają oczy, mogą skupić się wyłącznie na prowadzeniu
- poprawia jakość powietrza w kabinie – to bardzo istotne w przypadku, gdy często jeździmy po mieście lub w obszarach o dużym zanieczyszczeniu
- optymalizuje działanie układów ogrzewania i chłodzenia – zużyty, a więc zanieczyszczony filtr ogranicza cyrkulację powietrza w kabinie
Jakie są objawy zapchania filtra kabinowego?
Najczęstsze oznaki zatkania filtra kabinowego:
- nieprzyjemny zapach w samochodzie
- zmniejszenie przepływu powietrza
- parowanie szyb
- nadmuch gorącego powietrza z układu klimatyzacji
- problem z ogrzewaniem i chłodzeniem kabiny
- zaostrzone reakcje alergiczne
Co ile należy wymieniać filtr kabinowy?
Filtr kabinowy z rosnącym przebiegiem samochodu coraz bardziej zatyka się zanieczyszczeniami unoszącymi się w powietrzu. Wielu producentów zaleca jego wymianę co 15 000-25 000 km, choć zależy to od tego, gdzie się użytkuje samochód (TUTAJ dowiesz się, jak usunąć zapach benzyny z auta).
Jazda w obszarach przemysłowych lub miejskich, a więc tam, gdzie występuje dużo zanieczyszczeń, jak również w klimacie pustynnym, często skraca żywotność filtrów kabinowych. Dokładny harmonogram wymiany znajduje się w instrukcji samochodu.
Ile kosztuje wymiana filtra?
Wymiana filtra kabinowego nie jest droga i wynosi zazwyczaj 30-50 zł. Cena samego filtra jest z kolei uzależniona nie tylko od marki i modeli samochodu, ale również od jego rodzaju.
Najtańsze filtry to wydatek 20 zł, natomiast najdroższe mogą kosztować nawet 180 zł.
Czy można samodzielnie wymienić filtr kabinowy?
W wielu samochodach dostęp do filtra kabinowego jest na tyle dogodny, że bez problemu można go wymienić samodzielnie. Ba, w większości modeli nie potrzeba do tego używać narzędzi (TUTAJ sprawdzisz, ile km pokonasz na rezerwie).
FAQ
Filtr kabinowy – co to jest?
To element układu wentylacji samochodu, który oczyszcza powietrze przed dostaniem się do kabiny.
Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego?
Wymiana filtra kabinowego nie jest droga i waha się od 30 do 50 zł.
Kiedy warto wymienić filtr kabinowy?
Warto przestrzegać terminów wymiany filtra, opisanych w książce serwisowej samochodu. Ale filtr należy wymienić wcześniej, jeśli spada wydajność wentylacji czy szyby mają tendencję do parowania.
Czy można samodzielnie wymienić filtr kabinowy?
Bez problemu. Tym bardziej że w większości samochodów, aby wymienić filtr kabinowy nie potrzebne są nawet narzędzia.
Jakie rodzaj filtra kabinowego jest najlepszy?
Najlepszy są filtry z warstwą polifenolową, które zawierają aktywne polifenole, przeciwdziałające rozwojowi bakterii, grzybów, wirusów i alergenów