Jeden koncern, wiele marek. Które auta produkuje Stellantis?
Gigant motoryzacyjny Stellantis powstał na początku 2021 roku z połączenia koncernów FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) i Groupe PSA. Obecnie w jego skład wchodzi aż 14 marek samochodów osobowych.
Słowo Stellantis pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „rozjaśniać gwiazdami”. Aktualnie w portfolio tego giganta znajduje się 14 marek samochodów, z których najjaśniej lśni Jeep. W momencie fuzji Stellantis zatrudniał około 300 000 pracowników i był obecny w 130 krajach, a w 30 miał swoje zakłady.
2022 rok gigant zamknął jako piąty koncern motoryzacyjny świata pod względem sprzedaży z wynikiem 6,34 mln. Wyprzedziły go Toyota (10,48 mln), Volkswagen (8,3 mln), Hyundai (6,848 mln) i sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi (6,39 mln).
Jakie marki samochodów osobowych wchodzą w skład koncernu Stellantis? O tym poniżej.
Abarth
Ta włoska marka została założona w 1949 roku przez Karla Abartha – wspaniałego inżyniera i konstruktora. Początkowo zajmowała się poprawianiem samochodów fabrycznych, aby w 1971 roku zostać wykupiona przez Fiata. Pierwszym samochodem powstałym wspólnymi siłami był Fiat 1100.
Przez ostatnie kilka lat Abarth miał w swojej sprzedaży jedynie model 500 w różnych wariacjach. Ale pod koniec 2022 roku w końcu coś drgnęło i Włosi pokazali zupełnie nową, elektryczną „pięćsetkę”. Spalinowa wersja pozostanie w sprzedaży do końca 2023 roku.
Alfa Romeo
Ta włoska marka koncernu Stellantis ma wspaniałą historię oraz ogromne grono fanów. I chyba to przez lata utrzymywała ją przy życiu. Ale teraz Alfa Romeo, założona w 1906 roku, mocno się zmienia. Pierwszy powiew zmian miał miejsce wraz z premierą Giulii i Stelvio, co nastąpiło, odpowiednio, w 2015 i 2016 roku.
Oba modele pod koniec 2022 roku przeszły modernizację, dzięki czemu na rynku pobędą jeszcze kilka lat, nim Giulia zostanie zastąpiona przez w pełni elektrycznego crossovera.
Alfa Romeo w 2022 roku doczekała się zupełnie nowego, kompaktowego SUV-a o nazwie Tonale, natomiast w 2024 roku dołączy do niego miejski crossover prawdopodobnie o nazwie Milano. Pikanterii dodaje fakt, że to nowe auto ma powstawać w tyskiej fabryce koncernu Stellantis i być pierwszą Alfą Romeo budowaną poza Włochami.
Chrysler
Ta amerykańska marka została założona w 1925 roku i przez lata stała się jednym z trzech największych amerykańskich producentów aut: obok Forda i General Motors. To właśnie Chrysler jest twórcą pierwszego minivana.
Niestety, ostatnie lata dla Amerykanów były… suche. Wynika to głównie z faktu, że w jego ofercie są dwa modele. Czyli leciwe 300C oraz minivan Pacifica (TUTAJ poznasz 10 najważniejszych Chryslerów w historii).
Citroen
Marka, założona w 1919 roku, jest znana z produktów o awangardowej stylistyce oraz umiłowania do komfortu. Citroen, zanim stał się częścią koncernu Stellantis, w 1976 roku został przejęty przez Peugeota.
Francuzi odegrali istotną rolę w historii motoryzacji. To właśnie oni wprowadzili do samochodów m.in. napęd na przednie koła (Traction-Avant) oraz hamulce tarczowe.
Obecnie Citroen w swojej ofercie ma liczne modele uterenowione, w tym C5 X.
Dodge
Powstał w 1913 roku, a jego samochody znane są ze sportowych osiągów i charakternego wyglądu. Największą popularność Dodge zyskał w erze muscle carów. Ba, jego dwa modele, czyli Challenger i Charger, stanowią bezpośrednie nawiązanie do tamtej ery. Niestety są bardzo leciwe – ich konstrukcja pamięta czasy partnerstwa z Daimlerem.
W 2022 roku Dodge w końcu pokazał zupełnie nowy model. Nazywa się Hornet i tak naprawdę jest nieco zmienioną Alfą Romeo Tonale.
Marka, podobnie jak inne należące do koncernu Stellantis, szykuje się na erę elektryczną i zapowiada nowe modele.
DS
Najmłodsza marka koncernu Stellantis. DS Automobiles zostało założone w 2009 roku, jako dział luksusowych samochodów Citroena, ale niezależność zyskało w 2015 roku.
Obecnie w ofercie DS-a są cztery modele, z czego trzy to crossovery, a jeden – limuzyna klasy wyższej (DS 9).
Fiat
To jedna z najstarszych i jednocześnie najbardziej zasłużonych marek dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Powstała w 1899 roku, a swoją popularność zyskała dzięki produkcji znakomitych małych samochodów (TUTAJ poznasz najlepsze Fiaty w historii).
Jeszcze do niedawna Fiat nie miał ani bogatej, ani młodej gamy, ale w końcu zaczęło się to zmieniać. Włosi pokazali choćby nowe 600e i Topolino.
Jeep
To bodajże najbardziej wartościowa marka koncernu Stellantis. Jeep w świecie motoryzacji jest tym, czym Adidas wśród obuwia. To synonim samochodu terenowego.
Jeep powstał w 1963 roku, a jego najbardziej znanym modelem jest Wrangler. W 2022 roku do gamy dołączył Avenger, który powstał z wykorzystaniem technologii byłego koncernu PSA.
Auto jest wytwarzane w Polsce.
Lancia
Założona w 1906 roku, do tej pory pozostaje najbardziej utytułowaną marką w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata. Na swoim koncie ma aż 10 tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów, czym o dwa wyprzedza Citroena. Co więcej, do Lancii należy rekord zdobycia sześciu tytułów pod rząd.
Pod koniec 2022 roku ta włoska marka, w której ofercie nadal pozostaje tylko jeden model – wysłużony Ypsilon (z fabryki w Tychach) – pokazała odświeżone logo oraz zapowiedziała trzy zupełnie nowe modele. (TUTAJ poznasz plany Lancii).
Maserati
Historia Maserati rozpoczęła się w 1914 roku. Ta marka koncernu Stellantis jest synonimem samochodów sportowo-luksusowych.
Obecnie Maserati przeżywa renesans. Najpierw, w 2020 roku firma zaprezentowała wspaniałe MC20, natomiast w czwartym kwartale 2022 roku – nowe GranTurismo. W elektrycznej odmianie Folglore jest ono pierwszym modelem na prąd w jej historii oraz najmocniejszym autem drogowym, jakie opuściło bramy fabryki Maserati.
W rubryce moc tego samochodu widnieje aż 761 KM, na co składają się trzy silniki elektryczne.
Opel
Opel przez lata należał do General Motors – od 1929 do 2017 roku. Przez lata też borykał się ze sporymi problemami finansowymi. Później jednak został przejęty przez PSA i nagle… zaczął przynosić zyski.
Obecnie praktycznie wszystkie Ople korzystają już z technologii byłego koncernu PSA, a ostatnim autem, w którego trzewiach płynęła „krew” General Motors, była Insignia. Jej produkcja dobiegła końca w 2022 roku.
Peugeot
Założony w 1810 roku, jest najstarszą marką koncernu Stellantis i jednocześnie najstarszym producentem samochodów na świecie. Peugeot, obecny w 160 krajach, od kilku lat przeżywający kolejną młodość, oferuje auta jednocześnie oryginalne, nowoczesne i świetnie wykonane.
Peugeot to też jedna z marek koncernu Stellantis, która może pochwalić się licznymi sukcesami w sportach motorowych (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o używanym Peugeocie 508).
RAM
To tak naprawdę dział Dodge’a, zajmujący się produkcją pick-upów. RAM, podobnie jak Chrysler i Dodge, nie jest oficjalnie oferowany na Starym Kontynencie.
Vauxhall
To brytyjski producent samochodów, który od 1925 do 2017 roku był częścią General Motors. Modele Vauxhalla są odpowiednikami Opla z kierownicą po prawej stronie.