Klasa premium zyskuje na rynku wtórnym
Więcej chętnych na auta używane
Nie znaczy to jednak, że wszystkim polskim kierowcom tak bardzo powiększyły się portfele. To raczej dowód na zjawisko, o którym eksperci mówili od kilku miesięcy. Na rynku samochodów używanych pojawili się klienci, którzy do tej pory swoje zakupy realizowali w salonach dilerskich i wybierali samochody nowe. Jak wynika z badania OTOMOTO i Agencji Minds and Roses, wśród osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiły samochód, aż 14% wybrało auto używane zamiast nowego, wbrew wcześniejszym planom. Przyczyniła się do tego ograniczona dostępność nowych modeli w salonach. A ponieważ średnie budżety tych kupujących są większe, zyskują na popularności droższe marki i modele.
W grudniu najwięcej wyświetleń odnotowały tradycyjnie oferty sprzedaży BMW Serii 3 (3,4%). Na dalszych miejscach znalazły się ogłoszenia Audi A4 i BMW Serii 5 (odpowiednio 2,9% i 2,5% wyświetleń). Tytułowe Mercedesy Klasy C i Klasy E zanotowały po 1,5% wyświetleń. Na to zapotrzebowanie nie do końca odpowiada rynek, bo w grudniu najłatwiej dostępnym, używanym modelem był Opel Astra (3,0% wystawionych ogłoszeń). A wśród TOP10 najchętniej sprzedawanych modeli nadal są Focus, Octavia i Mondeo.
Potencjalni kupujący najchętniej oglądali pojazdy z roczników 2016-2018 (18,9% wyświetleń ogłoszeń) i te roczniki były też najczęściej oferowane na rynku (21,0% wystawionych ofert). Nie zmienia się także preferowany przebieg samochodów. Użytkownicy najczęściej szukają aut z przedziału 150.000-200.000 kilometrów na liczniku (21,2% wyświetleń ogłoszeń). I takich samochodów jest też najwięcej wśród oferowanych do sprzedaży na OTOMOTO (23,2% wystawionych ofert).
Oferta rynkowa coraz węższa
Porównując pierwszy i ostatni miesiąc roku 2021 widzimy, że maleje na rynku dostępność samochodów tanich (cena do 20 000 złotych). Jeszcze w styczniu ogłoszenia takie stanowiły 36,6% wszystkich ofert, a grudniu już tylko 31,5%. Nadal najpopularniejszym przedziałem cenowym zarówno wśród sprzedających, jak i potencjalnych kupujących jest 50.000-75.000 złotych (13,3% wystawionych ogłoszeń i 12,9% wyświetleń ofert). Ale widać też wzrost zainteresowania samochodami z półki powyżej 100.000 złotych. Stanowią 15,2% wyświetleń ogłoszeń w grudniu, to wzrost o 4 p.p. w porównaniu ze styczniem.
Analogicznie do samochodów nowych, najpopularniejszym nadwoziem pozostają SUV-y (23,1% wyświetleń w grudniu). I w porównaniu z początkiem roku zwiększyła się ich dostępność. Stanowią 20,2% liczby ofert, wzrost o 2,3 p.p. w porównaniu ze styczniem. Rośnie też zainteresowanie sedanami (21,1% wyświetleń ogłoszeń). Mniejsze zainteresowanie wzbudzały pod koniec roku samochody kompaktowe i kombi, natomiast zwiększyła się oglądalność ofert coupe. Te ostatnie to grupa 7,2% wyświetleń, wzrost o 0,9 p.p. w porównaniu ze styczniem.
Z miesiąca na miesiąc rośnie też zainteresowanie automatyczną skrzynią biegów w samochodach używanych. W grudniu takie oferty odnotowały 45,4% liczby wyświetleń.
Elektromobilność na rynku wtórnym na marginesie
Na rynku wtórnym nie widać na razie zainteresowania napędami niskoemisyjnymi (w przeciwieństwie do rynku aut nowych). Oferty samochodów hybrydowych osiągnęły zaledwie 1,6% wyświetleń, a ogłoszenia pojazdów elektrycznych 0,5%. I wartości te praktycznie nie zmieniły się od początku roku 2021. Co ciekawe, w porównaniu ze styczniem nieznacznie spadło zainteresowanie silnikami benzynowymi (51,8% wyświetleń w grudniu), a wzrosło silnikami Diesla (40,7% wyświetleń ogłoszeń).