23 stycznia 2023

Odświeżony Mercedes CLA – co się zmieniło?

2023 Mercedes CLA

Mercedes odnowił swój kompaktowy model. Zmiany obejmują m.in. wygląd, system multimedialny i silniki. Oto Mercedes CLA po liftingu.

Pomimo że Niemcy pochwalili się swoim odnowionym modelem, auto szybko nie wyjedzie na ulice. Mercedes CLA po modernizacji trafi do salonów sprzedaży dopiero pod koniec roku. Co jest tego powodem? Można się tylko domyślać, ale niewykluczone, że to problemy z łańcuchem dostaw.

Niezależnie od wszystkiego, odnowiony Mercedes CLA już ujrzał światło dzienne. Oto najważniejsze zmiany.

Odświeżony wygląd

Największy zmiany w wyglądzie obu odmian – sedana (Niemcy określają go mianem coupe) oraz kombi, zwanego Shooting Brake – dotyczą przodu. Tutaj na nowo ukształtowano zderzak, zmieniono osłonę chłodnicy oraz zmodernizowano grafikę automatycznych reflektorów LED High Performance. Co ważne, należą one teraz do wyposażenia seryjnego każdego Mercedesa CLA.

Nieco zmieniono również tylne lampy oraz dodano nowe kolory lakieru. Czyli dwa niebieskie o nazwie hyper blue (dostępny tylko w gamie Mercedesa CLA) oraz spectral blue. Co jeszcze? Wprowadzono trzy nowe wzory 19-calowych obręczy (standardem są koła 17-calowe).

Mercedes CLA: poprawiony system multimedialny MBUX

Standardowo każdy Mercedes CLA jest zaopatrzony w 7-calowy ekran zegarów oraz w 10,25-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego MBUX. Opcjonalnie pierwszy z nich może zostać zamieniony na większy, również 10,25-calowy.

W cyfrowych zegarach wprowadzono trzy tryby wyświetlania danych. Są to Classic, Sporty i Discreet. Pierwszy dostarcza kierowcy wszystkich niezbędnych informacji, a drugi „zachwyca dynamicznym obrotomierzem” – jak donosi Mercedes. Z kolei trzeci przekazuje wyłącznie najistotniejsze dane.

Do tego dochodzą trzy tryby pracy centralnego wyświetlacza: Navigation, Assistace i Service, oraz 7 kolorów, dzięki którym oba ekrany można łatwo dostosować do własnych potrzeb. Centralny ekran oferuje wszystkie dotychczasowe funkcje, takie jak nawigacja, media, telefon, pojazd itp. i może być obsługiwany m.in. dotykowo.

W odnowionym Mercedesie CLA system informacyjno-rozrywkowy wyróżnia się lepszym wyglądem oraz poprawioną wydajnością. Nowością są łączność ze smartfonami poprzez Apple CarPlay lub Android Auto Wireless. Czyli bezprzewodowo.

W celu zapewnienia dalszej łączności, CLA Coupé i CLA Shooting Brake mają dodatkowy port USB-C oraz poprawioną szybkość ładowania urządzeń zewnętrznych poprzez USB. I jeszcze jedno – wszystkie porty USB są od teraz podświetlane.

Asystent głosowy, aktywowany poprzez komendę „Hej Mercedes”, otrzymał nowy przewodnik turystyczny. Na razie dostępny wyłącznie w Niemczech, zawiera informacje o ciekawostkach wzdłuż trasy przejazdu. Reaguje on na około 3 400 znaków informacyjnych umieszczonych wzdłuż niemieckich autostrad.

Ulepszone wyposażenie. Także z zakresu bezpieczeństwa

Wyposażenie podstawowe Mercedesa CLA wzbogacono nie tylko o przednie światła LED, ale i kamerę cofania oraz porty USB. Od modeli z linii Progressive klienci otrzymują z kolei pakiety parkingowy i lusterek, a także automatyczną pokrywę bagażnika w wariancie Shooting Brake.

Mercedes CLA po liftingu to również poprawione wyposażenie z zakresu aktywnego bezpieczeństwa. I tak, system utrzymywania na pasie ruchu według zapewnień przedstawicieli niemieckiej marki ma się teraz dawać łatwiej kontrolować. Z kolei pakiet parkingowy, który wspiera parkowanie wzdłużne, oferuje wizualizację 360 stopni z wykorzystaniem obrazów 3D.

Mercedes CLA: układy napędowe

Wraz z modernizacją Mercedes CLA otrzymał same zelektryfikowane układy napędowe, standardowo współpracujące z 7- lub 8-biegowymi automatycznymi przekładniami DCT.

Na układ miękkiej hybrydy składają się 48-woltowa instalacją elektryczna oraz nowy rozrusznik-generator z napędem pasowym o mocy zwiększonej o 10 kW. Dzięki temu poprawiły się komfort przy rozruchu jednostki napędowej oraz reakcje na dodanie gazu (TUTAJ poznasz używanego Mercedesa CLS).

Hybryda plug-in, czyli Mercedes CLA 250 e Coupe i e Shooting Brake otrzymał ulepszony akumulator o wyższej pojemności (15,6 kWh), co skutkuje większym zasięgiem na prądzie 68-82 km). Ponadto moc silnika elektrycznego wzrosła o 5 kW, osiągając teraz 80 kW (109 KM). Systemowa moc układu napędowego to 218 KM.

Wzrosła również moc opcjonalnej ładowarki pokładowej – z 7,4 do 11 kW. Poza tym, co nie jest typowe dla hybryd plug-in, Mercedes CLA pozwala na ładowanie swojej baterii prądem stałym z mocą 22 kW. W efekcie ich „nabicie” od 10 do 80% trwa około 25 minut.

Odnowione warianty AMG

Zmiany objęły wygląd, inne obręcze kół, zarówno dla wariantów 35, jak i 45 AMG oraz tapicerki w kabinie. Nowa jest również kierownica z niewielkimi wyświetlaczami (TUTAJ przeczytasz o Mercedesie-AMG One).

Mercedes-AMG CLA 35 otrzymał 48-woltowy układ elektryczny i rozrusznik-generator, napędzany paskiem. Chwilowo zapewnia on dodatkowe 14 KM mocy. 2-litrowa jednostka turbodoładowana wytwarza 306 KM i współpracuje z 8-biegową przekładnią DCT. Napęd trafia tu do kół obu osi, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,9 s.

Klienci, którzy zdecydują się na najmocniejszy wariant Mercedesa-AMG CLA 45 S, będą mogli wybrać specjalną limitowaną odmianę Street Style Edition. Wyróżnia się ona m.in. szarym lakierem magno i oklejeniem w szachownicę, a także czarną tapicerką z mikrofibry z kontrastującymi pomarańczowymi przeszyciami.

Wariant 45 S nadal wyciska z siebie 421 KM, które zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 s i prędkość maksymalną 270 km/h. Ciekawostką, znaną także z Mercedesa CLA sprzed modernizacji, jest napęd 4×4 z dwoma sprzęgłami przy tylnej osi.

2023 Mercedes CLA - GALERIA