Kiedy wymienić opony na nowe – 7 oznak, że nadszedł już czas
Opony to jedyny element samochodu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, dlatego są tak ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Kiedy wymienić opony na nowe? Oto 7 oznak, że nadszedł już czas.
Tak naprawdę opona samochodowa ma mnóstwo zadań. Nie tylko przejmuje na swoje „barki” ciężar samochodu, ale zmaga się z ostrymi przyspieszeniami i hamowaniami, dziurami w nawierzchni, krawężnikami, czy też z koniecznością odprowadzania wody.
Bez dwóch zdań ogumienie jest więc kluczowym elementem samochodu w kwestii bezpieczeństwa jazdy. Jak wszystko w samochodzie, także i opony zużywają się wraz z kolejnymi pokonanymi kilometrami, co następuje stopniowo (TUTAJ przeczytasz jak przechowywać opony).
Ale jak dostrzec, kiedy wymienić opony na nowe? Poniżej znajdziecie listę 7 oznak, że ich czas dobiega już końca.
Kiedy wymienić opony: bieżnika opony
Aby opony twojego auta były zdatne do jazdy, muszą spełniać wymogi prawne. Jeśli zlekceważysz je i będziesz jeździł na zbyt zużytych oponach, może się to skończyć mandatem i odebraniem dowodu rejestracyjnego.
W nowych oponach głębokość bieżnika wynosi około 8 mm, ale w miarę upływu kilometrów staje się ona coraz mniejsza. Zgodnie z polskim prawem minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm – poniżej tej wartości opony nadają się tylko do utylizacja lub do… bieżnikowania.
Zaleca się jednak, aby dla bezpieczeństwa jazdy opony wymieniać, gdy bieżnik osiągnie głębokość mniejszą niż 3 mm. Zmianę ogumienia na nowe warto też rozważyć, jeśli auto przy mocniejszym przyspieszaniu zaczyna tracić trakcję, czy też z coraz większą łatwością „łapie” aquaplaning.
To znak, że głębokość bieżnika zaczyna negatywnie wpływać na bezpieczeństwo jazdy.
Pęknięcia na ścianie boczne
Podczas sprawdzania opon powinieneś zwrócić uwagę na wszelkie widoczne pęknięcia. Te na ścianie bocznej to bardzo niebezpieczny znak. Otóż ich skutkiem może być potencjalna eksplozja opony, co w czasie jazdy z wysoką prędkością może przynieść opłakane skutki.
Pęknięcia powstają w wyniku stopniowego pogarszania się właściwości chemicznych materiału, z którego opony zostały wykonane. Jeśli więc pęknięcia na ścianie bocznej zaczynają się powiększać i wyglądać coraz bardziej niebezpiecznie, warto udać się do specjalistycznego zakładu w celu sprawdzenia, czy taka opona nadaje się jeszcze do użytku (TUTAJ przeczytasz o prawidłowym ciśnieniu w oponach).
Kiedy wymienić opony: wiek ponad 5 lat
Opony mają określoną żywotność, która w przypadku zakupu od nowości wynosi około 5 lat. Po upływie tego czasu mieszanka gumowa zaczyna się po prostu starzec, co powoduje duże prawdopodobieństwo pojawienia się pęknięć i pęcherzy.
Nie bez znaczenia jest również przebieg opony. Specjaliści zalecają, aby wymienić je na nowe, gdy pokonają one dystans od 50 000 do 80 000 km. Oczywiście, jest on mocno uzależniony od stylu jazdy.
Przy dynamicznym sposobie poruszania się, gdy opony są poddawane sporym przeciążeniom, ich żywotność zostanie skrócona.
Dziwne odgłosy dochodzące z opon
Dziwne odgłosy dochodzące z samochodu zawsze dają powód do niepokoju. Piski czy skrzypienie, które pochodzą z opon są wskazówką, że mogły one zostać przebite lub zaczynają pękać.
Dźwięki w oponach powstają w wyniku zmiany kompresji powietrza. W żaden sposób nie można tego lekceważyć, ponieważ ich następstwem może być rozerwanie opony.
Kiedy wymienić opony: wibracje w czasie jazdy
Jeśli pojawią się wibracje samochodu w czasie jazdy, najprawdopodobniej pochodzą one z kół. Gdy narastają razem ze wzrostem prędkości, oznaczają problem z ich wyważeniem.
Ale nie tylko. Wibracje mogą również wskazywać na to, że kord opony, np. w wyniku najechania na dziurę, czy zbyt szybkiego wjechania na wysoki krawężnik, został uszkodzony, i nadaje się ona już tylko do utylizacji.
Nierównomierne zużycie bieżnika
Żadna opona nie zużywa się idealnie równo, ale też nie powinna zużywać się zbyt nierówno lub nieregularnie. Jeśli jednak zauważysz, że bieżnik z jednej strony jest mocniej zdarty niż z drugiej, oznacza to niewłaściwą zbieżność twojego samochodu. Oczywiście, mówimy o przypadku, gdy każdego zakrętu nie pokonujesz na granicy przyczepności.
Taka opona najczęściej nadaje się tylko do utylizacji lub bieżnikowania.
Kiedy wymienić opony: wybrzuszenia i pęcherze na oponie
W niektórych przypadkach zewnętrzna powierzchnia opony zaczyna słabnąć. Z czasem mogą się na niej pojawić wybrzuszenia lub pęcherze, co może doprowadzić do nagłej eksplozji.
Taka opona nadaje się wyłącznie do utylizacji.
Jak często powinieneś kontrolować opony?
Zaleca się, aby to robić raz na miesiąc i zawsze przed daleką podróżą.