Nissan X-Trail wreszcie w Europie. W gamie same hybrydy i napęd e-Power.
Nissan X-Trail już jesienią trafi do Europy a tym samym na polski rynek. Potężne auto dostępne będzie w wersji 5- oraz 7-miejscowej, a także z napędem hybrydowym e-Power, oraz układem miękkiej hybrydy. Zwykłych odmian spalinowych brak.
Czwarta generacja znanego auta terenowego to europejski odpowiednik amerykańskiego modelu Rouge, który nie dość, że zbudowany został na platformie CMF-C należącej do aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, to na dodatek podzespoły dzieli z mniejszym, dobrze znanym u nas Qashqaiem.
X-Trail jednak małym autem nie jest. W porównaniu z poprzednią generacją auto urosło we wszystkich kierunkach. Nabrało także bardziej muskularnych kształtów, a z przodu bliżej Nissanowi do potężnych Range Roverów.
Masywny i muskularny
Przód ozdobiony jest efektownymi, wąskimi reflektorami w technologii Full LED. Z profilu uwagę zwracają muskularne przednie i tylne nadkola zaś w dolnej części drzwi umieszczono wstawki, które nadają nieco delikatności.
Tylną część samochodu wyróżniają poziome linie biegnące tuż nad oraz pod miejscem na tablicę rejestracyjną. Z kolei pod zderzakiem widoczna jest srebrzysta osłona podwozia, podkreślająca charakter modelu.
Do kluczowych elementów wpływających na aerodynamikę należą owiewki 3D nad przednimi kołami, aktywna przesłona wlotu powietrza do komory silnika, specjalny kształt przedniego słupka, osłony podwozia sterujące przepływem powietrza pod samochodem oraz unikatowe wloty powietrza z przodu, które precyzyjnie kierują strumień powietrza na boki pojazdu.
Klienci cenią sobie w samochodach możliwości personalizacji, dlatego nowy Nissan X-Trail dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.
Napęd e-POWER
Nowy X-Trail jest drugim europejskim modelem Nissana, który został wyposażony w układ napędowy e POWER. Rozwiązanie jednak debiutowało w 2017 roku w japońskiej wersji modelu Note. W jego skład wchodzą akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 204 KM. Napęd jest tak skonstruowany, by moc na koła przenoszona była wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem ma być natychmiastowe i płynne przyspieszenie.
O ile japońska wersja Notea wyposażona w napęd e-Power korzystała z niewielkiego silnika benzynowego o pojemności 1,2 l., a moc pojazdu wynosiła 106 KM, na rynku europejskim jednostka ta została zastąpiona benzynowym silnikiem o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, a moc układu napędowego została zwiększona do 204 KM.
W czym tak wyjątkowy?
Hybryda e-Power wg Nissana to nic innego jak samochód z napędem elektrycznym, a silnik spalinowy wykorzystywany jest wyłącznie w roli generatora. Koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.
Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER do modelu X-Trail była konieczność zapewnienia „naturalnych” doznań z jazdy – dopasowania prędkości obrotowej silnika spalinowego do prędkości samochodu. Funkcja „linear tune” steruje pracą silnika benzynowego w taki sposób, by zapewnić odpowiednią prędkość obrotową zgodną z prędkością na drodze, aby uniknąć efektu „niespójności osiągów”, który często występuje w tradycyjnych samochodach hybrydowych podczas nagłego przyspieszenia.
Drugą zaletą tego rozwiązania jest to, że silnik pracuje jedynie w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne, co oznacza, że są one relatywnie niższe w warunkach miejskich i podmiejskich.
Oprócz tego układ e-POWER gwarantuje cichą jazdę. Przykładowo, jak twierdzi producent, przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest średnio o 8 dB. cichszy w porównaniu do konkurencyjnych modeli.
e-Pedal Step
Biorąc pod uwagę, że 70 proc. czasu jazdy odbywa się zwykle w obszarach miejskich i podmiejskich, Nissan opracował zupełnie nowe rozwiązanie umożliwiające prowadzenie samochodu z użyciem jednego pedału – technologię e-Pedal Step. Została ona stworzona z myślą o wyeliminowaniu męczącej konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas jazdy po mieście. System e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.
Ten system znamy już z mniejszego Nissana Juke, o którym więcej pisaliśmy TUTAJ.
Układ miękkiej hybrydy
Jak twierdzi Nissan, klienci najczęściej wybierać będą Nissana X-Trail w odmianie z napędem e-POWER, ale samochód będzie również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania.
W tej wersji koła napędzane będą w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 163 KM i zapewniający moment obrotowy 300 Nm oferowany będzie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic.
Podczas spokojnej jazdy, przy częściowym obciążeniu, silnik ten przechodzi na wysoki stopień sprężania, aby zoptymalizować zużycie paliwa. W sytuacji, gdy wystąpi zapotrzebowanie na bardziej dynamiczną i szybszą jazdę, stopień sprężania się zmniejszy.
Układ napędowy wyposażony został również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy. System zapewnia dostarczenie dodatkowej siły napędowej, dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”, co zmniejsza zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2.
Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, a następnie wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu po wyłączeniu silnika, np. podczas oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu. Co więcej, podczas przyspieszania można uzyskać dodatkowy moment obrotowy o wartości do 6 Nm.
e–4ORCE
Ciekawie zapowiada się także układ e-4ORCE, czyli napęd na cztery koła zaprojektowany dla zelektryfikowanych modeli Nissana. Analogiczny system znajduje się w elektrycznej Ariyi, a składa się on z dwóch silników elektrycznych o mocy 213 KM, zamontowanych przy każdej z osi auta. Tylny o mocy 136 KM pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund.
Jak obliczyli specjaliści z Nissana, elektryczny system uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła. Dodatkowo ciągła redystrybucja momentu obrotowego i niemal idealne rozłożenie masy pojazdu przyczyniają się do pewniejszego prowadzenia i większego komfortu jazdy, a także pozwalają na dynamiczne, a jednocześnie płynne prowadzenie samochodu.
W stronę premium
Co prawda Nissan nie mówi o klasie premium, ale wyraźnie mruga okiem i wspomina o jakości premium. I takie ma być właśnie wnętrze nowego X-Traila. „Nowe standardy w zakresie stylistyki” oraz wysoka jakość wykończenia mają sprawić, że do Nissana przyjdą nowi klienci. Trudno się dziwić, wiele marek stara się podnosić jakość wykończenia wnętrza.
Nissan X-Trail nie chce w tym zakresie odstawać. Miękkie wykończenie deski rozdzielczej, duży dotykowy wyświetlacz o przekątnej 12,5”, wygodne fotele, wstawki z piano black, a także przyciski, z których Nissan nie zrezygnował i na dodatek są one miłe w dotyku, podkreślają nowoczesność i jakość. Do tego przestronna kabina, na tyle obszerna, że w tylnej części zmieściło się pokaźne miejsce dla trzeciego rzędu foteli.
Zadbano także o pasażerów drugiego rzędu siedzeń – nie dość, że wsiadanie jest ułatwione dzięki drzwiom otwieranym pod kątem niemal 90 stopni, to na dodatek mają oni możliwość indywidualnego sterowania układem klimatyzacji oraz osobne gniazda USB typu A i C.
Gdy dwa tylne siedzenia nie są użytkowane, łączna przestrzeń ładunkowa to solidne 585 litrów, o 20 litrów więcej niż w poprzedniej wersji modelu X-Trial.
System wspomagania prowadzenia
Nissan X-Trail został wyposażony w układ wspomagania prowadzenia nowej generacji ProPILOT Assist z Navi-link. System sam przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT Assist jest również w stanie samoczynnie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.
ProPILOT Assist może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem na autostradzie. Co więcej, ProPILOT Assist z Navi-Link komunikuje się teraz z radarami martwego pola, aby móc zainterweniować i skorygować ruch kierownicy w celu zapobieżenia manewrowi zmiany pasa, jeżeli w martwym polu znajduje się inny pojazd.
Dodatkowym zabezpieczeniem jest inteligentny system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją przewidywania ryzyka kolizji. Dzięki zaawansowanej technologii radarowej czujniki monitorują ruch na pasie przed poprzedzającym pojazdem, aby wykryć ewentualne gwałtowne hamowanie pojazdu z przodu. System uruchamia wówczas układ hamulcowy, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji.
Ile kosztuje?
Na polskim rynku nowy Nissan X-Trail dostępny będzie w dwóch wersjach wyposażenia:
- N-Connecta (m.in. 18’’ felgi ze stopu metali lekkich, światła przednie FULL LED z czujnikiem zmierzchu, system multimedialny NissanConnect z 12,3-calowym ekranem dotykowym czy trójstrefowa klimatyzacja automatyczna)
- Tekna (dodatkowo m.in. o system audio BOSE, system wspomagania prowadzenia ProPILOT Assist, wyświetlacz head-up o przekątnej 10,8” oraz elektryczne i bezdotykowe sterowanie pokrywą bagażnika).
Samochód w wersji N-Connecta z benzynowym silnikiem 1.5 VC-T o mocy 163 KM, napędem na przednią oś i automatyczną przekładnią Xtronic w wersji 5-osobowej kosztuje 181 500 zł. Za odmianę 7-osobową trzeba dopłacić 4 tys. zł.
Odmiana Tekna w tej samej wersji napędowej to wydatek 199 850 zł lub 203 850 zł za wersją 7-osobową.
e-POWER o mocy 204 KM
Ceny pojazdu z napędem e-POWER w wersji 2WD o mocy 204 KM startuje od 196 200 zł (N-Connecta) i 214 550 zł (Tekna) w odmianach 5‑osobowych.
Naj i najmocniejszy
Najmocniejsza wersja nowego Nissana X-Trail z układem e-POWER o mocy 213 KM i napędem na cztery koła e-4ORCE kosztować będzie 206 200 zł natomiast za najmocniejszą i 7-osobową odmianę auta w najbogatszej wersji trzeba zapłacić przynajmniej 228 550 zł.