Wymarzony używany samochód Polaków. Raport ISR 2021.
Raport Internetowy Samochód Roku 2021 nie pozostawia złudzeń. Wśród aut z drugiego obiegu najczęściej szukamy SUV-a, w kolorze czarnym, z manualną skrzynią biegów, z 2017 roku, z przebiegiem 200 tys. km i w cenie 19 tys. zł. Jaki jest wymarzony samochód używany Polaków?
Jeśli zbierzemy wszystkie kategorie Raportu ISR 2021: rodzaj nadwozia, wiek, przebieg, cenę, kolor, rodzaj skrzyni biegów, silnik i dodamy do tego ukochaną przez Polaków markę samochodów, okaże się, że wymarzony samochód używany Polaków jest tylko jeden. To BMW w dość specyficznej konfiguracji.
Oczywiście SUV
Popularność aut segmentu SUV rośnie. Jeszcze w 2016 roku ich udział w wyszukiwaniach wynosił 9 proc. (sedany ponad 22 proc.), a rok później było to już ponad 15 proc. przy delikatnym spadku zainteresowania sedanami. Przełom nastąpił jednak dopiero w ubiegłym roku.
Jak wynika z Raportu ISR 2021 to najchętniej wybierany rodzaj nadwozia. Do tej pory nigdy SUV-y nie były bardziej popularne niż sedany. I choć fascynujemy się elektryczną rewolucją w motoryzacji, która swoją drogą w liczbach bezwzględnych nie jest oszałamiająca, gdzieś w tle rozgrywa się zupełnie inna bitwa. Bitwa na segmenty. Wymierają ulubione do tej pory modele jak choćby Volkswagen Passat czy Ford Mondeo, a w ich miejsce wchodzą kompletnie nowe jak VW ID.5 czy Ford Mustang Mach-E.
Czy czarny to kolor?
Choć na ulicach najwięcej jest samochodów szarych, jak się okazuje, najpopularniejszym kolorem wśród wyszukiwanych aut używanych jest czarny. To aż 27,3 proc. wszystkich wyszukiwań.
Dopiero na drugim miejscu jest wspomniany kolor szary (14,4 proc.), na trzecim wydawałoby się najmodniejszy ostatnio biały (13,9 proc.) i dalej srebrny (13,2 proc.) i niebieski 9,7 proc.
W manualu
Wśród nowych samochodów największym wzięciem cieszą się automatyczne skrzynie biegów. W przypadku aut używanych jesteśmy już nieco mniej wymagający i stawiamy na sprawdzone rozwiązania. Co tu dużo mówić, manualna skrzynia biegów w samochodzie używanym to minimalizowanie ryzyka oraz niższe koszty zakupu.
Trend jednak nie pozostawia złudzeń, niebawem auta z manualami będą rzadkością. O ile w 2019 roku odsetek samochodów z automatami wynosił 23 proc., tak w 2021 to już 42 proc.
Niska wysoka cena
Rosnące ceny, to obok braku dostępności nowych samochodów, drugi temat, który zdominował dyskusje w motoryzacyjnym świecie 2021 roku. Inflacja dotknęła zarówno rynek samochodów nowych, jak i używanych. A skoro na rynku pierwotnym dostępnych jest coraz mniej samochodów, rynek wtórny również staje się nienasycony.
Auta, które kiedyś można było kupić za 20 tys. zł, dzisiaj kosztują zdecydowanie drożej. Według niektórych szacunków nawet o 40 proc.
Jak wynika z Raportu IRS 2021 wśród samochodów używanych najpopularniejszy przedział cenowy, jaki wybierali internauci to 10-19 tys. zł. Odsetek wyszukiwań zmalał na przestrzeni lat z 27 proc. w 2019 roku do 22 w 2021 roku.
Spadła także liczba wyszukiwań w innych przedziałach cenowych. Wśród aut najtańszych z 22 proc. w 2019 r. do 16 proc w 2021 r. Nadal jednak magiczną granicą jest 30 tys. W tym przedziale spadek jest niewielki.
Co ciekawe udział droższych ofert na rynku wtórnym wzrósł najbardziej w przedziale cenowym od 100 do 149 tysięcy złotych (0,8 p.p. rok do roku).
A ile kosztują używane hybrydy i elektryki? Jak wynika z raportu średnia cena używanego samochodu elektrycznego wyniosła w ubiegłym roku 134 356 zł a hybrydowego niewiele mniej, bo 101 832 zł. To może tłumaczyć, dlaczego zainteresowanie używanymi autami z napędami alternatywnymi jest tak małe.
Elektryk? Jeszcze nie.
Jak wynika z raportu, wymarzony samochód używany Polaków to nie jest elektryk ani hybryda. Nadal najchętniej wybieranym napędem są silniki benzynowe (61,2 proc. wyświetleń ogłoszeń), a w drugiej kolejności silniki Diesla (23,3 proc. wyświetleń). Systematycznie jednak widać, że silniki spalinowe tracą na rzecz innych rodzajów napędów. Trudno się dziwić, oprócz hybryd na rynku coraz mocniej rozpychają się auta elektryczne BEV. Jednak nadal są to ilości w granicach błędu statystycznego.
W przypadku używanych hybryd udział wyświetleń ogłoszeń to 1 63 proc., a wśród samochodów elektrycznych to zaledwie 0,46 proc.
Wcale nie taki stary
Wiele osób uważa, że Polska jest motoryzacyjnym śmietnikiem Europy. To fakt, że sprowadzamy coraz starsze auta. Jak pokazuje jednak raport ISR 2021, najczęściej szukaliśmy pięcioletnich samochodów. 2017 to najpopularniejszy rok produkcji na rynku wtórnym, a odsetek ogłoszeń aut w tym wieku to blisko 7 proc. wyświetleń.
Przebieg to nie problem
Potencjalnych kupujących nie odstrasza także wysoki przebieg samochodów używanych. Być może klienci po zmianie przepisów, ufają deklaracjom sprzedawców. Najpopularniejszy przebieg wyszukiwanych samochodów wynosi 190 – 200 tys. kilometrów i stanowi to 4,7 proc. wyświetleń wszystkich ogłoszeń.
Gdzie jest Skoda?
A jeśli spojrzymy na TOP 10 najczęściej wyszukiwanych modeli używanych samochodów osobowych, zdziwić mogą dwa fakty. Pierwszy – liderem jest nieustająco BMW serii 3, czyli wcale nie SUV i drugi – w pierwszej dziesiątce brakuje Skody Octavii, auta przez lata uchodzącego za bestseler. Jej miejsce zajął Mercedes klasy C.
Jaki jest zatem ranking TOP 10 aut używanych? Jaki jest wymarzony samochód używany Polaków?
- BMW seria 3 (3,13 proc.)
- Audi A4 (2,83 proc.)
- BMW seria 5 (2,24 proc.)
- Volkswagen Golf (2,16 proc.)
- Audi A6 (2,03 proc.)
- Opel Astra (1,88 proc.)
- Volkswagen Passat (1,66 proc.)
- Audi A3 (1,54 proc.)
- Ford Focus (1,44 proc.)
- Mercedes-Benz klasa C (1,40 proc.)