Mercedes G klasa II W463 – terenowa geLegenda
Druga generacja daje radę!
Najpopularniejsza jest druga generacja G klasy – W463. To cały czas twarde terenowe auto, pamiętające czasy wojskowej konstrukcji. Dziś jest ono już nieco bardziej cywilne.
Drugą generację G klasy praktycznie całkowicie zmodernizowano pod kątem technicznym i zmieniono jej pozycjonowanie. Odtąd był to samochód pełniący rolę SUV-a, a nie roboczy pojazd osobowo-terenowy. Zmieniono m.in. zderzaki, grill, przednie reflektory, przeprojektowano deskę rozdzielczą, dodano skórzaną tapicerkę, poduszki powietrzne i ABS.
Auto w przeciwieństwie do modeli W460 i W461 – które były tylnonapędowe z dołączonym napędem przednim i manualnie blokowanymi dyferencjałami – zostało wyposażone w stały napęd na cztery koła z elektronicznie blokowanymi wszystkimi dyferencjałami (przednim, centralnym i tylnym). Seria W463 odróżnia się od serii W460/W461 m.in. wnętrzem, które jest wykończone skórą i drewnem.
Od wojska do samochodu osobowego
Skoro G klasa stała się samochodem osobowym, w 1991 roku wprowadzono do produkcji wersję roboczą oznaczoną numerem W461. Mercedes produkuje ją do dziś, choć oficjalnie jej produkcja zakończyła się w 2002 roku. Auto jest przeznaczone dla klientów rządowych i wojska.
Gelenda W463 produkowana była od 1990 do 2018 roku. Tak długi okres produkcji sprawił, że na rynku pojawiły się niezliczone ilości jej wersji. Jednak od razu trzeba sobie powiedzieć, że G klasa nie ma nic wspólnego z komfortem. To solidny, wytrzymały samochód terenowy, zbudowany na potrzeby wojska, a później dostosowany do potrzeb cywilnych. Skąd więc jego sława? No właśnie z wytrzymałości.
Mercedes G klasa w Dieslu
Gama silnikowa Gelendy jest niesamowicie szeroka. W początkowych latach produkcji Diesle wyposażone były w tradycyjną pompę wysokiego ciśnienia, co nadawało im niesamowitego brzmienia. W kolejnych latach zastosowano w nich zasilanie Common Rail.
Auta z początku produkcji posiadają silniki benzynowe i Diesle. Od dwulitrowych R4 przez trzylitrowe R5 po trzylitrowe V6. Inne silniki montowane były do wersji użytkowych, pickupów i kombi, a inne do wersji cywilnych i osobowych.
W pierwszej generacji W460 znaleźć można silniki:
- GE 200 – R4 2.0 109 KM,
- GD 240 – R4 2.4 D 72 KM,
- G 230 – R4 2.3 102 KM,
- GE 230 – R4 2.3 125 KM,
- GE 280 – R6 2.8 156 KM,
- GD 250 – R5 2.5 D 84 KM,
- GD 300 – R5 3.0 D 88 KM.
W użytkowej wersji W461 z 1991 roku, odpowiadającej cywilnej drugiej generacji W463 montowano proste i wytrzymałe silniki:
- GE 230 – R4 2.3 125 KM,
- GD 290 – R5 2.9 D 95 KM,
- GD 290 TD – R5 2.9 TD 123 KM.
Po 2000 roku w Gelendzie zaczęły pojawiać się jednostki turbodoładowane o oznaczeniu CDI, wyposażone w układ zasilania Common Rail:
- G270 R5 o mocy 156 KM,
- G320 V6 o pojemności 3 litrów i mocy 224 KM,
- G350 V6, również 3-litrowy, o mocy 211 KM,
- G400 V8 o mocy 250 KM.
Pierwsze trzy z tych jednostek będą rozsądnym wyborem. Może nie zagwarantują oszałamiających osiągów, ale zadowalająco przyspieszają i nie sprawiają większych problemów podczas użytkowania i serwisowania. Z kolei ostatni z nich nie jest królem trwałości, a jego skomplikowana konstrukcja przyczynia się do zawrotnych kosztów serwisowania. Jest za to mocny.
Starsze Diesle mogą wydawać się słabe, ale za to są pancerne. Nie trzeba się w nich obawiać problemów z elektroniką, bo jej tam po prostu nie ma. W wersjach po modernizacjach też są godne polecenia, ale lepiej wybierać jednostki o niższym przebiegu.
Silniki benzynowe Gelendy
Szukając G klasy drugiej generacji z napędem benzynowym także można spodziewać się szerokiego wyboru. W gamie znajdziemy jednostki:
- G320 V6, 3,2 l o mocy 215 KM, 300 Nm,
- G500 V8, 4,0 l o mocy 421 KM, 456 Nm,
- G55 AMG V8, 5,5 l o mocy 507 KM, 700 Nm,
- G63 AMG V8, 5,5 l o mocy 544 KM760 Nm,
- G63 AMG V12, 6,0 l o mocy 612 KM, 1000 Nm.
Wcześniej G klasę można było kupić z mniejszymi silnikami. Nie gwarantują one jednak takich osiągów jak silniki V8, ale za to pozwalają utrzymać koszty eksploatacji na dość sensownym poziomie.
Pierwszym naprawdę mocnym silnikiem w gamie był 500 GE V8 o mocy 241 KM. Koszty utrzymania auta z silnikiem V8, niezależnie od roku produkcji, są bardzo wysokie. Zapewniają za to sportowe osiągi. Warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czy to właśnie osiągi są najważniejsze w samochodzie tego typu.
Ile kosztuje Mercedes G klasa?
W kultowym aucie płaci się nie tylko za jego właściwości, ale także za splendor. W 2021 roku najtańsze egzemplarze Mercedesa W463 można kupić za 70 tys. złotych. Droższe, np. wersja z silnikiem AMG o mocy 612 KM potrafią kosztować nawet 900 tys. złotych, a wersje specjalne mogą być jeszcze droższe. Jak jeździ się autem o takiej sławie? Zobacz, jak wypadło w naszym teście.