Zupełnie nowa Dacia Duster. LPG, hybryda i łóżko w bagażniku. Czym jeszcze zaskoczy?
Dacia zaprezentowała trzecią generację swojego przeboju. Nowy Duster ma zachować przygodowy charakter i atrakcyjną cenę znaną z poprzedników. Lecz nie obejdzie się bez pożegnań: rumuński SUV straci silnik wysokoprężny. Przyglądamy się wszystkim szczegółom zupełniej nowej Dacii Duster.
Dacia Duster to bez wątpienia przełomowy model dla rumuńskiej marki. Gdy w 2010 roku pierwsza generacja tego SUV-a trafiała do sprzedaży nastąpiło małe trzęsienie ziemi. Nagle okazało się, że samochody Dacii mogą świetnie wyglądać, zachowując przy tym atrakcyjną cenę.
Muskularne nadwozie pierwszego Dustera w niczym nie przypominało samochodu budżetowego, którym przecież w istocie jest każda Dacia. Za to sprawiało wrażenie stale gotowego na kolejne przygody. I nie były to obietnice bez pokrycia. SUV Dacii nie tylko oferowany był z opcjonalnym napędem 4x4. Lecz przede wszystkim zapewniał w tej wersji naprawdę przyzwoite właściwości terenowe. Oczywiście jak na tę klasę pojazdu.
Wszystkie te cechy kontynuowało również drugie wcielenie modelu z 2017 roku. A efekt mógł być tylko jeden. Duster szturmem podbił rynek i w swojej 13-letniej karierze został wyprodukowany w liczbie ponad 2,2 miliona egzemplarzy. Teraz poznaliśmy trzecią generację modelu, która zdaje się kontynuować tradycje poprzedników.
Dacia Duster 2024: nadwozie
Już na pierwszy rzut oka widać, że Dacia postawiła na rozwinięcie doskonale znanego formatu. Nowy Duster to ewolucja dotychczasowej koncepcji stylistycznej modelu. I trudno uznać to za wadę.
Samochód sprawia wrażenie solidnego, a pozbawione fajerwerków stylistycznych nadwozie spodoba się miłośnikom prostoty. Jednak kilka drobnych akcentów – jak choćby sygnatura świetlna w kształcie litery „Y” – dodają Dusterowi szczyptę nowoczesności.
Uwagę zwraca też pas biegnący dookoła samochodu. Składa się z bocznych listw ochronnych na dolnych krawędziach nadwozia. Co ciekawe, wykonano je z nowego tworzywa o nazwie Starkle. Zostało ono opracowane przez inżynierów Dacii i firmę chemiczną LyondellBasell. Zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu, a jego cechą charakterystyczną jest obecność białych drobin. Tworzą one efekt groszkowania, który pozwolił zrezygnować z dodatkowej powłoki lakierniczej. Z materiału Starkle wykonano również osłony nadkoli, elementy identyfikacji modelu, trójkątne płaty przedniego zderzaka, przednie i tylne osłony podwozia oraz dolny pas tylnego zderzaka.
Dacia Duster 2024: platforma i wymiary
Jednak to, co najważniejsze, pozostaje ukryte dla oka. Nowy Duster powstał na platformie CMF-B, znanej już z modeli Sandero, Logan i Jogger. Jak przekonuje producent, jej użycie pozwoliło na zwiększenie komfortu podróżowania i obniżenie poziomu drgań i hałasu.
Platforma CMF-B pozwoliła też na zwiększenie przestrzeni we wnętrzu w porównaniu do poprzedniej generacji modelu. Dotyczy to zarówno strefy pasażerskiej, jak i bagażowej, a odbyło się przy zachowaniu tej samej długości całkowitej. Ile więc mierzy nowy Duster? Jego długość to 4,34 m, szerokość 1,81 m, a wysokość 1,66 m. Zaś pojemność bagażnika wynosi 472 litry.
Jednak to nie koniec zalet nowej platformy. Wprowadza ona SUV-a Dacii w świat elektryfikacji, umożliwiając wykorzystanie hybrydowych zespołów napędowych. A skoro tak, pora odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: co napędza nowego Dustera?
Zacznijmy jednak od tego, czego już nie znajdziemy pod maską rumuńskiego SUV-a. Wraz z debiutem trzeciej generacji paleta jednostek została okrojona z wersji wysokoprężnej. Lukę po silniku Diesla wypełnić ma odmiana hybrydowa.
Koniec Diesla. Co w zamian?
W hybrydzie (wersja HYBRID 140) wykorzystano 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM. Połączono go z dwoma silnikami elektrycznymi (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowaną, automatyczną skrzynią biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła. System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) ma pozwolić na wyraźne obniżenie apetytu na paliwo. Jak zapewnia producent, w ruchu miejskim hybrydowy Duster może poruszać się w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, zużywając dzięki temu o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i nawet o 40% mniej w cyklu miejskim.
Kolejną nowością w gamie Dustera jest napęd TCe 130, który po raz pierwszy trafia do oferty rumuńskiej marki. Łączy on w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (cykl Millera) z systemem tzw. miękkiej hybrydy, który wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania. Jak obiecuje Dacia, pozwoli to obniżyć średnie zużycie paliwa o około 10%. Ta wersja jest dostępna z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów i z napędem 4x2 lub 4x4.
Ostatnią propozycję stanowi odmiana Duster ECO-G 100. Pod tą nazwą kryje się silnik dwupaliwowy, czyli jednostka benzynowa z fabryczną instalacją LPG. Choć póki co Dacia nie przedstawiła danych technicznych, można założyć, że będzie to układ analogiczny do tego stosowanego w modelu Jogger. W nim podstawą ECO-G 100 jest 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1 litra, który połączono z 6-biegową skrzynią manualną. (TU przeczytasz więcej o Dacii i LPG).
Niezmiennie Duster oferowany będzie w wersjach z napędem na jedną lub obie osie. Prześwit odmiany 4x4 to 217 mm, a w przypadku standardowego napędu 4x2 wyniesie on 209 mm.
Wnętrze
Nadwozie trzeciej generacji Dustera jest wyraźnym rozwinięciem koncepcji doskonale znanej od 2010 roku. Lecz tego samego nie można tego powiedzieć o wnętrzu. Kabina protoplasty była – delikatnie mówiąc – niezbyt estetyczna. I choć już druga generacja modelu stanowiła wyraźny krok naprzód w kwestii projektu wnętrza, to najnowsze wcielenie Dustera idzie tu jeszcze dalej.
Przede wszystkim ten nowy SUV będzie pierwszym modelem rumuńskiej marki oferowanym z konfigurowalnym, kolorowym, 7-calowym cyfrowym zespołem zegarów. Poza tym na pokładzie Dustera znalazł się nowy system multimedialny z centralnym ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala. Oba te gadżety są standardem od poziomu wyposażenia Expression.
Poza tym w nowym Dusterze dostępy będzie m.in. system Media Display (4-głośnikowy system audio oraz łączność bezprzewodową ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto) czy Media Nav Live (nawigacja z dostępem do Internetu i informacjami o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym oraz 6-głośnikowy system audio).
W podstawowej odmianie Essential znajdzie się zaś system multimedialny Media Control obsługiwany za pomocą przycisków w kierownicy, z wyświetlaniem informacji multimedialnych na 3,5-calowym ekranie analogowego zespołu zegarów. W jego skład wchodzą również 4 głośniki, łączność Bluetooth, port USB i wbudowany w deskę rozdzielczą uchwyt na smartfona. Po połączeniu z bezpłatną aplikacją Dacia Media Control, możliwa będzie obsługa radia, multimediów oraz dostęp do wielu innych funkcji z poziomu ekranu smartfona.
Dacia Duster: wyposażenie i cena
Wyposażenie nowego Dustera wzbogacono o nowe systemy bezpieczeństwa. Aktywny system wspomagania nagłego hamowania, system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czy asystent utrzymania pasa ruchu – to tylko niektóre z udogodnień.
Co warte odnotowania, Dacia dodała w Dusterze pomysłowy przycisk „My Safety”, który umożliwia szybki dostęp do własnej konfiguracji systemów wspomagania prowadzenia.
Gama nowego Dustera składa się z czterech wersji wyposażenia na trzech różnych poziomach. Brzmi skomplikowanie? W praktyce oznacza to, że klienci mają wybór pomiędzy podstawową odmianą Essential, „środkową” Expression oraz trzecim, najwyższym poziomem wyposażenia. Na nim znalazły się dwie, różniące się zawartością i wzajemnie uzupełniające się wersje. To Extreme, przeznaczona dla entuzjastów aktywności outdoorowej oraz Journey dla tych, którzy preferują elegancję i komfort. Wersje Extreme i Journey będą oferowane za porównywalną cenę.
Jaką? Tego jeszcze nie wiemy. Polski cennik nowego Dustera poznamy w lutym 2024 roku, a pierwsze auta trafią nad Wisłę w maju przyszłego roku. Jednak póki co wiemy, jakie będą najważniejsze elementy wyposażenia standardowego poszczególnych wersji:
- Essential: Media Control, relingi dachowe, manualna klimatyzacja, 6 poduszek powietrznych, czujniki parkowania tyłem
- Expression: wyposażenie Essential + 17-calowe aluminiowe felgi, 7-calowy cyfrowy zespół zegarów, centralny ekran dotykowy 10,1 cala z systemem multimedialnym Media Display i bezprzewodową replikacją Apple CarPlay/ Android Auto, kamera cofania
- Extreme: wyposażenie Expression + modułowe relingi dachowe, łatwozmywalna tapicerka microcloud, gumowe dywaniki podłogowe i wykładzina bagażnika, automatyczna klimatyzacja, system YouClip „3 w 1”, elementy ozdobne wnętrza i nadwozia w kolorze brązowo-miedzianym
- Journey: wyposażenie Expression + 18-calowe aluminiowe felgi, automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, system multimedialny Media Nav Live z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami
Jednak to nie koniec. Dacia Duster oferuje znacznie więcej pomysłowych rozwiązań.
Ku przygodzie
Wśród nich na czoło wysuwa się pakiet „Sleep”, który czyni z tego SUV-a prawdziwie przygodowy wehikuł. Składa się z wyjmowanych elementów, pełniących 3 podstawowe funkcje: podwójnego łóżka, które można rozłożyć samodzielnie w mniej niż dwie minuty, stolika i schowka.
W połączeniu z opcjonalnym napędem 4x4 Terrain Control czyni to z Dustera doskonałego kompana do wycieczek na łono natury. Już poprzednie generacje modelu udowodniły, że SUV Dacii nie boi się zjechać z utartych szlaków. Nie inaczej będzie tym razem. Jazdę po bezdrożach ułatwi prześwit wynoszący 217 mm (w wersji 4x4) oraz kąty natarcia i zejścia: do 31° z przodu i do 36° z tyłu (w wersjach 4x4).
Jazdę w terenie ułatwi też system All Road Info, który wyświetla na ekranie centralnym informacje o rozdziale mocy na przednią i tylną oś, kątach bocznych przechyłów samochodu i kątach przechyłów wzdłużnych. Całość uzupełnia system kontroli prędkości przy jeździe w dół (w zakresie od 0 do 30 km/h). Co ważne, działa on również na biegu wstecznym.
Zaś sam napęd 4x4 może pracować w jednym z 5 trybów jazdy: automatycznym, śnieg, błoto/ piasek, off-road i eco.
Jednak niezależnie od wersji i sposobu wykorzystania samochodu, jedno jest pewne: nowa Dacia Duster ma wszystko, by powtórzyć sukces poprzedników. Jednak czy w praktyce auto będzie równie dobre, jak w zapowiedziach? O tym przekonamy się dopiero wtedy, gdy pierwsze egzemplarze wyjadą na drogi.