Fiat Seicento – maluch, którego znają wszyscy
Fiata Seiconteo nadal można spotkać na polskich drogach. Nie wszystkie zgniły i skończyły na złomie. Przejażdżka tym autem pozwala w wielu kwestiach przenieść się do przeszłości. Nie jest i nigdy nie był to bowiem samochód nowoczesny. Seicento produkowany był od 1998 do 2010, choć od 2005 roku już pod zmienioną nazwą – Fiat 600.
Czego się spodziewać kupując Seicento?
Długi okres produkcji Fiata Seicento sprawia, że egzemplarze dostępne na rynku wtórnym mogą mocno różnić się między sobą nie tylko pod względem wieku, ale też stanem technicznym i wyposażeniem. Dość powszechnie w Fiatach 600 nie ma takich „udogodnień” jak wspomaganie kierownicy czy elektryczne szyby. A klimatyzacja? Należy do rzadkości.
We wnętrzu Seicento jest dość skromnie, a materiały są miernej jakości. Wnętrze jest ciasne i wąskie, jednak kierowca nie powinien skarżyć się na brak miejsca. Powody do narzekania mogą mieć jednak pasażerowie, bo z tyłu dość trudno się zmieścić.
Seicento uznawany jest za bezawaryjny samochód, choć lepiej jest powiedzieć, że awarie jakie się mu zdarzają są proste do naprawy. Stąd taka opinia. Wszystko za sprawą prostej konstrukcji i braku elektroniki. Problemy, jakie mogą się zdarzać, to np. wydmuchana uszczelka pod głowicą, nieustające wycieki oleju, psujący się wentylator chłodnicy czy tylna wycieraczka.
Warto także zwracać uwagę na zawieszenie. Często samo o sobie przypomina hałasując na wybojach. Problemy z zawieszeniem mogą dotyczyć wycieków z amortyzatorów, pojawiających się luzów, czy hałasujących łożysk. Wszystko to wina nietrwałych materiałów, ale też ostrej eksploatacji.
Największym mankamentem Seicento jest jego niski poziom bezpieczeństwa. Model otrzymał zaledwie 1,5 gwiazdki na 5 w testach NCAP.
Fiat Seicento – dostępne silniki
Wybór silników w Seicento nie jest powalający, ani pod względem szerokości gamy, ani pod względem osiągów. Do wyboru są dwa czterocylindrowe silniki benzynowe. Mocniejsza jednostka o pojemności 1.1 l i mocy 55 KM, z wielopunktowym wtryskiem rozpędza się do setki w 14,5 sekundy. Ten sam silnik do 2004 miał jednopunktowy wtrysk i 54 KM. Mniejsza jednostka w tym modelu ma pojemność 900 cm3 i moc 39 KM, co skłania do korzystania z niej głównie w mieście.
Właściciele, dla których liczy się ekonomia jazdy, ucieszą się z faktu, że Seicento dobrze współpracuje z instalacją LPG. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że dzisiaj koszt instalacji może przewyższać koszt zakupu auta – warto więc szukać egzemplarzy już z gazem.
Ile kosztuje Seicento?
W 2020 roku zakup Seicento nie jest dużym wydatkiem, bo najtańsze egzemplarze można znaleźć już za 1000 złotych. Najdroższe auta w tym modelu kosztują do 9 tys. złotych, ale w przypadku górnej granicy mowa o wersjach specjalnych. 5 tys. złotych w zupełności wystarczy na zakup porządnego, zadbanego egzemplarza. Czy warto? Sprawdź, jak Seicento wypadło w naszym teście.