9 stycznia 2023

Toyota i jej marki motoryzacyjne. Zestawienie

Toyota, Lexus, Akio Toyoda

W 2022 roku Toyota została bezwzględnym liderem na polskim rynku nowych samochodów. To również lider światowej sprzedaży, który w swoim portfolio ma częściowe lub całkowite udziały w kilku markach. Nie tylko samochodowych.

Samochody marki Toyota znane są z jednego – z niezawodności. Choć można im zarzucić niezbyt okazałą jakość wykonania, cienkie blachy nadwozia czy mało wyszukane materiały wykończeniowe, Japończycy konsekwentnie od lat pracują na swoją renomę.

Oczywiście, jak wszyscy w świecie motoryzacji, także i im przytrafiały się wpadki. Przykład to choćby nieudane silniki wysokoprężne. Mimo tego, Toyota nadal pozostaje synonimem niezawodności (TUTAJ przeczytasz o sprzedaży nowych aut w Polsce w 2022 roku) i trwałości.

Poza tym to także synonim napędu hybrydowego, który z generacji na generację staje się coraz bardziej dopracowany. Inaczej mówiąc, oferuje coraz więcej, jednocześnie pozostając bardzo niezawodnym i oszczędnym.

Ale Toyota Motor Corporation to nie tylko samochody. W jej portfolio znajduje się wiele firm, choćby wytwarzających części dla przemysłu motoryzacyjnego, a także różne marki samochodów. I nie tylko.

Lexus

Lexus logo

Stanowi luksusowy oddział Toyoty. Marka została powołana do życia w 1989 roku w Stanach Zjednoczonych. Została stworzona, aby utrzeć nosa BMW, Mercedesowi i spółce. Początkowo jej produkty oferowano wyłącznie w Ameryce Północnej, jednak z biegiem czasu Lexus został globalnym graczem.

Obecnie samochody tej marki są sprzedawane w 70 krajach całego świata. Podobnie jak Toyota, stanowią synonim trwałości i niezawodności, ale dorzucają do tego wyższą jakość i prestiż. Również w przypadku Lexusa, główne źródła napędu jego aut stanowią hybrydy (TUTAJ zobaczysz test używana Lexusa GS iV).

Ciekawostka – pierwszy model tej marki, czyli luksusowy sedan LS 400, jest uznawany za auto pancerne, wręcz nie do zajechania.

Daihatsu

Ta niewielka firma, która niegdyś w Polsce oferowała miejskie Charade, została założona w 1907 roku, a do Toyoty Motor Corporation dołączyła 60 lat później. W 1998 roku zwiększyła ona udziały w Daihatsu z 34 do 51%, czyniąc je swoją spółkę zależną.

Pełnym właścicielem tej niedużej firmy Toyota stała się w 2016 roku. Daihatsu, które obecnie nie jest oficjalnie oferowane w Polsce, słynie z produkcji niewielkich samochodów miejskich i minivanów.

Hino Motors

Hino

Japoński producent ciężarówek został założony w 1910 roku, a częścią grupy Toyota Motor Corporation stał się w 1966 roku. W 2000 roku Japończycy zwiększyli swój udział w Hino Motors z 20,1 do 33,8%. Rok później Toyota była w posiadaniu już 50,1% akcji, czyniąc z tego producenta ciężarówek spółkę zależną.

Ostatnio o Hino Motors stało się głośno w związku ze skandalem dotyczącym fałszowania danych emisji spalin i zużycia paliwa silników stosowanych w jego samochodach. Proceder trwał aż… 20 lat (TUTAJ poznasz marki koncernu Stellantis).

Doprowadziło to m.in. do całkowitego wstrzymania produkcji oraz czystek kadrowych. Skandal objął aż 640 000 pojazdów!

Subaru

Subaru

W 2005 roku Toyota przejęła 8,7% udziałów w firmie Fuji Heavy Industries – właściciela m.in. Subaru Corporation. W 2019 roku japoński koncern poszerzył swój portfel akcji do 20% (TUTAJ poznasz zalety i wady używanego Subaru Forestera).

Toyota, będąca obecnie największym akcjonariuszem Subaru, zdecydowała, że firma nie będzie wytwarzała małych samochodów. Te ostatnie mają być produkowane dla tej marki przez inną spółkę zależną od Toyoty, czyli Daihatsu.

Suzuki

Suzuki

Producent niewielkich samochodów i motocykli w 4,94% należy do koncernu Toyota Motor Corporation. Obie firmy nawiązały współpracę w rozwoju aut elektrycznych oraz produkcji modeli kompaktowych (TUTAJ obejrzysz materiał o używanych Suzuki Swift).

Co więcej, dwa auta Suzuki, oferowane na polskim rynku, to nic innego tylko przebrandowane Toyoty. Dotyczy to modeli Swace (Corolla w wersji kombi) oraz Across (RAV4 w wariancie plug-in hybrid).

Yamaha

Yamaha

Koncern Toyota Motor Corporation jest w posiadaniu 5% udziałów w Yamaha Motor Corporation. Co ciekawe, to właśnie Yamaha była współproducentem jednej z najfajniejszych Toyot w historii, czyli absolutnie kultowego modelu 2000GT.

Yamaha Motors to przede wszystkim producent motocykli oraz silników, wykorzystywanych w wielu różnych zastosowaniach, w tym m.in. w motorówkach, kosiarkach, czy samochodach wyścigowych.