Fiat Punto wraca do gry. W zasadzie wróci za dwa lata.
Carlos Tavares – Portugalczyk, który biznesu motoryzacyjnego uczył się w Renault, by później postawić na nogi Peugeota, Citroena i Opla, teraz przypomina Włochom, jakie samochody powinni produkować. Już jako szef koncernu Stellantis, zdecydował, że w 2023 roku na rynku pojawi się niegdysiejszy bestseller włoskiej marki — Fiat Punto.
Fiat Punto to nie tylko legenda, ale także jeden z lepiej sprzedających się samochodów Fiata we współczesnej historii. Produkowany był od 1993 do 2018 r. W sumie powstały trzy generacje modelu, a trzecia po niewielkich modernizacjach była produkowana aż przez 13 lat.
Pierwsza generacja
Fiat Punto pierwsze generacji produkowane było od 1993 do 1999. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej dzielonej z Lancią Ypsilon i Fiatem Barchetta, a sylwetkę zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro.
W 1995 roku Punto zdobyło tytuł Samochodu Roku, a przez sześć lat produkcji z fabryk we Włoszech, a także w Tychach wyjechało blisko 3,5 mln sztuk.
Druga generacja
Punto II weszło do produkcji w 1999 roku i produkowane było do 2010. Został opracowany zgodnie z ówczesną filozofią Fiata „6×2” – dwa modele z rzędu przez 6 lat na tej samej płycie podłogowej. Właśnie dlatego konstrukcyjnie było to cały czas to samo, znane i lubiane Punto, że mienionym jedynie nadwoziem.
Mimo to Punto II produkowane było przez ponad 10 lat. W 2003 roku przeszło facelifting i doczekało się wielu różnych wersji, m.in. usportowionej HGT (131 KM) oraz ze skrzynią bezstopniową CVT.
Punto Classic
Skoro Punto II było konstrukcyjnie tożsame z Punto I, szefostwo koncernu zdecydowało w 2007 roku o wznowieniu produkcji pierwszej generacji. Samochód eksportowano na rynki wschodzące pod nazwą Punto Classic równolegle z nowym modelem. Produkcję definitywnie zakończono w listopadzie 2010 roku.
Grande Punto
W 2005 roku pojawił się nieco większy Punto z przydomkiem Grande. Samochód został zbudowany na platformie GM Fiat SCCS, tej samej, na której powstawał Opel Corsa. Początkowo pojazd oferowany był jako 3-drzwiowy hatchback. Po roku pojawiła się wersja 5-drzwiowa, po kolejnym wersja sedan (Linea).
Fiat Grande Punto stał się także prawdziwym globalnym autem. Trafiło do sprzedaży w Australii, Meksyku, Chile, na Dominikanie i w Ameryce Południowej. Produkcję uruchomiona w Brazylii i Indiach.
Punto Evo
W połowie 2009 roku zaprezentowana została gruntowanie zmodernizowana odmiana Grande Punto. Fiat, chcąc podkreślić sukces, jaki odnosił model oraz duży zakres zmiana „nowego” modelu zmienił nazwę na Punto Evo.
Historia się jednak powtórzyła i równolegle obok nowszego Punto Evo oferowany był w sprzedaży Fiat Grande Punto, który definitywnie zniknął z rynku w 2012 roku.
Trzecia generacja
Mimo długich lat produkcji oraz podobnej linii nadwozia Fiat Punto cieszył się cały czas niesłabnącym zainteresowaniem. Fiat o tym wiedział, dlatego przy trzeciej generacji z 2012 roku wiele w aucie nie zmienił. Była to tak naprawdę modernizacja modelu Punto Evo, Zmieniono kształt przodu auta i co jakiś czas wprowadzano nieco ulepszone silniki, planów na nowe auto jednak cały czas nie było.
Los Punto przypieczętował test zderzeniowy Euro NCAP. W 2017 roku auto otrzymało najgorszą notę w historii – 0 gwiazdek. Przestarzała konstrukcja a przede wszystkim brak bocznych poduszek powietrznych i nowoczesnych systemów bezpieczeństwa sprawił, że Punto trzeba było zbudować od nowa. Fiat nie miał na to ani ochoty, ani pieniędzy i rok później decyzją szefa FCA Sergio Marchionne Punto, ale także kilka innych modeli, przeszło do historii.
Rodzina Fiatów 500
Punto to po Fiacie 500 drugi model włoskiej marki, który odcisnął mocne piętno w historii światowej motoryzacji. Mały, zgrabny, wygodny a przede wszystkim niedrogi samochód, zdominował światowe drogi. Dlaczego więc Fiat Punto zniknął?
Stoi za tym sam Sergio Marchionne, prezes grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles), który obejmując stery Fiata w 2003 roku, co prawda uchronił markę przed bankructwem, ale po fuzji z Grupą Chrysler tak się zapatrzył na rynek amerykański, że zapomniał o Fiacie, Alfie Romeo, Lanci i Maserati.
Marchionne postawił na rozwój marek Chrysler, Dodge, Jeep, RAM kosztem europejskiej części biznesu. Jasno mówił, że Fiat musi iść drogą Mini, czyli swoje portfolio oprzeć na bestsellerowym Fiacie 500. Tak miała powstać rodzina Fiatów 500 w najróżniejszych odmianach i wersjach. Nawet gdyby plan Marchionem się ziścił, to za mało, by Fiat mógł się rozwijać.
Na swojej ostatniej, pożegnalnej konferencji Marchionem otwarcie przyznał, że kontynuacji Punto, a także Tipo nie będzie. Ku przerażeniu wielu.
Tavares mówi nie
Po latach sytuacja się jednak zmienia, podobnie jak od śmierci swojego poprzedniego szefa zmienił się koncern Fiata. Dzisiaj Fiat to nie tylko FCA i PSA, ale potężna grupa Stellantis, szósty koncern motoryzacyjny na świecie, którego stery w ryzach trzyma Carlos Tavares. Portugalczyk, swoją przygodę z motoryzacją rozpoczynał w 1981 roku w Renault, gdzie dość szybko objął stanowiska dyrektora operacyjnego marki.
Na awans na stanowisko szefa nie miał jednak szans, bo w aliansie Renault-Nissan-Mitsubishi w roli prezesa (1999-2019) brylował wówczas Carlos Ghosn. Tavares, nie ukrywając swoich ambicji, w 2014 roku przeszedł do PSA i w szybkim czasie postawił na nogi Peugeota, Citroena i Opla, a także nadał kierunek nowo tworzonej marce DS. Jako pierwsza w historii francuskiej motoryzacji ma zostać klasą premium.
Dzisiaj Tavares zarządza także pozostałymi markami koncernu Stellantis, a jest czym się zajmować. W skład grupy wchodzą:
Czwarta generacja?
Podczas ostatniej konferencji Tavares zapowiedział, że Fiat Punto wróci i będzie dzielić platformę z koncernowymi braćmi Peugeotem 208 i Oplem Corsą. Najpewniej do napędu zostaną wykorzystane te same silniki z rodziny PureTech, a także napęd hybrydowy oraz elektryczny.
Więcej szczegółów na razie brak. To jednak świetna informacja, bo obecnie Fiat oferuje jedynie modele z rodziny 500, Tipo oraz Pandę.