24 sierpnia 2023

Jeden koncern, wiele marek. Które auta produkuje Stellantis?

Stellantis

Gigant motoryzacyjny Stellantis powstał na początku 2021 roku z połączenia koncernów FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) i Groupe PSA. Obecnie w jego skład wchodzi aż 14 marek samochodów osobowych.

Słowo Stellantis pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „rozjaśniać gwiazdami”. Aktualnie w portfolio tego giganta znajduje się 14 marek samochodów, z których najjaśniej lśni Jeep. W momencie fuzji Stellantis zatrudniał około 300 000 pracowników i był obecny w 130 krajach, a w 30 miał swoje zakłady.

2022 rok gigant zamknął jako piąty koncern motoryzacyjny świata pod względem sprzedaży z wynikiem 6,34 mln. Wyprzedziły go Toyota (10,48 mln), Volkswagen (8,3 mln), Hyundai (6,848 mln) i sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi (6,39 mln).

Jakie marki samochodów osobowych wchodzą w skład koncernu Stellantis? O tym poniżej.

Abarth

Ta włoska marka została założona w 1949 roku przez Karla Abartha – wspaniałego inżyniera i konstruktora. Początkowo zajmowała się poprawianiem samochodów fabrycznych, aby w 1971 roku zostać wykupiona przez Fiata. Pierwszym samochodem powstałym wspólnymi siłami był Fiat 1100.

Abarth 500e

Logo Abartha, czyli skorpion.

Przez ostatnie kilka lat Abarth miał w swojej sprzedaży jedynie model 500 w różnych wariacjach. Ale pod koniec 2022 roku w końcu coś drgnęło i Włosi pokazali zupełnie nową, elektryczną „pięćsetkę”. Spalinowa wersja pozostanie w sprzedaży do końca 2023 roku.

Alfa Romeo

Ta włoska marka koncernu Stellantis ma wspaniałą historię oraz ogromne grono fanów. I chyba to przez lata utrzymywała ją przy życiu. Ale teraz Alfa Romeo, założona w 1906 roku, mocno się zmienia. Pierwszy powiew zmian miał miejsce wraz z premierą Giulii i Stelvio, co nastąpiło, odpowiednio, w 2015 i 2016 roku.

2023 Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia po drugim liftingu.

Oba modele pod koniec 2022 roku przeszły modernizację, dzięki czemu na rynku pobędą jeszcze kilka lat, nim Giulia zostanie zastąpiona przez w pełni elektrycznego crossovera.

Alfa Romeo w 2022 roku doczekała się zupełnie nowego, kompaktowego SUV-a o nazwie Tonale, natomiast w 2024 roku dołączy do niego miejski crossover prawdopodobnie o nazwie Milano. Pikanterii dodaje fakt, że to nowe auto ma powstawać w tyskiej fabryce koncernu Stellantis i być pierwszą Alfą Romeo budowaną poza Włochami.

Chrysler

Ta amerykańska marka została założona w 1925 roku i przez lata stała się jednym z trzech największych amerykańskich producentów aut: obok Forda i General Motors. To właśnie Chrysler jest twórcą pierwszego minivana.

Chrysler Pacifica Hybrid

Chrysler Pacifica w odmianie hybrydowej.

Niestety, ostatnie lata dla Amerykanów były… suche. Wynika to głównie z faktu, że w jego ofercie są dwa modele. Czyli leciwe 300C oraz minivan Pacifica (TUTAJ poznasz 10 najważniejszych Chryslerów w historii).

Citroen

Marka, założona w 1919 roku, jest znana z produktów o awangardowej stylistyce oraz umiłowania do komfortu. Citroen, zanim stał się częścią koncernu Stellantis, w 1976 roku został przejęty przez Peugeota.

Nowe logo Citroena.

Francuzi odegrali istotną rolę w historii motoryzacji. To właśnie oni wprowadzili do samochodów m.in. napęd na przednie koła (Traction-Avant) oraz hamulce tarczowe.

Obecnie Citroen w swojej ofercie ma liczne modele uterenowione, w tym C5 X.

Dodge

Powstał w 1913 roku, a jego samochody znane są ze sportowych osiągów i charakternego wyglądu. Największą popularność Dodge zyskał w erze muscle carów. Ba, jego dwa modele, czyli Challenger i Charger, stanowią bezpośrednie nawiązanie do tamtej ery. Niestety są bardzo leciwe – ich konstrukcja pamięta czasy partnerstwa z Daimlerem.

2023 Dodge Hornet

Dodge Hornet to tak naprawdę Alfa Romeo Tonale w przebraniu.

W 2022 roku Dodge w końcu pokazał zupełnie nowy model. Nazywa się Hornet i tak naprawdę jest nieco zmienioną Alfą Romeo Tonale.

Marka, podobnie jak inne należące do koncernu Stellantis, szykuje się na erę elektryczną i zapowiada nowe modele.

DS

Najmłodsza marka koncernu Stellantis. DS Automobiles zostało założone w 2009 roku, jako dział luksusowych samochodów Citroena, ale niezależność zyskało w 2015 roku.

DS 9

DS 9 stanowi flagowy model tej francuskiej marki.

Obecnie w ofercie DS-a są cztery modele, z czego trzy to crossovery, a jeden – limuzyna klasy wyższej (DS 9).

Fiat

To jedna z najstarszych i jednocześnie najbardziej zasłużonych marek dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Powstała w 1899 roku, a swoją popularność zyskała dzięki produkcji znakomitych małych samochodów (TUTAJ poznasz najlepsze Fiaty w historii).

Fiat 500

Fiat słynie głównie z produkcji małych aut.

Jeszcze do niedawna Fiat nie miał ani bogatej, ani młodej gamy, ale w końcu zaczęło się to zmieniać. Włosi pokazali choćby nowe 600e i Topolino.

Jeep

To bodajże najbardziej wartościowa marka koncernu Stellantis. Jeep w świecie motoryzacji jest tym, czym Adidas wśród obuwia. To synonim samochodu terenowego.

2023 Jeep Avenger

Najnowsze dziecko Jeepa i jego pierwszy elektryczny model, czyli Avenger.

Jeep powstał w 1963 roku, a jego najbardziej znanym modelem jest Wrangler. W 2022 roku do gamy dołączył Avenger, który powstał z wykorzystaniem technologii byłego koncernu PSA.

Auto jest wytwarzane w Polsce.

Lancia

Założona w 1906 roku, do tej pory pozostaje najbardziej utytułowaną marką w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata. Na swoim koncie ma aż 10 tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów, czym o dwa wyprzedza Citroena. Co więcej, do Lancii należy rekord zdobycia sześciu tytułów pod rząd.

Lancia Delta HF Integrale

Lancia Delta HF Integrale.

Pod koniec 2022 roku ta włoska marka, w której ofercie nadal pozostaje tylko jeden model – wysłużony Ypsilon (z fabryki w Tychach) – pokazała odświeżone logo oraz zapowiedziała trzy zupełnie nowe modele. (TUTAJ poznasz plany Lancii).

Maserati

Historia Maserati rozpoczęła się w 1914 roku. Ta marka koncernu Stellantis jest synonimem samochodów sportowo-luksusowych.

Obecnie Maserati przeżywa renesans. Najpierw, w 2020 roku firma zaprezentowała wspaniałe MC20, natomiast w czwartym kwartale 2022 roku – nowe GranTurismo. W elektrycznej odmianie Folglore jest ono pierwszym modelem na prąd w jej historii oraz najmocniejszym autem drogowym, jakie opuściło bramy fabryki Maserati.

2023 Maserati GranTurismo (1)

Zupełnie nowe Maserati GranTurismo w wersji Folglore jest pierwszym elektrycznym modelem tego producenta.

W rubryce moc tego samochodu widnieje aż 761 KM, na co składają się trzy silniki elektryczne.

Opel

Opel przez lata należał do General Motors – od 1929 do 2017 roku. Przez lata też borykał się ze sporymi problemami finansowymi. Później jednak został przejęty przez PSA i nagle… zaczął przynosić zyski.

Opel Astra Electric

Opel Astra Electric to pierwszy elektryczny samochód kompaktowy tej niemieckiej marki.

Obecnie praktycznie wszystkie Ople korzystają już z technologii byłego koncernu PSA, a ostatnim autem, w którego trzewiach płynęła „krew” General Motors, była Insignia. Jej produkcja dobiegła końca w 2022 roku.

Peugeot

Założony w 1810 roku, jest najstarszą marką koncernu Stellantis i jednocześnie najstarszym producentem samochodów na świecie. Peugeot, obecny w 160 krajach, od kilku lat przeżywający kolejną młodość, oferuje auta jednocześnie oryginalne, nowoczesne i świetnie wykonane.

2023 Peugeot 408

Najnowszy model Peugeota jest crossoverem z nadwoziem typu liftback.

Peugeot to też jedna z marek koncernu Stellantis, która może pochwalić się licznymi sukcesami w sportach motorowych (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o używanym Peugeocie 508).

RAM

To tak naprawdę dział Dodge’a, zajmujący się produkcją pick-upów. RAM, podobnie jak Chrysler i Dodge, nie jest oficjalnie oferowany na Starym Kontynencie.

RAM 1500 Black

RAM 1500 w wersji Black.

Vauxhall

To brytyjski producent samochodów, który od 1925 do 2017 roku był częścią General Motors. Modele Vauxhalla są odpowiednikami Opla z kierownicą po prawej stronie.

Vauxhall Grandland

Vauxhall Grandland, czyli odpowiednik Opla Grandlanda.