Samochody osiągające najwyższą prędkość maksymalną. TOP 5
Marzenie o osiąganiu jak najwyższej prędkości jest znane od zarania motoryzacji. Oto piątka samochodów, które są w stanie rozpędzić się do ponad 400 km/h. Najszybsze pojadą nawet ponad 500 km/h!
Nie konie mechaniczne, ani szybkość ładowania czy zasięg. W świecie motoryzacji nadal najbardziej prestiżowym wskaźnikiem jest prędkość maksymalna. W końcu o biciu kolejnych rekordów konstruktorzy rywalizują ze sobą jeszcze od XIX wieku.
Pierwszy oficjalnie zarejestrowany rekord prędkości ustanowiono 18 grudnia 1898 roku. Wtedy to francuski hrabia Gaston de Casselus-Lob rozpędził swój elektryczny samochód Jantaud Duc do 63,13 km/h. Dziś to bardzo skromne osiągnięcie, które w tamtych czasach zachęciło innych śmiałków do uzyskiwania coraz to wyższych prędkości.
W rezultacie rekord Casselusa-Loba nie przetrwał długo. Już pół roku po nim ludzie i ich maszyny przekroczyli 100 km/h, a po kolejnych 7 latach – byli w stanie pojechać szybciej niż 200 km/h. Co ciekawe, uzyskały je samochody z napędami… alternatywnymi – elektrycznym i parowym (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o ewolucji opon).
Bariera 300 km/h padła w 1927 roku. Nowy rekord prędkości został ustanowiony za pomocą 1000-konnego Sunbeama Mystery przez Brytyjczyków. Zresztą do przedstawiciela tej nacji – Andy’ego Greena – należy aktualna najwyższa prędkość uzyskana na lądzie.
Dokonał on tego w 1997 roku za pomocą Thrusta SSC, wprawianego w ruch przez dwa silniki odrzutowe Rolls-Royce Spey o łącznej sile ciągu wynoszącej 25 ton. Dzięki tak potężnemu napędowi prototyp rozpędził się do 1227,985 km/h. Jakby przy okazji został pierwszym pojazdem lądowym, który przekroczył barierę dźwięku.
Choć bohaterom naszego zestawienia daleko do tego osiągnięcia, najszybszy z nich potrafi rozpędzić się do ponad 500 km/h. Które to auto? Sprawdź w naszym zestawieniu 5 samochodów osiągających najwyższą prędkość maksymalną. Co ważne, każde z nich można kupić, oczywiście dysponując ogromną ilością wolnej gotówki.
SSC Tuatara – prędkość maksymalna: 532,93 km/h
To obecnie samochód osiągający najwyższą prędkość maksymalną ze wszystkich modeli seryjnych. SSC Tuatara 10 października 2020 roku na prostym odcinku toru w Las Vegas rozpędziło się do 532,93 km/h. Za oficjalny rekord uznaje się jednak średnią arytmetyczną, wynoszącą 508,73 km/h (TUTAJ przeczytasz jak szybkie są bolidy F1 na tle innych aut).
Auto jest dziełem firmy SSC North America, wcześniej znanej jako Shelby SuperCar. Prace nad nim rozpoczęto po tym, jak w 2010 roku Bugatti Veyron Super Sport odebrało rekord prędkości, należący do SSC Ultimate Aero TT.
Nazwa tylnonapędowej SSC Tuatary pochodzi od jaszczurki, zamieszkującej w Nowej Zelandii. Auto jest praktycznie w całości wykonane z włókna węglowego, a do jego napędu służy 5,9-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8. Do pary ma 7-biegową przekładnię. Na benzynie jednostka napędowa Tuatary uzyskuje 1350 KM, natomiast na bioetanolu E85 – już 1750 KM. Z kolei z wtryskiem metanolu może z siebie wycisnąć aż 2200 KM.
SSC Tuatara jest dostępna w jednej z trzech wersji. Czyli w podstawowej, Srtiker, wyróżniającej się ulepszoną aerodynamiką oraz w torowej, określanej jako Aggressor. Amerykański hipersamochód w dwóch pierwszych odmianach powstanie w liczbie 100 sztuk, natomiast ostatnia – zostanie zbudowana w nakładzie 10 egzemplarzy.
SSC Tuatara – podstawowe dane:
Moc maksymalna: 1350/1750 (biopaliwo E85)/2200 KM (wtrysk metanolu)
Prędkość maksymalna: 532,93 km/h
Początek produkcji: 2018 r.
Cena: od 1 950 000 dolarów
Koenigsegg Jesko Absolut – prędkość maksymalna: 531 km/h
Hipersamochód ze stajni szwedzkiego Koenigsegga dostępny jest w dwóch wariantach. Szybszy, o nazwie Absolut, waży o 30 kg mniej niż podstawowy Attack. Poza tym ma poprawioną aerodynamikę, ale kosztem siły docisku przy wysokich prędkościach.
Koenigsegg Jesko Abolut również wyróżnia się nadwoziem z włókna węglowego i silnikiem V8. Ma on pojemność 5 litrów i jest wspomagany przez dwie elektryczne turbosprężarki. Największą ciekawostkę w tym aucie stanowi 9-biegowa przekładnia z… 7 sprzęgłami!
Na tle SSC Tuatary, Jesko jawi się jak samochód komfortowy. Może mieć wnętrze wykończone skórą lub Alcantarą, klimatyzację, asystenta parkowania, bezprzewodowe ładowanie smartfona, czy nawet system multimedialny.
Koenigsegg Jesko powstanie w liczbie 125 sztuk, z których wszystkie zostały już wyprzedane.
Koenigsegg Jesko Absolut – podstawowe dane:
Moc maksymalna: 1280/1600 (biopaliwo E85)
Prędkość maksymalna: 531,0 km/h
Początek produkcji: 2020 r.
Cena: od: 3 400 000 dolarów
Hennessey Venom F5 – prędkość maksymalna: ponad 500 km/h
Liczba z cyfrą przy jego nazwie odpowiadają skali Fujity-Pearsona dotyczącej siły huraganu. Została ona przyjęta w 1971 roku, a F5 oznacza tornado wiejące z prędkością od 419 do 512 km/h.
Do napędu Venoma F5 służy 6,6-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8, współpracujący z 7-biegową przekładnią. Auto ma nadwozie z włókna węglowego i napęd na tylne koła. Według zapewnień producenta, Venom F5 uzyskuje prędkość maksymalną ponad 500 km/h.
Jego kokpit wykończono skórą, Alcantarą i aluminium. System multimedialny z nawigacją współpracuje z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Hennessey Venom F5 powstanie w liczbie 24 egzemplarzy – wszystkie znalazły już właścicieli.
Hennessey Venom F5 – podstawowe dane:
Moc maksymalna: 1817 KM
Prędkość maksymalna: ponad 500 km/h
Początek produkcji: 2020 r.
Cena: od 2 100 000 dolarów
Bugatti Chiron Super Sport 300+ – prędkość maksymalna: 490,484 km/h
Prędkość 490,484 km/h została osiągnięta 2 sierpnia 2019 roku przez kierowcę testowego Bugatti – Andy Wallace’a. Uzyskał ją przedprodukcyjny egzemplarz Bugatti Chirona Super Sporta 300+ na torze doświadczalnym Volkswagena o nazwie Era-Lessin, mieszczącym się w niemieckiej Dolnej Saksonii.
Osiągnięcie Bugatti zostało potwierdzone przez niemiecki TUV. Dzięki uzyskaniu 490 km/h, auto otrzymało określenie 300+. W milach odpowiada ono 483,87 km/h (TUTAJ poznasz auta, które stworzyły nowe segmenty rynku).
Bugatti Chiron Super Sport 300+ trafił do produkcji jeszcze w 2019 roku. Do jego napędu służy 8-litrowa jednostka benzynowa typu W16 (16 cylindrów) z czterema turbosprężakrami. Wyciska ona z siebie 1600 KM, z których moment obrotowy trafia do czterech kół. Seryjny samochód nie jest jednak w stanie uzyskać takiej prędkości, jak prototyp. Bugatti zaopatrzyło go bowiem w ogranicznik prędkości przy 440 km/h.
Łącznie powstało 30 sztuk Chirona Super Sporta 300+. W 2022 roku Francuzi ogłosili, że wyprodukują kolejne 9 egzemplarzy tego samochodu, ale bez oznaczenia liczbowego. Główne różnice polegają na pozbyciu się klatki bezpieczeństwa z kabiny oraz zastosowaniu lepszego wykończenia. Względem 300+ zmieniono również felgi.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ – podstawowe dane:
Moc maksymalna: 1600 KM
Prędkość maksymalna: 490,484 km/h
Początek produkcji: 2019 r.
Cena: od 3 200 000 dolarów
Czinger 21C – prędkość maksymalna: 432 km/h
To zdecydowanie najbardziej nietypowe auto w tym zestawieniu. Choć nie najszybsze, wyróżnia się najbardziej nietypową budową. Stworzone przez amerykańską firmę Czinger Vehicles, ma liczne elementy nadwozia oraz podwozia… drukowane metodą 3D. Mało tego, powstają one ze sproszkowanej mieszanki aluminium i tytanu.
Co więcej, to jedyna hybryda w zestawieniu. Tylne koła wprawia w ruch 2,9-litrowy, podwójnie doładowany silnik V8 o mocy 950 KM. Kolejne 300-400 KM, zależnie od wersji, wytwarzają łącznie dwa silniki elektryczne, zamontowane przy każdym z przednich kół. Życiodajne elektrony czerpią one z baterii litowo-tytanowych, zabudowanych w progach drzwi.
Czinger planuje zbudować 80 egzemplarzy swojego samochodu, z czego 25 ma mieć bardziej rozbudowany zestaw aerodynamiczny. W ich przypadku prędkość maksymalna jest ograniczona do 380 km/h (TUTAJ poznasz auta z największymi silnikami).
Czinger 21C – podstawowe dane:
Moc maksymalna: 1250-1350 KM
Prędkość maksymalna: 432 km/h
Początek produkcji: 2020 r.
Cena: od 1 700 000 dolarów