Marsz w górę C Klasy – samochody nowe w sierpniu
Czego Polacy szukali w sierpniu?
Potencjalni kupujący nadal najchętniej oglądali oferty Hyundaia Tucsona (2,1% wyświetleń ogłoszeń), tuż za nim Skoda Octavia (2% liczby wyświetleń). W poprzednich miesiącach trzecie miejsce należało zwykle do Fiata Tipo (1,4% liczby wyświetleń), ale w sierpniu popularnością dorównały mu niemieckie modele: BMW Seria 3, Mercedes – Benz Klasa C oraz Audi Q5 (wszystkie także po 1,4% liczby wyświetleń ogłoszeń). Co ciekawe, Klasa C pnie się w rankingu popularności, jeszcze w maju i czerwcu 2021 roku była poza TOP10 najpopularniejszych modeli, a teraz zajmuje trzecie miejsce. W rankingu widać też niesłabnącą modę na SUV’y. Rośnie popularność Toyoty RAV4 (1,3% wyświetleń), a do listy najchętniej oglądanych dołącza Kia Sportage (1,2% wyświetleń).
Rynkowa oferta
Tyle o marzeniach i preferencjach kierowców, ale co są oni w stanie realnie kupić? Z rynku nadal dobiegają sygnały o utrudnionym dostępie do nowych samochodów w salonach i długim czasie oczekiwania na zamówiony egzemplarz. Na OTOMOTO w sierpniu najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło Fiata Tipo (3,5% liczby ogłoszeń). Dostępny był też popularny Hyundai Tucson (2,1% liczby ogłoszeń) oraz BMW X3 (1,9% liczby ogłoszeń). Poza tym w TOP10 ofert sprzedaży były także:
- Skoda Octavia
- Jeep Compass
- Audi Q5
- BMW seria 3
- BMW X5
- Kia Sportage
- Volkswagen Arteon
Widać tutaj drobne przetasowania, bo jeszcze w lipcu w „topowej dziesiątce” liczby ofert znajdowały się Ford Focus, Skoda Fabia i Audi A6, dla których zabrakło miejsca w sierpniu.
Alternatywne napędy zyskują, choć wciąż są marginesem
Miniony miesiąc był kolejnym, w którym widać rosnąca popularność silników hybrydowych (11,7% liczby wyświetleń ogłoszeń i wzrost o 0,8 p.p. miesiąc do miesiąca). Zainteresowanie samochodami elektrycznymi jest nadal niewielkie (4,1% liczby wyświetleń i spadek o 0,1 p.p. w porównaniu z lipcem). Wśród samochodów nowych niezmiennie królują silniki benzynowe (60,1% liczby wyświetleń). Diesel zajmuje drugie miejsce w rankingu popularności (22,6% wyświetleń ogłoszeń).
SUV nie traci uwagi
Wśród preferowanych przez kierowców nadwozi nadal dominują SUV’y (45,8% liczby wyświetleń i wzrost zainteresowania o 0,8 p.p. miesiąc do miesiąca). Drugim wyborem są sedany (15,6% liczby wyświetleń), a trzecim kompakty (10,8% wyświetleń). W statystykach widać też chyba zbliżającą się jesień, bo w sierpniu zmalało zainteresowanie kabrioletami i coupe.
Utrudniona dostępność nowych samochodów w salonach koreluje też ze wzrostem cen. W sierpniu wzrosła liczba ogłoszeń samochodów za ponad 200 000 złotych. To 26,7% wystawionych ofert i oznacza wzrost o 1,1 p.p. w porównaniu z lipcem. Nadal najwięcej ofert sprzedaży dotyczy pojazdów za 100 000 – 150 000 złotych (40,7% liczby ogłoszeń, ale to o 0,9 p.p. mniej niż w lipcu). Kierowcy z mniejszym budżetem mogli wybierać spośród 31,9% liczby ogłoszeń, które dotyczyły sprzedaży samochodów za 50 000 – 100 000 złotych.
Wśród nowych samochodów najchętniej poszukiwana jest automatyczna skrzynia biegów (67% liczby wyświetleń ogłoszeń).