29 listopada 2023

Zupełnie nowa Dacia Duster. LPG, hybryda i łóżko w bagażniku. Czym jeszcze zaskoczy?

Dacia Duster 2024

Dacia zaprezentowała trzecią generację swojego przeboju. Nowy Duster ma zachować przygodowy charakter i atrakcyjną cenę znaną z poprzedników. Lecz nie obejdzie się bez pożegnań: rumuński SUV straci silnik wysokoprężny. Przyglądamy się wszystkim szczegółom zupełniej nowej Dacii Duster.

Dacia Duster to bez wątpienia przełomowy model dla rumuńskiej marki. Gdy w 2010 roku pierwsza generacja tego SUV-a trafiała do sprzedaży nastąpiło małe trzęsienie ziemi. Nagle okazało się, że samochody Dacii mogą świetnie wyglądać, zachowując przy tym atrakcyjną cenę.

Muskularne nadwozie pierwszego Dustera w niczym nie przypominało samochodu budżetowego, którym przecież w istocie jest każda Dacia. Za to sprawiało wrażenie stale gotowego na kolejne przygody. I nie były to obietnice bez pokrycia. SUV Dacii nie tylko oferowany był z opcjonalnym napędem 4x4. Lecz przede wszystkim zapewniał w tej wersji naprawdę przyzwoite właściwości terenowe. Oczywiście jak na tę klasę pojazdu.

Wszystkie te cechy kontynuowało również drugie wcielenie modelu z 2017 roku. A efekt mógł być tylko jeden. Duster szturmem podbił rynek i w swojej 13-letniej karierze został wyprodukowany w liczbie ponad 2,2 miliona egzemplarzy. Teraz poznaliśmy trzecią generację modelu, która zdaje się kontynuować tradycje poprzedników.

Dacia Duster 2024: nadwozie

Już na pierwszy rzut oka widać, że Dacia postawiła na rozwinięcie doskonale znanego formatu. Nowy Duster to ewolucja dotychczasowej koncepcji stylistycznej modelu. I trudno uznać to za wadę.

Samochód sprawia wrażenie solidnego, a pozbawione fajerwerków stylistycznych nadwozie spodoba się miłośnikom prostoty. Jednak kilka drobnych akcentów – jak choćby sygnatura świetlna w kształcie litery „Y” – dodają Dusterowi szczyptę nowoczesności.

Uwagę zwraca też pas biegnący dookoła samochodu. Składa się z bocznych listw ochronnych na dolnych krawędziach nadwozia. Co ciekawe, wykonano je z nowego tworzywa o nazwie Starkle. Zostało ono opracowane przez inżynierów Dacii i firmę chemiczną LyondellBasell. Zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu, a jego cechą charakterystyczną jest obecność białych drobin. Tworzą one efekt groszkowania, który pozwolił zrezygnować z dodatkowej powłoki lakierniczej. Z materiału Starkle wykonano również osłony nadkoli, elementy identyfikacji modelu, trójkątne płaty przedniego zderzaka, przednie i tylne osłony podwozia oraz dolny pas tylnego zderzaka.

Dacia Duster 2024: platforma i wymiary

Jednak to, co najważniejsze, pozostaje ukryte dla oka. Nowy Duster powstał na platformie CMF-B, znanej już z modeli Sandero, Logan i Jogger. Jak przekonuje producent, jej użycie pozwoliło na zwiększenie komfortu podróżowania i obniżenie poziomu drgań i hałasu.

Platforma CMF-B pozwoliła też na zwiększenie przestrzeni we wnętrzu w porównaniu do poprzedniej generacji modelu. Dotyczy to zarówno strefy pasażerskiej, jak i bagażowej, a odbyło się przy zachowaniu tej samej długości całkowitej. Ile więc mierzy nowy Duster? Jego długość to 4,34 m, szerokość 1,81 m, a wysokość 1,66 m. Zaś pojemność bagażnika wynosi 472 litry.

Jednak to nie koniec zalet nowej platformy. Wprowadza ona SUV-a Dacii w świat elektryfikacji, umożliwiając wykorzystanie hybrydowych zespołów napędowych. A skoro tak, pora odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: co napędza nowego Dustera?

Zacznijmy jednak od tego, czego już nie znajdziemy pod maską rumuńskiego SUV-a. Wraz z debiutem trzeciej generacji paleta jednostek została okrojona z wersji wysokoprężnej. Lukę po silniku Diesla wypełnić ma odmiana hybrydowa.

Koniec Diesla. Co w zamian?

W hybrydzie (wersja HYBRID 140) wykorzystano 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM. Połączono go z dwoma silnikami elektrycznymi (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowaną, automatyczną skrzynią biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła. System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) ma pozwolić na wyraźne obniżenie apetytu na paliwo. Jak zapewnia producent, w ruchu miejskim hybrydowy Duster może poruszać się w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, zużywając dzięki temu o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i nawet o 40% mniej w cyklu miejskim.

Kolejną nowością w gamie Dustera jest napęd TCe 130, który po raz pierwszy trafia do oferty rumuńskiej marki. Łączy on w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (cykl Millera) z systemem tzw. miękkiej hybrydy, który wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania. Jak obiecuje Dacia, pozwoli to obniżyć średnie zużycie paliwa o około 10%. Ta wersja jest dostępna z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów i z napędem 4x2 lub 4x4.

Ostatnią propozycję stanowi odmiana Duster ECO-G 100. Pod tą nazwą kryje się silnik dwupaliwowy, czyli jednostka benzynowa z fabryczną instalacją LPG. Choć póki co Dacia nie przedstawiła danych technicznych, można założyć, że będzie to układ analogiczny do tego stosowanego w modelu Jogger. W nim podstawą ECO-G 100 jest 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 litra, który połączono z 6-biegową skrzynią manualną. (TU przeczytasz więcej o Dacii i LPG).

Niezmiennie Duster oferowany będzie w wersjach z napędem na jedną lub obie osie. Prześwit odmiany 4x4 to 217 mm, a w przypadku standardowego napędu 4x2 wyniesie on 209 mm.

Wnętrze

Nadwozie trzeciej generacji Dustera jest wyraźnym rozwinięciem koncepcji doskonale znanej od 2010 roku. Lecz tego samego nie można tego powiedzieć o wnętrzu. Kabina protoplasty była – delikatnie mówiąc – niezbyt estetyczna. I choć już druga generacja modelu stanowiła wyraźny krok naprzód w kwestii projektu wnętrza, to najnowsze wcielenie Dustera idzie tu jeszcze dalej.

Przede wszystkim ten nowy SUV będzie pierwszym modelem rumuńskiej marki oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów. Poza tym na pokładzie Dustera znalazł się nowy system multimedialny z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala. Oba te gadżety są standardem od poziomu wyposażenia Expression.

Poza tym w nowym Dusterze dostępy będzie m.in. system Media Display (4-głośnikowy system audio oraz łączność bezprzewodową ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto) czy Media Nav Live (nawigacja z dostępem do Internetu i informacjami o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym oraz 6-głośnikowy system audio).

W podstawowej odmianie Essential znajdzie się zaś system multimedialny Media Control obsługiwany za pomocą przycisków w kierownicy, z wyświetlaniem informacji multimedialnych na 3,5-calowym ekranie analogowego zespołu zegarów. W jego skład wchodzą również 4 głośniki, łączność Bluetooth, port USB i wbudowany w deskę rozdzielczą uchwyt na smartfona. Po połączeniu z bezpłatną aplikacją Dacia Media Control, możliwa będzie obsługa radia, multimediów oraz dostęp do wielu innych funkcji z poziomu ekranu smartfona.

Dacia Duster: wyposażenie i cena

Wyposażenie nowego Dustera wzbogacono o nowe systemy bezpieczeństwa. Aktywny system wspomagania nagłego hamowania, system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czy asystent utrzymania pasa ruchu – to tylko niektóre z udogodnień.

Co warte odnotowania, Dacia dodała w Dusterze pomysłowy przycisk „My Safety”, który umożliwia szybki dostęp do własnej konfiguracji systemów wspomagania prowadzenia.

Gama nowego Dustera składa się z czterech wersji wyposażenia na trzech różnych poziomach. Brzmi skomplikowanie? W praktyce oznacza to, że klienci mają wybór pomiędzy podstawową odmianą Essential, „środkową” Expression oraz trzecim, najwyższym poziomem wyposażenia. Na nim znalazły się dwie, różniące się zawartością i wzajemnie uzupełniające się wersje. To Extreme, przeznaczona dla entuzjastów aktywności outdoorowej oraz Journey dla tych, którzy preferują elegancję i komfort. Wersje Extreme i Journey będą oferowane za porównywalną cenę.

Jaką? Tego jeszcze nie wiemy. Polski cennik nowego Dustera poznamy w lutym 2024 roku, a pierwsze auta trafią nad Wisłę w maju przyszłego roku. Jednak póki co wiemy, jakie będą najważniejsze elementy wyposażenia standardowego poszczególnych wersji:

  • Essential: Media Control, relingi dachowe, manualna klimatyzacja, 6 poduszek powietrznych, czujniki parkowania tyłem
  • Expression: wyposażenie Essential + 17-calowe aluminiowe felgi, 7-calowy cyfrowy zespół zegarów, centralny ekran dotykowy 10,1 cala z systemem multimedialnym Media Display i bezprzewodową replikacją Apple CarPlay/ Android Auto, kamera cofania
  • Extreme: wyposażenie Expression + modułowe relingi dachowe, łatwozmywalna tapicerka microcloud, gumowe dywaniki podłogowe i wykładzina bagażnika, automatyczna klimatyzacja, system YouClip „3 w 1”, elementy ozdobne wnętrza i nadwozia w kolorze brązowo-miedzianym
  • Journey: wyposażenie Expression + 18-calowe aluminiowe felgi, automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, system multimedialny Media Nav Live z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami

Jednak to nie koniec. Dacia Duster oferuje znacznie więcej pomysłowych rozwiązań.

Ku przygodzie

Wśród nich na czoło wysuwa się pakiet „Sleep”, który czyni z tego SUV-a prawdziwie przygodowy wehikuł. Składa się z wyjmowanych elementów, pełniących 3 podstawowe funkcje: podwójnego łóżka, które można rozłożyć samodzielnie w mniej niż dwie minuty, stolika i schowka.

W połączeniu z opcjonalnym napędem 4x4 Terrain Control czyni to z Dustera doskonałego kompana do wycieczek na łono natury. Już poprzednie generacje modelu udowodniły, że SUV Dacii nie boi się zjechać z utartych szlaków. Nie inaczej będzie tym razem. Jazdę po bezdrożach ułatwi prześwit wynoszący 217 mm (w wersji 4x4) oraz kąty natarcia i zejścia: do 31° z przodu i do 36° z tyłu (w wersjach 4x4).

Jazdę w terenie ułatwi też system All Road Info, który wyświetla na ekranie centralnym informacje o rozdziale mocy na przednią i tylną oś, kątach bocznych przechyłów samochodu i kątach przechyłów wzdłużnych. Całość uzupełnia system kontroli prędkości przy jeździe w dół (w zakresie od 0 do 30 km/h). Co ważne, działa on również na biegu wstecznym.

Zaś sam napęd 4x4 może pracować w jednym z 5 trybów jazdy: automatycznym, śnieg, błoto/ piasek, off-road i eco.

Jednak niezależnie od wersji i sposobu wykorzystania samochodu, jedno jest pewne: nowa Dacia Duster ma wszystko, by powtórzyć sukces poprzedników. Jednak czy w praktyce auto będzie równie dobre, jak w zapowiedziach? O tym przekonamy się dopiero wtedy, gdy pierwsze egzemplarze wyjadą na drogi.

Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024
Dacia Duster 2024