16 lutego 2023

Regularne serwisowanie – jakie ryzyko niesie jego brak?

regularne sewisowanie

Bez dwóch zdań tylko regularne serwisowanie zapewnia długotrwałe i bezawaryjne użytkowanie samochodu. Dlatego jest jednym z kluczowych zadań, jakie stoją przed jego właścicielem. A co się stanie z autem, gdy będziemy nim jeździć bez systematycznych przeglądów? Oto odpowiedź.

Samochód to bardzo skomplikowane urządzenie, na które składają się liczne podzespoły. Wiele z nich, jak choćby silnik, układ chłodzenia czy hamulcowy, wymaga regularnego serwisowania. Nie bez powodu producenci aut podają określone przebiegi, po których należy wymienić olej, czy filtr paliwa oraz inne elementy.

Tylko regularne przeglądy, a więc odbywające się w zaplanowanym czasie, zapewnią samochodowi długie życie. Poza tym systematyczne serwisowanie daje również pewność, że auto bez problemu przejdzie kolejny, coroczny przegląd techniczny.

Jeśli jednak zwlekamy z czynnościami serwisowymi, narażamy samochód na szybsze zużycie, a jego podzespoły – na ryzyko awarii.

Czym jest przegląd samochodu?

Mówiąc najprościej to rutynowa kontrola pojazdu, podczas której mechanik ocenia aktualny stan jego głównych podzespołów. Regularne przeglądy stanowią jeden z kluczowych aspektów posiadania samochodu i w zależności od przebiegu, obejmują różny zakres robót.

Szczegółowy przegląd w autoryzowanej stacji kontroli pojazdów często zawiera nawet 50 lub więcej punktów do sprawdzenia. A trzeba pamiętać, że współczesne modele są coraz bardziej skomplikowane, przez co wymagają wyjątkowej troski.

regularne sewisowanie

Regularna konserwacja nie tylko wydłuża żywotność samochodu, ale i zwiększa jego wartość przy odsprzedaży. Poza tym podnosi poziom bezpieczeństwa oraz komfort użytkowania.

Jak często należy dokonywać przeglądu samochodu?

To zależy tak naprawdę od marki i modelu samochodu. Większość wytwórców przyjmuje, że przegląd należy wykonać co 15 000-20 000 km lub raz do roku. Niektórzy wydłużają ten okres do 30 000 km lub 2 lat.

Częstotliwość obsługi serwisowej, a także konkretne czynności są opisane w książce serwisowej pojazdu. Należy pamiętać, że zmieniają się one w zależności od pokonanego przebiegu. Raz obejmują np. tylko wymianę oleju i filtra oraz sprawdzenie najważniejszych podzespołów samochodu, a innym razem – również wymianę klocków hamulcowych i tarcz, filtra paliwowego czy kabinowego.

Co w samochodzie wymaga regularnego serwisowania?

Chociaż nie jest to wymóg prawny, utrzymanie samochodu w jak najlepszym stanie przez cały rok jest niezwykle istotne. Jak już wspominaliśmy wcześniej, usługa serwisowa obejmuje ponad 50 punktów kontrolnych, a w niektórych autach nawet 80.

Niezależnie od tego istnieją pewne elementy samochodu, które zawsze – czy jest to serwis podstawowy, czy też rozbudowany – wymagają uwagi specjalisty. Opisujemy je poniżej.

Regularne serwisowanie: wymiana oleju

Jest ona niezbędna dla utrzymania silnika w jak najlepsze kondycji. Olej silnikowy odpowiada za smarowaniu kluczowych podzespołów, a także pomaga w utrzymaniu prawidłowych temperatur roboczych w różnych jego częściach.

uzupełnianie oleju

Stary i zabrudzony olej nie tylko może negatywnie działać na żywotność jednostki napędowej, ale i obniżać jej wydajność, czy zwiększać zużycie paliwa.

Regularne serwisowanie: ciśnienie w oponach

Również i ogumienie jest sprawdzane podczas serwisu. Mechanik kontroluje nie tylko ciśnienie, ale również jego ogólny stan, a także wysokość bieżnika. Trzeba pamiętać, że opony są jedynym elementem odpowiedzialnym za bezpośredni kontakt samochodu z nawierzchnią. Dlatego stanowią jego kluczowy element pod kątem bezpieczeństwa jazdy.

ciśnienie w oponach

Zużyte opony nie tylko w gorszych warunkach nie zapewniają odpowiedniej przyczepności, ale i nie radzą sobie dobrze na suchej nawierzchni. Z kolei niewłaściwe ciśnienie – np. zbyt niskie – powoduje, że opona nie dość, że nie pracuje w optymalny sposób, to jeszcze negatywnie wpływa na zużycie paliwa czy dynamikę samochodu.

Regularne serwisowanie: płyny w samochodzie

Oprócz oleju silnikowego, w samochodzie istnieją również inne płyny ważne dla utrzymania go w dobrym stanie. Są to płyny: hamulcowy, chłodzący, układu wspomagania kierownicy, a także do spryskiwaczy. Pierwsze trzy w naturalny sposób zużywają się w trakcie eksploatacji, przez co przestają tracić swoje właściwości. Ostatni… wiadomo.

płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy wymaga regularnej wymiany zgodnie z zaleceniami producenta – zwykle maksymalnie co 2 lata. Dlaczego? Ponieważ z czasem może ulec zanieczyszczeniu wodą, ze względu na swoją higroskopijność (wchłanianie wilgoci z powietrza). Nadmiar wilgoci może z kolei powodować rdzewienie przewodów hamulcowych.

Płyn chłodniczy, który pracuje w trudnych warunkach, również się „zużywa”. Wynika to z wysokich temperatur, jakim jest poddawany, w rezultacie czego traci swoje właściwości antykorozyjne i częściowo odparowuje.

Płyn wspomagania kierownicy z rosnącym przebiegiem samochodu zostaje zanieczyszczony cząsteczkami stałymi, co może uszkodzić pompę i inne części układu kierowniczego.

Regularne serwisowanie: świece zapłonowe

Chociaż wielu producentów zaleca ich wymianę co około 60 000 km, należy je sprawdzać przy każdym serwisie. Interwał może się bowiem zmieniać w zależności od stylu jazdy, modelu świec i stanu innych części, które z nią „współpracują”.

Nierówna praca silnika - świecie zapłonowe

Uszkodzone lub zużyte świece zapłonowe przede wszystkim utrudniają uruchomienie zimnego silnika. Czasem też problem pojawia się przy rozgrzanej jednostce napędowej.

Regularne serwisowanie: wymiana filtrów powietrza/kabinowego

Filtr powietrza odpowiada za to, aby do silnika dostawało się czyste powietrze, pozbawione szkodliwych cząstek oraz np. kamieni z jezdni. Z czasem ulega on jednak zapchaniu, pogarszając pracę jednostki napędowej.

filtr kabinowy

Z kolei filtr kabinowy odpowiada za jakość powietrza w aucie, a tym samym – za komfort podróżnych. Zużyty doprowadza m.in. do parowania szyb czy powoduje nieprawidłową pracę klimatyzacji.

Regularne serwisowanie: układ hamulcowy

To jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa w samochodzie. Podczas serwisu mechanik sprawdza wszystkie elementy układu hamulcowego, a także płyn. Zazwyczaj klocki czy tarcze wymieniane są „na zapas”, co zapobiega zupełnemu zużyciu się ich podczas jazdy.

zacisk hamulcowy

Interwały wymiany tarcz i klocków zależą od licznych czynników, w tym stylu jazdy, a także rodzaju przekładni. Automaty przyczyniają się do bardziej intensywnego zużywania kluczowych elementów układu hamulcowego.

Regularne serwisowanie: elektronika

Nowoczesne pojazdy są przeładowane systemami elektronicznymi. Niektóre z nich są kluczowe dla funkcjonowania samochodu, inne odpowiadają za komfort, a jeszcze inne – wspomagają prowadzenie auta.

Funkcjonowanie ich sprawdza diagnosta podczas przeglądu.

Kiedy samochód wymaga serwisu?

Jeśli zawieszenie samochodu wydaje dziwne dźwięki, świeci się kontrolka silnika lub czasem zdarza mu się przerywać – jest to sygnał, aby odwiedzić warsztat. Oczywiście, auto wysyła znacznie więcej informacji o swoim stanie, których w żaden sposób nie należy ignorować. Dlaczego?

Ponieważ zużycie poszczególnych elementów samochodu negatywnie wpływa na inne jego podzespołu.

Regularne serwisowanie - GALERIA

regularne sewisowanie
uzupełnianie oleju
płyn hamulcowy
Nierówna praca silnika - świecie zapłonowe
filtr kabinowy
zacisk hamulcowy