Regeneracja skrzyni biegów – czy naprawa się opłaca?
Stanowi istotny element samochodu. Bez niej jazda nim jest po prostu niemożliwa. Choć wytrzymuje przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów, jej naprawa do tanich nie należy. Regeneracja skrzyni biegów – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć.
Głównym zadaniem skrzyni biegów jest zamiana siły napędowej na koła w zależności od warunków ruchu. Przy ruszaniu wykorzystuje się bieg o największym przełożeniu, natomiast wraz ze wzrostem prędkości – włącza się wyższe biegi, a więc o malejących przełożeniach. Ponadto skrzynia biegów umożliwia trwałe rozłączenie napędu, dzięki tak zwanemu „luzowi”, a także zmianę kierunku jazdy – do przodu lub do tyłu.
W czasie swojego życia skrzynia biegów – niezależnie od tego czy automatyczna, czy też manualna – dokonuje ogromnej ilości zmiany przełożeń. Dawniej przekładnie były zaopatrzone w koła o zębach prostych, natomiast obecnie stosuje się stale zazębione zęby skośne. Dzięki temu zwiększa się ich trwałość przy jednoczesnym ograniczaniu hałaśliwości.
Uszkodzona skrzynia biegów – objawy
W przekładni ręcznej najczęstszymi objawami problemów są:
- zgrzytanie przy próbie zmiany biegu
- luzy drążka, nawet jeśli bieg jest wrzucony
- dziwne, nagłe ruchy drążka przy dodawaniu gazu
- wyraźnie słyszalne wycie w czasie jazdy
- stukanie podczas zmiany przełożeń
Z kolei w skrzyniach automatycznych:
- wycieki oleju
- częste, niczym nieuzasadnione zmiany biegów
- „gubienie” biegów – wstecznego czy wysokich przełożeń
- brak reakcji na ruchy dźwigni zmiany biegów, co najczęściej świadczy o awarii elektroniki
Uszkodzona skrzynia biegów – naprawiać, regenerować czy wymieniać?
W przypadku skrzyni biegów, która jest bardzo złożonym elementem, żadnych objawów awarii nie należy bagatelizować. Pozostawione bez reakcji mogą doprowadzić do pogłębienia problemu, a nawet do pojawienia się kolejnego (TUTAJ poznasz rodzaje skrzyń biegów).
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nawet najmniejszy element skrzyni biegów jest niezbędny do jej prawidłowego funkcjonowania. O naprawie przekładni mówi się w momencie, gdy dotyczy on problemu powierzchownego. Czyli elementu, jak np. synchronizator, a więc dostępnego bez konieczności rozbierania skrzyni na części pierwsze.
Z drugiej strony naprawa skrzyni biegów nie zawsze rozwiąże istniejącą usterkę. Czasem zdarza się, że mechanik wymienił część, ale później – po wykonaniu jazdy próbnej – okazuje się, że problem leży gdzieś głębiej. Poza tym, jeśli przekładnia ma już duży przebieg, istnieje spore prawdopodobieństwo, że wkrótce może dojść do kolejnej awarii.
Regeneracja skrzyni biegów – w tym przypadku zostaje ona rozebrana praktycznie na części pierwsze. Następnie technik sprawdza każdą część pod kątem ewentualnych zużycia i uszkodzeń. Jeśli wykryje jakiekolwiek problemy, niezbędne części zostaną wymienione. Dodatkowo podczas regeneracji wszystkie elementy skrzyni są wyczyszczone.
W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, iż po rozebraniu skrzyni po prostu nie opłaca się jej naprawiać. Koszt części i robocizny przewyższa bowiem zakup zregenerowanej już przekładni. Nowe skrzynie nie dość, że są trudne do zdobycia, to jeszcze kosztują krocie.
Z kolei zakup używanej przekładni niewiadomego pochodzenia to po prostu ryzykowne posunięcie. Nigdy bowiem nie ma się pewności, że będzie ona działać prawidłowo i wytrzyma więcej niż kilka tysięcy kilometrów.
Regeneracja skrzyni biegów: jakie są koszty?
Trzeba to sobie powiedzieć otwarcie – koszt regeneracji skrzyni biegów jest bardzo wysoki. Tutaj dużo możemy zapłacić już za sam demontaż i montaż tego elementu w samochodzie. W przypadku niektórych modeli może on wynieść nawet 1500-2000 zł.
Sama regeneracja przekładni manualnej uzależniona jest oczywiście od marki i modelu samochodu oraz od dostępności części. Ale zazwyczaj trzeba się z liczyć z wydatkiem około 4000-5000 zł. Często do tego należy dodać również wymianę sprzęgła – przynajmniej 1000-1200 zł z robocizną.
W przypadku automatu regeneracja skrzyni biegów kosztuje od 6000 do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Naprawa manualnej skrzyni biegów
Naprawa ręcznej skrzyni biegów jest tańsza niż automatycznej. Wynika to z jej niższego ciężaru (zazwyczaj 25-40 kg), a także z mniej złożonej konstrukcji. Ale i tutaj trzeba się liczyć z dość wysokimi kosztami.
Przyjmuje się, że sama wymiana łożyska kosztuje minimum 500 zł, a samo łożysko – od 300-350 zł w górę. Podobne pieniądze trzeba zapłacić za synchronizator oraz za jego wymianę. Do tego przy każdej naprawie należy doliczyć jeszcze koszt wymiany oleju (od około 80 zł) oraz sam olej (od około 50 zł).
W przypadku, jeśli już dochodzi do wymiany kół zębatych, naprawa manualnej skrzyni biegów idzie w tysiące złotych.
Naprawa automatycznej skrzyni biegów
Serwis skrzyni automatycznej jest wyraźnie droższy niż manualnej. Sam automat potrafi ważyć 100 kg, poza tym niektóre przekładnie wymagają dynamicznej wymiany oleju, czego nie sposób przeprowadzić bez dedykowanego do tego sprzętu. Dodatkowo w automatach znajduje się większa ilość oleju przekładniowego, co podnosi koszt jego wymiany. W rezultacie trzeba się liczyć z wydatkiem od około 800 zł (razem z filtrem).
Tak jak w przypadku skrzyni ręcznej, również w automatach praktycznie wszystkie naprawy wymagają jej demontażu i rozebrania. Jaki to koszt? Przykładowo regeneracja mechatroniki w DSG to wydatek przynajmniej 4500-5000 zł, a naprawa sprzęgła hydrokinetycznego to jakieś 2000 zł.
Wymiana skrzyni biegów
W przypadku wymiany skrzyni biegów należy się liczyć z kosztem robocizny sięgającym około 1000-2000 zł. Warto też rozglądać się za przekładnią zregenerowaną, na którą wyspecjalizowane firmy udzielają nawet 2 lata gwarancji bez limitu kilometrów. Przykładowe ceny zregenerowanych przekładni:
- BMW F46 218i (GS6-58BG) – około 4400 zł
- Citroen C4 Picasso 1.4 VTi 16V (BE4, skrzynia manualna, 5-biegowa, 2008-2016) – około 2000 zł
- Renault Kadjar 1.5 dCi 110 KM (skrzynia manualna, 6-biegowa) – około 2800 zł
- Volkswagen CC 2.0 TDI (PDT, skrzynia manualna, 6-biegowa) – około 5000 zł
W przypadku skrzyń używanych zawsze istnieje ryzyko, że będą niesprawne, a na dodatek – mogły być przechowywane na zewnątrz. Czyli narażone na korozję. Ryzykowny może być też zakup przekładni z rozbitego samochodu. Dlaczego? Nigdy nie wiadomo, czy na obudowie nie ma np. mikropęknięć, które wykluczają jej prawidłową eksploatację.
Jak dbać o skrzynię biegów?
Oto najważniejsze wskazówki, jak dbać o skrzynię biegów:
- zmieniać biegi płynnie i przy odpowiednio wciśniętym sprzęgle – gwałtowne zmiany biegów bez należytego operowania pedałem sprzęgła mogą doprowadzić do obniżenia trwałości przekładni
- w przypadku automatów należy dokonywać wyboru kierunku jazdy podczas postoju – inaczej naraża się skrzynię na nadmierne przeciążenie
- należy odpowiednio rozgrzewać samochód (i przy okazji skrzynię) – przyjmuje się, że zimą warto dać mu co najmniej 30 sekund na postoju
- systematycznie wymieniać olej – informacja na ten temat znajduje się w książce pojazdu. Przyjmuje się jednak, że nie należy pokonywać więcej niż 50 tys. km bez wymiany
- sprawdzać czy nie ma wycieków oleju – jeśli takie zauważysz, natychmiast udaj się do serwisu w celu naprawy
- unikać gwałtownego ruszania oraz wprowadzania samochodu na wysokie obroty – powoduje to dodatkowe naprężenia w całym układzie napędowym