Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 – 9 najważniejszych cech
Stanowi powiew świeżości dla Alfy Romeo. Dzięki temu modelowi wyważyła ona drzwi, do których do tej pory nie miała dostępu. Oto Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 i 9 najważniejszych cech tego samochodu.
Wygląda na to, że Alfa Romeo w końcu wraca na właściwe tory. Wiatr zmian zapewniły najpierw Giulia i Stelvio, które właśnie zadebiutowały na polskim rynku w odmianie po drugim liftingu. Choć oba te modele nie są wolumenowe, za ich pomocą Włosi pokazali, że nie tylko nadal potrafią robić piękne i ekscytujące samochody, ale również… trwałe i niezawodne. W końcu nie przez przypadek objęli najpierw je, a potem kolejne swoje modele 5-letnią gwarancją z limitem przebiegu wynoszącym 200 000 km!
Kolejne modele, oczywiście poza zeszłorocznym debiutantem w postaci Tonale, tak naprawdę mają dopiero nadejść, co zapowiedział szef Alfy Romeo – Jean-Philippe Imparato. Co więcej, w najbliższej przyszłości chce on postawić na jakość oraz to, o czym ostatnio mówi się bardzo głośno, czyli elektromobilność (TUTAJ poznasz dobre i złe strony Tonale).
Alfa Romeo właśnie wykonała istotny krok w tym kierunku. Najpierw, na początku 2022 roku pokazała pierwszą swoją hybrydę, do której pod koniec roku dołączył plug-in. Czyli wariant ładowany z gniazdka.
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 i 9 najważniejszych cech tego modelu.
280 KM do dyspozycji kierowcy
Układ napędowy Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 zapewnia łączną moc w wysokości 280 KM. Składają się na niego 4-cylindrowa, 1,3-litrowa, turbodoładowana jednostka napędowa oraz dodatkowy silnik elektryczny. Pierwsza z nich wprawia w ruch przednie koła i zestawiona jest z 6-biegową przekładnią automatyczną.
Z kolei silnik elektryczny dostarcza do 122 KM i 250 Nm wyłącznie na tylne koła. Do pary ma akumulator litowo-jonowy o pojemności 15,5 kWh, pozwalający na pokonanie ponad 80 km w cyklu miejskim z użyciem samych elektronów.
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4: ponad 600 km zasięgu
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 zapewnia ponad 600 km łącznego zasięgu. Średnio, zgodnie z cyklem WLTP, zużywa raptem 1,14/100 km. Oczywiście, podana wartość dotyczy sytuacji, gdy akumulator jest w pełni naładowany. Później, aby uzyskać podobny wynik zużycia paliwa, po przebyciu 100 km należy znów podłączyć auto do prądu.
Akumulator Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 jest w stanie przyjąć prąd z mocą 7,4 kWh. Oznacza to, że do pełna ładuje się w czasie około 2,5 godziny. Co ciekawe, z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego, to auto jest w stanie jechać z prędkością do 135 km/h.
Sportowe osiągi
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 to jedyny wariant tego samochodu, zapewniający napęd na obie osie. Pomimo wysokiej masy własnej, wynoszącej 1836 kg, Tonale jest w stanie przenieść się od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 206 km/h.
Jak informuje Alfa Romeo w swoim komunikacie, system e-AWD, czyli realizowania napędu na obie osie za pomocą tylnego silnika elektrycznego, bezzwłocznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Trzy samochody w jednym: system Alfa D.N.A.
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 oferuje bardzo zmienną naturę, co zawdzięcza systemowi Alfa D.N.A. Obsługuje się go za pomocą umieszczonego na konsoli środkowej pokrętła, które skupia w sobie koordynowanie pracy silników i przekładni oraz działanie systemów kontroli trakcji i stabilizacji samochodu w czasie jazdy.
Tryb Dynamic został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować osiągi. Zawdzięcza to specjalnej kalibracji pedału gazu, zarządzania skrzynią biegów, kontroli stabilności oraz układu kierowniczego. Tryb Natural zapewnia odpowiedni kompromis pomiędzy osiągami jednostki spalinowej, a wykorzystaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu kierowca powinien teoretycznie czerpać przyjemność z dynamicznej jazdy przy możliwie najniższym zużyciu paliwa i energii.
Ale o to ostatnie w Alfie Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 dba przede wszystkim ustawienie Advanced Efficiency. Jest on tak skalibrowany, aby auto jak najczęściej przechodziło w tryb elektryczny, co przydaje się szczególnie w centrach miast. Co istotne, po zdjęciu nogi z gazu przekładnia Tonale automatycznie przełącza się w funkcję żeglowania, natomiast przy zjazdach uruchamia się system eCoasting Descent Control, utrzymujący stałą prędkość 50 km/h.
Specjalne funkcje Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4
Do sterowania specjalnymi funkcjami napędu Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 służą oba ekrany w desce rozdzielczej. I tak, tryby E-Save umożliwia utrzymanie poziomu naładowania akumulatora lub jego doładowywanie w czasie jazdy.
System hamowania rekuperacyjnego zapewnia odzyskanie energii kinetycznej podczas wszystkich faz zwalniania Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 lub hamowania. Z kolei po aktywacji funkcji E-Coasting odzysk energii odbywa się, gdy samochód zwalnia, ale bez konieczności wciskania pedału hamulca.
Systemy wspomagania na drugim poziomie jazdy autonomicznej
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid nowoczesny ma nie tylko układ napędowy. Wyposażono ją w liczne systemy wsparcia, które razem pracują na drugi poziom jazdy autonomicznej. Co to oznacza? Że w pewnych, ściśle określonych warunkach, samochód może przez chwilę przejąć kontrolę nad prowadzeniem.
Włoskie auto zawiera więc m.in. asystentów martwego pola, cofania z wykrywaniem obiektów, a także aktywne utrzymywanie na pasie ruchu czy system kamer dookoła auta. Dodatkowo kierowa może skorzystać z rozpoznawania znaków drogowych czy też z wzbudzającego zaufanie adaptacyjnego tempomatu.
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4, podobnie jak inne warianty tego samochodu, odznacza się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa biernego. Dzięki temu w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymała maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Alfa Romeo Tonale – pierwszy samochód z NFT
Hybryda plug-in podobnie jak inne wersje Tonale, również korzysta z unikalnego, niewymiennego tokena NFT. Opiera się ona na karcie Blockchain, na której zapisywane są najważniejsze etapy „życia” każdego egzemplarza tego samochodu.
Po uzyskaniu zgody właściciela, NFT rejestruje więc wszystkie dane pojazdu, w tym sposób jego użytkowania, a następnie generuje odpowiedni certyfikat. Może on stanowić gwarancję ogólnego stanu pojazdu i być dodatkowym źródłem wiarygodności, przydatnym na rynku wtórnym.
W ten sposób nowy właściciel ma pewność co do dokonanego zakupu, a dotychczasowy może cieszyć się z wysokiej wartości rezydualnej swojego samochodu.
Nowoczesne zegary i system multimedialny
Każda Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 jest wyposażona w dwa ekrany w desce rozdzielczej. Pierwszy, wyświetlacz zegarów ma przekątną 12,3”, natomiast centralny, dotykowy – 10,25”. Ten drugi zapewnia m.in. łączność 4G z aktualizacjami over-the-air, spersonalizowany system operacyjny Android czy asystent Amazon Alexa.
Powyższe funkcjonalności dotyczą również innych wariantów Tonale. Plug-In wyróżnia się za to np. ikoną węża (nawiązanie do logo Alfy Romeo) w dolnej części prawej tarczy cyfrowych zegarów, która zmienia swój kolor w zależności od stanu silnika elektrycznego. Ponadto zegary Tonale zapewniają informacje o stanie zasilania i ładowania układu napędowego.
Ale to nie wszystko. Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 ma cztery dodatkowe funkcje, wzbogacające ofertę usług Alfa Connect Services. Są to:
- E-Control – za pośrednictwem aplikacji My Alfa Connect pozwala na zdalne sterowanie ładowaniem czy ustawieniami klimatyzacji
- Dynamic Range Mapping –wyświetla zarówno na mapie systemu nawigacyjnego, jak i w aplikacji My Alfa Connect miejsca docelowe, do których można dotrzeć w oparciu o pozostały zasięg
- Charging Station Finder (lokalizator stacji ładowania) – pozwala znaleźć najbliższe publiczne stacje ładowania zarówno na mapie systemu nawigacyjnego, jak i w aplikacji My Alfa Connect.
- My eCharge: umożliwia wykorzystanie aplikacji My Alfa Connect do uzyskania bezpośredniego dostępu do usług Free2Move eSolutions, by zarządzać ładowaniem na publicznych i prywatnych stacjach. Dzięki tej funkcji możliwe jest zlokalizowanie publicznych stacji ładowania, sprawdzenie trybów ładowania, dokonanie płatności i przeglądanie historii ładowania, zarządzanie swoim wallboxem w celu określenia ilości zużywanej energii elektrycznej, a nawet zwiększenia, zmniejszenia, zawieszenia i ponownego rozpoczęcia ładowania
Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4: tanio nie jest
Cena najnowszej Alfy Romeo startuje z pułapu 236 500 zł. Tyle kosztuje limitowana wersja powitalna, zwana Edizione Speciale. Wyróżnia się ona nie tylko praktycznie kompletnym wyposażeniem, ale i tytanowymi wstawkami w nadwoziu, specjalnym emblematem na błotnikach oraz czarnym logotypem Tonale. Ponadto zawiera m.in. 20-calowe felgi, pedały z metalowym wykończeniem i lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe Brembo.
W maju do oferty dołączy wariant Ti w cenie 243 500 zł. Obok Edizione Speciale klienci mogą już zamawiać odmianę Veloce w cenie 254 500 zł.