Holowanie samochodu – jak robić to prawidłowo?
Co będzie potrzebne?
Najważniejszą rzeczą, która będzie niezbędna do holowania samochodu jest oczywiście linka holownicza. Zakupić ją możemy niemal na każdej stacji benzynowej, w markecie, czy sklepie z akcesoriami motoryzacyjnymi. Alternatywą dla linki jest hol sztywny, który powoli zyskuje na popularności. Na rynku dostępne są gotowe zestawy, które nie zajmują dużo miejsca w bagażniku. W odróżnieniu od linki, hol sztywny nie ma prawa się zerwać. Jest on wykonany ze stali, która zapewnia spokój podczas holowania samochodu.
Przydatne mogą okazać się także kable rozruchowe. Jeżeli nasz akumulator jest rozładowany kable pozwolą nam uruchomić silnik, co znacznie ułatwi prowadzenie holowanego pojazdu. Przy wyłączonym silniku wspomaganie kierownicy oraz układu hamulcowego nie działa. Oznacza to, że operowanie kołem kierownicy oraz hamulcem, będzie wymagało od nas użycia dużo większej siły.
Ostatnim, ale równie ważnym elementem jest trójkąt ostrzegawczy, który powinien znajdować się w wyposażeniu naszego samochodu.
Na koniec warto wspomnieć, że zarówno w samochodzie holującym, jak i holowanym za kierownicą muszą być osoby posiadające uprawnienia do kierowania pojazdami. Z innych istotnych kwestii należy wymienić to, że oba auta muszą mieć aktualne ubezpieczenie OC.
Widoczność pojazdu podczas holowania
Na wstępie warto zaznaczyć, że auto holujące musi mieć włączone światła mijania, a nie światła do jazdy dziennej. W przypadku samochodu holowanego musi on mieć włączone światła pozycyjne, jeżeli na drodze panują warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza, tj. podczas opadów deszczu, śniegu, mżawki, mgły oraz w nocy. W żadnym wypadku nie wolno mieć włączonych świateł awaryjnych, co niestety często ma miejsce na drogach. Światła awaryjne służą do sygnalizowania postoju uszkodzonego pojazdu, a nie do jazdy podczas holowania.
Wspomniany powyżej trójkąt odblaskowy należy umieścić z tyłu po lewej stronie. Niedopuszczalne jest stawianie trójkąta na półce za tylną szybą, gdyż w takim ustawieniu nie jest on wystarczająco widoczny dla innych kierowców. Alternatywą dla trójkąta może być ostrzegawcze światło błyskowe koloru żółtego (tzw. kogut), które należy umieścić w miejscu widocznym dla innych np. na dachu pojazdu holowanego. Lina holownicza powinna być oznakowana na przemian białymi i czerwonymi pasami, lub zaopatrzona w chorągiewkę koloru żółtego bądź czerwonego.
Montaż linki i holowanie
Linkę holowniczą lub hol sztywny mocujemy do ucha holowniczego. Pojazd holujący zamiennie może posługiwać się także hakiem holowniczym, choć nie jest to zalecane. Należy pamiętać, że nie wolno nam zaczepiać linki za jakikolwiek element zawieszenia np. wahacz.
Holowanie powinno odbywać się płynnie i łagodnie. Gwałtowne „szarpnięcia” mogą skutkować zerwaniem linki i uszkodzeniem np. zderzaka. Również hamowanie musi przebiegać delikatnie, aby nie spowodować najechania na tył pojazdu holującego.
Ważnym aspektem jest ustalenie sposobu komunikacji pomiędzy kierowcami. Najprostszym jest wykorzystanie telefonu komórkowego z zestawem głośnomówiącym.
Kierowca pojazdu holowanego powinien cały czas pilnować by linka była napięta. Ma to na celu zapewnić maksymalny odstęp między samochodami, oraz ograniczyć niebezpieczeństwo najechania na linkę. W sytuacji kiedy linka zacznie się luzować należy delikatnie naciskać pedał hamulca.
Należy pamiętać, że w sytuacji holowania samochodu kieruje się tak na prawdę dwoma pojazdami. Co za tym idzie niezbędna będzie bardzo dokładna ocena sytuacji na drodze. Obowiązek sygnalizowania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu mają zarówno holujący, jak i holowany.
Zagadnienia dotyczące holowania samochodu
Najistotniejsze kwestie związane z holowaniem samochodu zostały zawarte w art. 31 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Przepisy jednoznacznie określają, że:
- prędkość dopuszczalna w obszarze zabudowanym to 30 km/h i 60 km/h poza tym obszarem;
- bezwzględnie zabrania się holowania na autostradzie. Taki przywilej mają tylko pojazdy specjalnie przystosowane do tego celu. Niestety nawet one mogą to robić tylko do najbliższego zjazdu lub miejsca obsługi podróżnych;
- odległość między pojazdami może wynosić maksymalnie 3 metry przy połączeniu sztywnym, natomiast przy połączeniu giętkim od 4 do 6 m;
- pojazdy muszą być połączone ze sobą w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy. Nie dotyczy to holowania motocykli, które powinny być połączone z pojazdem holującym w sposób umożliwiającym łatwe odczepienie;
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym musi być sprawny co najmniej jeden hamulec, a na połączeniu giętkim dwa.
Zabrania się holowania:
- więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdów członowych;
- pojazdów z przyczepą (naczepą);
- pojazdów o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia (np. jedna oś pojazdu holowanego spoczywa na pojeździe holującym);
- za pomocą linki holowniczej, jeżeli w pojeździe działanie hamulców uzależnione jest od pracy silnika, a ten jest niesprawny.
Warto podkreślić, że producenci aut z automatyczną skrzynią biegów kategorycznie zabraniają holowania swoich pojazdów. Jedynie niektórzy w swoich instrukcjach dopuszczają holowanie, ale tylko na krótkich odcinkach (zazwyczaj do 40-50 km). W takiej sytuacji pamiętajmy, by dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu „N” (neutral). Niemniej jednak, lepszym rozwiązaniem będzie telefon po lawetę.
Konsekwencje niewłaściwego holowania samochodu
Holowanie w sposób niezgodny z przepisami ruchu drogowego jest nie tylko niebezpieczne – gdyż może zakończyć się wypadkiem – ale również może skutkować mandatem w wysokości od 100 do 250 zł. Wysokość mandatu uzależniona jest od rodzaju nieprawidłowości.
Jeżeli to tylko możliwe, podczas holowania zaleca się jazdę drogami o małym natężeniu ruchu, po to, by nie stwarzać zagrożenia oraz nie utrudniać jazdy innym kierującym. Priorytetem jest poruszanie się pasem ruchu najbliższym prawej krawędzi.