Samochody dostawcze – lipcowy przegląd rynku wtórnego
Jaki rodzaj silnika i nadwozia preferują kierowcy?
Na ten moment, statystyki zakupowe przedsiębiorców wypadają niekorzystnie pod kątem ekologii. Aż 96,3% wyświetlanych ogłoszeń dotyczyło silników Diesla. Pojazdy benzynowe budziły zainteresowanie na poziomie 2,1% (liczby wyświetleń), a samochody elektryczne… 0,2%. W segmencie aut używanych te tendencje zapewne szybko się nie zmienią. Jest to związane z tym, że wspomniane dopłaty dotyczyć będą przede wszystkim nowych samochodów, a te na rynku wtórnym pojawią się dopiero za kilka lat.
Analizując preferowane przez kierowców typy nadwozia można stwierdzić, że niezmiennie absolutnym liderem rankingu są furgony (50,4% liczby wyświetleń). Na dalszych miejscach można dopatrzeć się trendów sezonowych. Kolejne pod względem popularności są kampery (14,6% liczby wyświetleń, wzrost o 2,1 p.p. miesiąc do miesiąca). Trzecie miejsce zajmują chłodnie i izotermy (5% wyświetleń).
Cena, przebieg oraz skrzynia biegów
Niezmiennie najczęściej poszukiwane samochody dostawcze kosztują 50 000-75 000 złotych (14,1% liczby wyświetleń). Właśnie takich pojazdów jest również najwięcej wśród ofert sprzedaży (18,3% liczby ogłoszeń). Drugim co do popularności jest przedział cenowy 30 000–40 000 złotych (12,9% liczby wyświetleń).
Przedsiębiorcy nie boją się dużych przebiegów w samochodach. Najczęściej wyświetlanymi ogłoszeniami były auta ze stanem licznika wynoszącym ponad 300 tys. km (22,5% wyświetleń) i te z przebiegiem 250-300 tys. km (15,5% wyświetleń). Obie grupy należały też do najczęściej oferowanych na sprzedaż. Widać tutaj korelacje ze średnim wiekiem samochodów. Na rynku najwięcej pojazdów pochodziło z roczników 2015-2017 (25,2% liczby ofert). Co ciekawe, kupujący bardziej zainteresowani byli autami z lat 2003-2007 (18,5% liczby wyświetleń).
Ostatnim aspektem technicznym, wartym wspomnienia, jest rodzaj skrzyni biegów. Kierowcy zdecydowanie preferują samochody z manualną skrzynią biegów (82,7% wyświetleń).
Najpopularniejsze marki
W kontekście pochodzenia pojazdów, kierowcy zdecydowanie preferują samochody dostawcze z Polski (66,2%). Na dalszych miejscach znajdują się pojazdy z Niemiec (14,2% wyświetleń) i Francji (7% wyświetleń).
Na koniec ranking popularności marek, w którym nie uświadczymy znaczących zmian. Kolejność TOP 5 wygląda podobnie jak w czerwcu:
- Fiat (17,3% liczby wyświetleń ogłoszeń),
- Renault (15,8%),
- Volkswagen (11,5%),
- Mercedes-Benz (11,5%),
- Iveco (9,5%).