Skąd biorą się wibracje kierownicy podczas jazdy?
Wibracje kierownicy są znakiem, że coś nie tak dzieje się z samochodem. Co może być ich przyczyną? Czas na odpowiedź.
Trzęsąca się kierownica nie tylko odbiera przyjemność z jazdy, ale i oznacza problemy z kołami, zawieszeniem lub hamulcami. Tak, jak ze wszystkimi w samochodzie, po zaobserwowaniu tego zjawiska, należy jak najszybciej mu przeciwdziałać. Jeśli tego nie zrobimy, może to doprowadzić do pogłębiających się uszkodzeń.
W zależności od tego, czy wibracje kierownicy pojawiają się podczas przyspieszania, poruszania się ze stałą prędkością czy hamowania – możemy mówić o różnych problemach. Jak je rozpoznać?
Wibracje kierownicy: uszkodzone tarcze hamulcowe
Wypaczone tarcze hamulcowe powodują drżenie kierownicy przy niedużych prędkościach. Ale nie tylko – pojawia się ono również przy wciskaniu pedału hamulca (TUTAJ przeczytasz o wymianie klocków hamulcowych).
Co powoduje wypaczenie tarcz? Zazwyczaj jest to długotrwałe działanie wysokich temperatur, np., gdy kierowca zamiast hamować silnikiem na zjazdach, stale naciska na pedał hamulca. Poza tym przyczynia się do tego nagła zmiana temperatury, czyli sytuacja, gdy przy rozgrzanych tarczach auto wjedzie w kałużę.
Problem ten można rozwiązać albo dając tarcze hamulcowe do tzw. przetoczenia, albo też wymieniając je na nowe.
Wibracje kierownicy: problemy ze zbieżnością
Koła powinny być tak ustawione, aby opony równomiernie stykały się z jezdnią. Jednak w wyniku ostrej jazdy czy oddziaływania nierównej nawierzchni, zbieżność z czasem może ulec zaburzeniu. Jeśli tak się stanie, jedno lub więcej kół jest ustawionych pod niewłaściwym kątem, co może doprowadzić do drgań kierownicy w czasie jazdy.
Zaburzona geometria zawieszenia powoduje również przyspieszone zużycie opon.
Niewyważone koła
Tak naprawdę źle wyważone koła to pierwsza powód, jaki przychodzi do głowy przy wibracjach pojawiających się na kierownicy. Co może wpływać na problem z wyważeniem kół? Aby do tego doszło wystarczy choćby wjechanie w głębszą dziurę (TUTAJ dowiesz się, na czym polega wyważanie kół).
Źle wyważone koła stanowią najłatwiejszy do rozwiązania problem z wibracjami kierownicy. Aby temu przeciwdziałać, wystarczy po prostu wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym. Co ważne, w przypadku wibracji spowodowanych źle wyważonymi kołami, narastają one wraz ze wzrostem tempa jazdy.
Według specjalistów warto wyważać koła co 15 000-20 000 km.
Wibracje kierownicy: zaklinowany zacisk hamulcowy
Inną prawdopodobną przyczyną drgań kierownicy mogą być zaklinowane zaciski hamulcowe. Ich zadaniem jest utrzymywanie klocków hamulcowych na miejscu oraz dociskanie ich do tarcz po wciśnięciu pedału hamulca.
Choć zdarza się to rzadko, zaciski hamulcowe czasem mają tendencję do zakleszczania się. Powoduje to problemy z prowadzeniem, skutkujące uczuciem drżenia lub ciągnięcia kierownicy.
Problem z układem zawieszenia
Układ zawieszenia samochodu to skomplikowana „sieć” amortyzatorów, sprężyn, przegubów, tulei i innych elementów. Jeśli którykolwiek z nich uległ zużyciu, może to doprowadzić do drżenia kierownicy.
Należy pamiętać, że wibracje kierownicy są jedynie powierzchniowym objawem szeregu problemów mechanicznych, które mogą dotykać samochód. Jeśli pomimo naszych wskazówek, nadal nie masz pewności co do ich źródła, najlepiej udać się do serwisu w celu zdiagnozowania usterki.